Aina ajankohtaisia aiheita luppoaikana pohdittaviksi

Keskustelua erästyksestä yleensä. Täällä voisi käydä keskusteluja koira-aiheiden ulkopuolella. Tarinoita ja turinoita harrastukseen liittyen.

Valvoja: Maarit Seppänen

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Aina ajankohtaisia aiheita luppoaikana pohdittaviksi

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 30.12.2011 15:33

Kun tuntuu että kerhon jäsenillä olisi halu keskustella mutta ilmeisesti aiheita ei joko ole, tai niitä ei uskalleta esittää, niin suoritetaanpa tällainen pieni päänavaus, eli ”starttipilottia runosuolen avaamiseen”.

Elikkä, mielestäni nykyistä koekäytäntöä tulisi muuttaa siihen suuntaan että istutuslintukokeissa jokaiselle koiralle, pois sulkien nuortenluokka, pyrittäisiin pudottamaan vähintään (huom. vähintään) yksi lintu kokeen aikana. Miksi? ..no istutuslintu kokeissa siihen on aina varaa, ja saisihan se tarhurikin jotain korvausta tehdystä työstä, alueelta poispöllytetyistä linnuista kun ei tarhuri mitään hyödy.
Koesääntöjä voitaisiin myös päivittää sellaiseksi että, ohjaaja maksaa itse istutuslintukokeessa pudotetut linnut osallistumismaksun lisäksi. Mielestäni tämä on ihan kohtuullista nykyaikana.
Tuohon pudottamiseen voisi tietenkin jättää pienen varauman ohjaajalle kieltää pudotus avoimessa luokassa, mutta silloin mahdollisuus olisi korkeintaan kolmoseen tai kakkoseen minimi pisteillä.
Mielenkiintoista olisi seurata lisääntyisikö metsäkokeiden suosio edellä esitetyn seurauksena.

Aseen lisääminen ohjaajan vakiovarusteisiin myös avoimessa luokassa, olisi mielestäni ihan asiallinen ja jopa tarpeellinen muutos. Metsästyskokeestahan kuitenkin on kyse. Silloin tietenkin täytyisi miettiä että tarvitsemmeko harrastuksen pariin ”tytöntylleröitä” tai ”pojanpalleroita” jotka todellisuudessa eivät edes metsästä? No ..ehkä jotkut meistä tarvitsevat, mutta koiranjalostuksen ylläpito ei välttämättä tarvitse.

No, ei kun parrat pärisemään ja huulet vapisemaan, ja toivottavasti se "runosuoli" ei puhkea väärästä päästä.
:D :wink:
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 30.12.2011 20:13

No ainakin niissä kokeissa missä minä olen ollut, on tuomari aina sanonut että ykköstä on turha haaveilla kylmän linnun noudolla ja että pyritään tekemään pudotus heti ekasta riistatyöstä.

Mutta se että koemaksut on meillä päin jo 60€ muutenkin niin kyllä siihen hintaan täytyy jo kuulua se pudotettu fasaani.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 1.1.2012 12:29

Kivoja tämmöset kommentit tuomarin suusta... Taitaa kuitenkin nuo säännöt sanoa että sen ykkösen voi saada ilman pudotustakin. Olishan se tietysti aina parempi kun tiputettaisiin, mutta joskus se ei vaan onnistu, ei sitten millään.

Mutta kuitenkin on melko jännittävää että tuomareilla on mahdollisuus tulkita näitä sääntöjä justiinsa niinkuin haluttaa :roll:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Seppo Reinikainen
VOI -luokan keskustelija

Re: Aina ajankohtaisia aiheita luppoaikana pohdittaviksi

Viesti Kirjoittaja Seppo Reinikainen » 1.1.2012 14:15

Seppo Lehtovirta kirjoitti:

Aseen lisääminen ohjaajan vakiovarusteisiin myös avoimessa luokassa, olisi mielestäni ihan asiallinen ja jopa tarpeellinen muutos. Metsästyskokeestahan kuitenkin on kyse. Silloin tietenkin täytyisi miettiä että tarvitsemmeko harrastuksen pariin ”tytöntylleröitä” tai ”pojanpalleroita” jotka todellisuudessa eivät edes metsästä? No ..ehkä jotkut meistä tarvitsevat, mutta koiranjalostuksen ylläpito ei välttämättä tarvitse.

:D :wink:
Onhan se tietysti hullunkurista, että tuomarin antaessa ohjeitaan, hän usein myöskin kertoo koetilanteen olevan metsästyksellinen eikä koiran kanssa metsästävällä aina ole edes asetta mukana. :wink:

No, tämä nyt luppopäivänä lueskeltua ja ihmeteltyä. :idea:

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 1.1.2012 14:35

Kyllä minä sen ymmärrän täysin että se ykkönen annetaan vain kuuman linnun noudolla, on niitä nähty että kikkaillaan ja ammutaan tahallaan ohi että päästäs kylmän linnun noutoon. Yleensä siellä takana on kaikkee linnun pureskelua ja paukkunoutoa jne jne.

Eikös metsälläkin olla saaliin takia? Eli mua ei haittaa vaikka säännöt muutettas niin että korkeimman palkintosijan saa vain pudotuksen kautta.

Ja puhun edelleen istutuslintukokeista. Metsäkokeet erikseen.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 1.1.2012 14:41

Tottakai kaikille koirille pitää päästä pudottamaan, mutta kun ei kokeissa saisi olla tuomarikohtaisia eroja sääntöjen tulkinnassa!

Anu Rosenberg
Pentu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anu Rosenberg » 1.1.2012 17:05

Sellaista vain tuosta pudotuksen pakollisuudesta, että jospa ampuja ei oikeasti saa lintua alas ja koira toimii kuitenkin ykkösen vaatimusten mukaisesti. Tottakai pudotukseen tulee pyrkiä, mutta entäs jos se ei onnistu?

Kokemusta on juuri tuollaisesta tilanteesta, koiralla viisi riistatyötä eikä ampuja saanut yhtäkään alas.

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 1.1.2012 21:09

No tässä tullaan taas siihen että jos on hommattu metsästyskoira ja sitä kokeissa kuljettaa niin miksi ei kanneta omaa asetta kokeissa?

Eihän se toki ole koiran vika jos ei osata haulikolla ampua mutta siitäkin huolimatta jää näyttämättä se osa-alue tuomarille mitä tapahtuu linnun tiputtua, eikö?

Painotan nyt sitä että se kirkkain palkinto tulisi saada vain silloin kun se kuuman linnun noutokin tulisi näytettyä toteen. Saahan koira palkinnon sillä kylmän linnun noudollakin kuitenkin jos muut ehdot täyttyvät.

Ja ei kai koekauden aikana voi joka kokeessa käydä niin ettei ohjaaja/ampuja osu?

Niin ja mitä tulee siihen tuomareitten koesääntöjen tulkitsemiseen pudotuksen pakollisuudesta niin itse olen aina kokeisiin mennessä varautunut siihen että jää se ykkönen saamatta jos ei ole pudotusta. Tosin mulla se on aina jäänyt ykkönen muista syistä saamatta :D

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 1.1.2012 22:36

Joo ei ole meilläkään jääny ykköset siitä kiinni ettei olisi saatu pudotettua, mutta kyllähän se v*tuttaa kun ohjaajat, ampujat ja kaikki yleisöstäkin ampuu ja linnunpiru vaan jatkaa lentoaan... Jos siinä tuomari sanoisi ettei anna ykköstä kun ei ole pudotettu niin saattais ainakin meikäläisellä käämit palaa. Kyse on siis siitä että tuomari ei saisi tuollaista mielivaltaa käyttää, edes huumorilla laukoa, koska säännöt tuolta osin ovat yksiselitteiset.

Toki siellä missä niitä HYVIÄ lintuja on ja paljon, niin tokihan se olisi kaikkien etu kun joka piskille pudotettaisiin. Myös niille jotka on "opetettu" noutamaan ilman erillistä käskyä :lol:

Anu Rosenberg
Pentu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anu Rosenberg » 2.1.2012 06:02

Juu, kyllä siihen pyritään jatkossa, että itsellä on pyssykkä mukana ja kyllähän se voittajaluokassa vaaditaankin. Mutta ei ole sekään koiran vika, jos tuomari päivän alussa esittää, että VAIN voi-luokan ohjaajilla on oma ase. Tähänkin on törmätty. Eipä siinä paljon auta mutista.

Ei vaan, näillä säännöksillä mennään nyt ja jos muuttuu, niin sitten uusilla. Ja kyllä, koira toimii paremmin kuuman linnun noudossa kuin kylmän. ;)

Hanna Kaistinen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Hanna Kaistinen » 2.1.2012 17:55

Kyllä meikäläinen on nähnyt muutamassa kokeessa sellaista aseenkäsittelyä VOI- luokan koiran ohjaajalta, että tekis mieli sanoa, että ase vain pyövelille ja sillä siisti. :twisted:

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 3.1.2012 01:08

Titta Pitkänen kirjoitti:mutta kyllähän se v*tuttaa kun ohjaajat, ampujat ja kaikki yleisöstäkin ampuu ja linnunpiru vaan jatkaa lentoaan... Jos siinä tuomari sanoisi ettei anna ykköstä kun ei ole pudotettu niin saattais ainakin meikäläisellä käämit palaa.
Missä noin hurjia "ampumakokeita" pidetään :D
Titta Pitkänen kirjoitti:Kyse on siis siitä että tuomari ei saisi tuollaista mielivaltaa käyttää, edes huumorilla laukoa, koska säännöt tuolta osin ovat yksiselitteiset.
Mistä Titta löysit säännöistä kohdan jossa sanotaan, että ykkönen voidaan antaa ilman pudotusta, tai se mahdollisesti on annettava? Minun mielestäni tuo asia on jätetty säännöissä avoimeksi, eli se on silloin tuomarin harkinnassa. Mikään kohta säännöissä ei nähdäkseni pakota tuomaria antamaan ykköstä ilman pudotusta jos pudotuksiin on mahdollisuus. Jos istutuslintukokeessa ei yrityksistä huolimatta saada pudotusta aikaiseksi, niin se panee vähän tietenkin miettimään, että onkohan kaikki parivaljakolla kuitenkaan ihan kohdallaan ja kunnossa.
Veikkaisin että tuoltakin se ykkönen kuitenkin tulee jos tuomari on koiran toiminnan todella sen arvoiseksi katsonut. Mutta jos se ykkönen jää pisteen päähän, niin ehkä kannattaa miettiä missä olisi parannettavaa.
Hanna Kaistinen kirjoitti:Kyllä meikäläinen on nähnyt muutamassa kokeessa sellaista aseenkäsittelyä VOI- luokan koiran ohjaajalta, että tekis mieli sanoa, että ase vain pyövelille ja sillä siisti. :twisted:
Kokeessa ohjaajan aseenkäsittelyä valvoo tuomari, hän tarvittaessa voi keskeyttää ohjaajan toiminnan tai jopa kokeen, jos hän katsoo että ohjaajan aseenkäsittely ei ole asiallista tai turvallista.

Aseen kantamista tuomari ei voi kieltää metsästyskokeessa silloin kun laki sen sallii, ei edes nuortenluokan kokeessa kun aseenkantolupa ja metsästyslupa on kunnossa. Ampumisen, eli aseen käytön tuomari sen sijaan voi kieltää turvallisuusnäkökohtiin vedoten ja tuollaisen tapauksen ollessa kyseessä se ei ole tuomarin oikeus vaan velvollisuus.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Jan Kankkonen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jan Kankkonen » 3.1.2012 11:06

Olen parinkymmenen vuoden aikana ollut ampujana ja oppaana kymmenissä kokeissa ja kertakaan ei ole tarvinnut pelätä ohjaajan asekäsittelyn takia. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ohjaajan tulee kantaa asetta AVO- ja VOI-luokassa, pudotusmahdollisuudet paranevat ainakin metsämaastossa huikeasti kun on kaksi ampujaa. Peltokokeissa ei pitäisi olla ongelmia pudotuksen kanssa mikäli haulikko on hankittu ampumista eikä ihailua varten.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 3.1.2012 22:02

Valionarvonsäännöt sanoo näin:
FCI 7

Kanakoirat
FI MVA
1 x AVO 1 tai 2 x AVO 2 kanakoirakokeesta.

FI KVA
3x KAER-VOI 1 tai 3 x muusta kanakoirakokeesta saatu sertifikaatti vähintään kahdelta eri ylituomarilta
Suomessa. Vähintään yksi koepalkinto on saatava yleisestä kokeesta. KAER VOI 1-tuloksista vähintään yksi
on saavutettava metsälinnulla ja vähintään yksi peltolinnulla. Ennen käyttövalioksi tulemistaan koiralla on
oltava kaksi (2) kappaletta vähintään AVO 2-tasoista koepalkintoa, joiden saavuttamiseksi riistaa on
kaadettu tai pudotettu, koetuloksessa koodi P.
Siellä, eikä missään muussakaan opuksessa TODELLAKAAN sanota että tuomari voi olla antamatta koiralle ykköspalkintoa halutessaan jos koiralle ei ole pudotettu/kaadettu riistaa.

Miettikäähän nyt vähän että koiralle voidaan tehdä kokeessa vaikka viisi virheetöntä riistatyötä eikä yhteenkään voida tai saada pudottaa olosuhteiden pakosta. Ja vissiin siinäkin voitaisiin jättää koira palkitsematta ykkösellä jos muut kriteerit täyttyy, vai..? :lol:

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 4.1.2012 10:39

Itse olen aina ihmetellytkin tuota, että seisojakokeissa voi saada jopa VOI 1-tuloksen ilman lämpimän linnun noutoa eli pudotusta. (En alkuunsa edes uskonut kun kuulin)
Noissa kokeissa, joissa itse olen aktiivisemmin kulkenut, ei edes avoimessa luokassa voi saada kakkosta parempaa tulosta lavastuksella=kylmän linnun noudolla. Ykköseen vaaditaan aina se pudotus ja voittajaluokassa pyritään aina kahteen pudotukseen, koska maksimipisteitä voidaan käyttää vasta tällöin. Ja tämä niissä"puudeli"- eli spanielikokeissa :wink:
Joten minä olen ehdottomasti tuon esitetyn pudotuspakon kannattaja. Enkä erittelisi sitä edes koskemaan ainoastaan istutuslintukokeita. Aina ja joka kokeessa.
Kuinka se sitten vaikuttaisi kokeissa käyntiin ja koirien palkitsemiseen, niin se onkin sitten aivan toinen keskustelu.
Varmasti koekäynnit vähenisivät ja aina ei loistavakaan koira saisi sitä ansaitsemaansa ykköstä. Kaikki rauhoitusajan kokeet poistuisivat heti. (joita olen muutenkin ihmetellyt) Mutta entä sitten? Eihän sitä metsästyksessä muutenkaan voi vaatia, että aina on oltava saalista repussa. Tuo nykypäivän tyyli; "Mun pitää saada tulos, kun olen maksanutkin " ei oikein toimi normaalissa elämässä.
Jos koiralla on kokeessa viisi virheetöntä riistatyötä, eikä niistä ole saatu lintua alas, niin ei se kyllä mun mielestä ole ykkösen suoritus. Pudotuksen onnistumisen parantamiseksi ohjaajalla olisi oltava ase mukana aina myös avoimessa luokassa. Kuten tuossa aiemmin todettiin, mahdollisuudet pudotukseen nousee aina kun matkassa on useampi ase. Metsästyksessä sillä ampumisella kun tuppaa olemaan aika merkittävä asema sen saaliin saamisessa.
Jos sitä pudotusta ei ole muuten voitu tehdä, esim. rakennukset, tai muuten ympäristön vuoksi ei voida ampua, on koe järjestetty aivan väärässä paikassa.

Vastaa Viestiin