UUSI JALOSTUSKOE

Seuraavassa avataan keskustelu tarpeesta kehittää suomalainen malli kanakoirien jalostuskokeesta. Kannanottoja pyydetään myös jalostuskokeen sisältöön ja osallistumisrajoituksiin. Olisiko tästä jalostuksen työkaluksi normaaleja kokeita ja näyttelyjä parem

Valvoja: Maarit Seppänen

Fia

Re: UUSI JALOSTUSKOE

Viesti Kirjoittaja Fia » 5.2.2003 19:40

Olen sitä mieltä, että narttukoiria ei pitäisi jättää jalostuskokeesta pois. Molemmat vanhemmat periyttävät omia ominaisuuksiaan, oli ne sitten hyviä tai huonoja. Narttukoirien poisjäänti jalostuskokeesta aiheuttaa sen, että vain ns. toinen puoli testataan. On myös narttukoiria joilla ei kannata pentuja teettää, joten jalostuskoe olisi yksi "etappi" jalostuskoiran uralla.

Katja

Viesti Kirjoittaja Katja » 5.2.2003 20:05

Olen Lehtovirran kanssa samaa mieltä. Onko todellakin niin, että rotujärjestö ei katso KAER-kokeiden palvelevan jalostusta? Ymmärrän, että näyttelytuloksia voi kyseenalaistaa, tuomarithan ovat usein rotujärjestön vaikutuksen ulkopuolella (esim. allrounder Etelä-Afrikasta). Kuitenkin päänäyttelyn tuomareiden ainakin pitäisi olla kokeneita arvostelemansa rodun spesialisteja. Siis, tuo lkssu:n esittämä "jalostusluokka" voisi olla hyvä päänäyttelyssä. Tulisi se luonnekin arvosteltua.
Melko aloittelevana kanakoiraharrstajana olen miettinyt tuon jalostusrekisterin merkitystä. Se tuntuu näkyvän ainoastaan kerran lehdessä. Miten jalostusrekisteri tiedot saataisiin paremmin saataville? Mielestäni jalostusrekisteristä, johon tietoa tarvitsevilla (kasvattajat) ei ole pääsyä, ei ole hyötyä. Ellei ole kerännyt lehden vuosikertoja. Olisko hullu ajatus, että ainoastaan jalostusrekisteriin hyväksyttyjen vanhempien (siis molemmat) pentujen tiedot annettaisiin pentuvälityksessä? Ulkomaalaista urosta käytettäessä SSK arvioisi täyttääkö ko.uros rekisterivaatimukset.

jussi järvinen

Viesti Kirjoittaja jussi järvinen » 5.2.2003 21:57

Jalostuskoe ilman muuta, ja vielä siten että tietyn pistemäärän ylittäneet pääsisi jalostusrekisteriin( tarkalla seulalla toki). Ilman kaer kokeita.

Junkkarin ja tällaisen jalostuskokeen kehittely yhdessä, olisi todella hyvä ja järkevä tapa lypsää koirista ominaisuudet irti.

On todellakin eri asia mitata ominaisuuksia, kuin käydä esim vesikokeissa petraamassa pisteitä useaan otteeseen. Taikka tahkota kokeesta kokeeseen yhden avo ykkösen perässä.
Tässä nykyisessä kaer järjestelmässä on kaikki käyttövaliot tavallaan saman arvoisia. Vaikka parhaat tulee alle kymmenellä koekäynnillä käyttövalioksi, vastaavasti ääripäillä on koekäynnit useita kymmeniä. Tämä samanarvoisuus siirtyisi ajan myötä historiaan.
Enkä tarkoita sitä, että vain käyttövaliot olisivat jalostuskoiria. Jalostustarkastuksessa kun homma viedään loppuun asti ja vain kerran, niin kuin Heikki tuolla mainitsi . Erottuisi jyvät akanoista reilusti ja rehellisesti.
Ja eikö varsinkin lkss ja kkss ole rodun kotimaassa kautta aikain jalostettu heidän jalostuskokeitten perusteella, josta nämä meittinkin koirat ovat peräisin. Heillä tosin eri painotteet jalostuksessa kuin meillä kun on laajempi käyttötarkoituskin koiralla.

Jos koira oikeesti pääsisi junkkarin ja jalostuskokeen perusteella jalostusrekisteriin. Jäisi aikaa siihen itseensä , jahtiin. Ei tartteisi kalenteria räknäillä edes takas kokeitten kanssa .
Tällöin voisi hypätä normaaleissa kokeissa ne jotka sitä haluavat, aivan vapaasti, ja vastaavasti jotka on ottaneet koiran aivan muuhun hommaan jäisi aikaa enemmän siihen muuhun hommaan.
Ja edelleen jokainen kasvattaja tekee itse päätöksen mitä koiraa käyttää jalostukseen. Mutta voisi käyttää laajempaa, kirjattua tietopohjaa jalostukseen käytettävästä koirasta.
jussi

Heikki Pöllänen

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 5.2.2003 22:27

Hei hei hei Katja ja Seppo!
Vaikka minä puheenjohtajana olenkin avannut tämän keskustelun, se ei tarkoita sitä että rotujärjestö olisi asiasta vielä mitään mieltä. On täysin mahdollista, että keskustelu ei johda näitä sivuja pitemmälle. Toisaalta voi johtaakin, esim kokeiluun ja jatkopohdintoihin, saa nähdä. Muutoksia ei varmasti tehdä ellei niistä arvioida olevan todellista ja pitkäaikaista hyötyä. Rotujärjestön toimihenkilöt esiintyvät toistaiseksi valitettavan vähän näillä keskustelusivuilla. Vaikka minun olisikin varmaan viisainta seurailla sivusta, niin enpä malta.

Keskustelu itsessään on tärkeää vaikkei se mihinkään johtaisikaan. Siis mitä hyvää, mitä huonoa, mikä voisi olla vielä paremmin?

Kari Kiviahon esilleottama pointti, että Junkkarista syystä tai toisesta poisjääneille tarjoutuisi jalostuskokeessa uusi mahdollisuus esittäytymiseen on varteenotettava. Sama peruste on ollut minunkin mielessäni.

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 6.2.2003 12:27

Heikki.
Suo anteeksi jos en voi täysin uskoa väittämääsi. Meillä on lähihistoriasta kokemus siitä miten jäsenien esittämien asioiden hoito etenee käytännössä.
Viime vuosikokouksen allahan me toimme muutaman esityksen kaer-sääntöjen kehittämiseksi. Kävin myös tuolloin kanssasi keskusteluja asiasta niin puhelimen- kuin sähköpostinkin välityksellä. Tällöin aina sanomasi tuli seuraavaksi esiin hallituksen yksimielisenä kantana pilkulleen, jopa kerhon lehdessä.

Kerhon lehdessä hallitus käsitteli asiaa, ja jo siinä esitettiin asioiden käsittelyjärjestykseksi kerhon sääntöjen vastainen malli ja väitettiin, että asiat on näin käsiteltävä, muuten muutokset ”hallituksen” mukaan eivät voi toteutua.
Ehdotin puheenjohtajalle myös että, ”marssijärjestys” kaer-sääntöjen muuttamisessa ja käsittelyssä kirjattaisiin kerhon varsinaisiin sääntöihin, jolloin ”vallitsevasta” käytännöstä tulisi lainvoimainen.

Puhelin keskustelussa sanoit, että esitykset tullaan niputtamaan ja ne käsitellään kerta äänestyksellä, niin kuin sitten itse kokouksessa tapahtuikin. Tällaiseen menettelyyn yhdistyslaki ei anna mahdollisuutta. Kokouksessa joku ääneen vaatikin, että asiat tulee käsitellä esitys kerrallaan, tähän ei suostuttu. Minulle annettiin mahdollisuus kokouksessa lukea kaikki muutosesitykset yhteen pötköön. Palautteena yksi kokoukseen osallistunut jäsen sanoi kokouksen päätyttyä sanoi, että asiat joita esititte olivat hyviä, mutta paketti oli liian iso. Niinhän se niputettuna olikin.

Koska olit kertonut miten asiassa tullaan menettelemään, otin ennen kokousta yhteyttä kennelliiton lakimieheen sekä yrityksemme käyttämään juristiin, joka on erikoistunut juuri yhdistyslakiin. Heidän yksiselitteinen kantansa asiassa oli, että puheenjohtajan ja hallituksen esittämällä tavalla ei voida asiassa edetä. Myös yksi kennelliiton toimihenkilö, johon minut ohjattiin ottamaan yhteys näissä asioissa ja jolle sitten lähetin kaer-sääntömuutos esityksemme ennen kokousta tarkastettavaksi ja arvioitavaksi, hänelle myös kerroin tilanteen, johon ilmeisimmin sanomasi perusteella tulevassa vuosikokouksessa joudumme, sanoi, että ”kyllähän nyt kerhonkin täytyy noudattaa omia sääntöjään ja lakia”.

Kaiken lisäksi vuosikokous esitteestä nämä kaer-sääntömuutos esitykset oli jätetty kokonaan pois, kaikkien muiden esitykset siellä kyllä olivat, eli enempää asioiden esilletuomista ja asianmukaista käsittelyä ei olisi voinut haitata.

Olisimme tietenkin voineet esittää eriävän mielipiteen kokouksen pöytäkirjaan, ja lähteä ajaman asian käsittelyn kumoamista ja vaatimusta asian uudelleen käsittelystä, oikeuden kautta.
Niin paljon emme kuitenkaan tätä harrastusta rakasta, että olisimme sellaiseen ruljanssiin lähteneet.

Minä en hyväksy sitä, että vain muutamilla kerhomme jäsenillä olisi oikeus tuoda tärkeäksi katsomiaan asioita asiallisessa järjestyksessä vuosikokouksen päätettäväksi, se mahdollisuus täytyy olla kaikilla jäsenillä tasavertaisena. Lähetin sinulle myös sähköpostilla tiedon siitä, että mikäli asiassa edetään esittämälläsi tavalla, silloin toimitaan vastoin kerhon sääntöjä ja yhdistyslakia. Juuri hallituksenhan tulee valvoa että asioissa toimitaan sääntöjen ja voimassaolevien lakien mukaan, ja viimekädessä tätä valvoo puheenjohtaja, siksi toimitin varmistamani tiedon siitä juuri puheenjohtajalle. Oliko koko hallitus tietoinen tästä puheenjohtajalle toimittamastani viestistä. (voin sen sivulla julkaistakin jos tarvitsee). Vuosikokouksen puheenjohtajaa minä en suostu asioiden käsittelymallista syyllistämään.

En jaksa uskoa että hallituksen kaikki jäsenet olisivat tieten tahtoen tällaisen toiminnan siunanneet jos heille olisi kerrottu että laki ja säännöt eivät anna tässä myöden.

Huomasin myös tuolloin, että saatat joskus unohtaa joitakin asioita, niin kuin tietenkin joskus me kaikki, siksi minulla on koneella edelleen tallella postinvaihtoamme asian tiimoilta.

Itse esityksistä en kanna suurempaa huolta, ne ovat menneen talven lumia, mutta jäsenistön tulee olla tasavertaisessa asemassa asioidensa ja esitystensä esille tuonnissa. Tässä mielestäni suoraan näytettiin jäsenistölle, että vain hallituksen ja puheenjohtajan siunaamat asiat voi tuoda esiin, muut runtataan.

Suonet anteeksi Heikki, en olisi enää halunnut tätä asiaa käsitellä, mutta toin asian esille jotta vastaavilta virheiltä tulevaisuudessa vältyttäisiin, ja jotta hallitus myös ottaisi paremmin huomioon tulevaisuudessa jäsenten tasa-arvoiset oikeudet asioiden esilletuonnissa.

Olen antanut itselleni myös kertoa että paineita sääntöjen muutokseen on myös osassa tuomarikuntaamme, mutta ne on tyrmätty, ainakin osa sillä, että on tulossa suurempi sääntöremontti, samasta sääntöremontista kerroit minulle jalostusuroskatselmuksessa, tosin seuraavalla kerralla sitä et enää muistanut. Onko tämä se kaavailtu isompi remontti? Minä voisin ehkä innostua tuosta esityksestä, jos minulla olisi nuori paukkunoutaja uros kasvamassa. Mutta en kuitenkaan innostu, enkä innostuisi vaikka olisikin.

Terveisin: Seppo

M Mustonen

Viesti Kirjoittaja M Mustonen » 6.2.2003 21:50

No niin nyt on sitten puurot, vellit ja vellihousutkin sekaisin. Sääntöuudistuksista puheen ollen mielestäni ylivoimainen enemmistö ei innostunut viime vuosikokoukseen tuoduista "parannusehdotuksista". Vai pitäisikö tässäkin asiassa "kansa vaihtaa" kun ei älyä omaa parastaan.

Jalostuskokeesta puheenollen siitäkään ei nähdäkseni ole mitään järkevää syytä esitetty miten yksi ainoa koe voisi tuoda ratkaisun jalostuskysymyksiin. Yleensä ne järjestelmät jossa on vain yksi ainoa mahdollisuus valita eivät ole tuoneet mitään hyvää. Tärkein vaatimus mielestäni niille, joita kasvattaminen ja jalostus kiinnostaa olisi kyky kyetä tekemään valintoja lukumääräältään useista vaihtoehdoista ja kyky arvioida usein ristiriitaistakin tietoa. Siinä missä em. sääntöuusitus osin asetti tuomarit idiootin rooliin on osin tässä jalostuskoe keskustelussa asetettu jalostajat (kasvattajat) mitään ymmärtämättömien pölkkypäiden rooliin, joille tulee kuin pienille lapsille oikein "pännätikulla" näyttää mikä on oikein ja mikä ei. Sinuhe egyptiläistä lainaten täytyy todeta, että, "tällaiset ajatukset eivät ole tästä maailmasta".

Tätä vaatimusta ei voi poistaa julistamalla yhdenainoa kokeen autuaaksi tekevää merkitystä. Nille joita nykyinen jalostus ärsyttää olisi hyvä alkaa itse kasvattajaksi ja todistaa itse tuloksillaan puheidensa oikeutus.

Sellaista koetta, joka objektiivisesti mittaisi
vain koiran ominaisuuksia asiasssa jossa kuitenkin ohjaajan rooli (ja onnen vaikutus) on merkittävä, tuskin voidaan järjestää. Kokeesta olisi mitä todennäköisimmin enemmän haittaa kuin hyötyä ja kuka on se jumala joka asettuisi päätöksentekijän rooliin ?
Kokeissa käyntien lukumäärä ei sinänsä myöskään aukottomasti kerro koirasta - joskus enemmänkin ohjaajasta ja jonkun verran myöskin kokeesta.

Saisi tulla jo syksy, että ei tarvitisisi keksiä aikansa kuluksi mitä ihmeellisimpiä hullutuksia. Ei edes kanakoirahommista kannata tehdä elämää suurempaa.

kiviaho

Viesti Kirjoittaja kiviaho » 6.2.2003 22:14

M. Mustoselta haluaisin kysyä, kun en (ihan vilpittömästi) saanut kantaasi selville, että kannatatko tuota uutta jalostuskoette lisänä/jatkona Junkkarille?

Syksyä odotellessa tällainen "chattailu" on ihan hauskaa ja on opettavasta seurata keskustelua. Harmittaa kyllä sellainen, että vanhoja kaunoja (ja järkyttävän pitkiä vuodatuksia) tuodaan sellaisten otsikoiden alle, joissa on lähtokohtana ihan asiallinen keskustelu. Olisiko aihetta perustaa ihan oma riitapalsta, jos on tosiaan välttämätöntä repostella toisten silmissä?

Heikki Pöllänen

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 7.2.2003 07:51

Lyhyenä vastauksena Sepolle tuosta KAER-sääntöuudistuksesta. Vuosikokous on minun ja monen muunkin mielestä väärä paikka alkaa sorvata koesääntöjen yksityiskohtia. Vähän sama kuin eduskunta valmistelisi lain kansanedustajan ehdotuksesta kuulematta ensin lakia toteuttavaa virkakuntaa. Jos sääntömuutosehdotuksenne olisi käsitelty vuosikokouksessa olisi asia jo loppuun käsitelty. Nyt esityksenne tulee vuosikokouksen päätöksen mukaisesti käsittelyyn ylituomaripäivillä 16.3. Jos ylituomarikunta pitää ehdotuksia tarpeellisina, niin ne voivat johtavat sääntömuutoksiin. Ellei, niin keskusteluista jäävät kuitenkin puolesta ja vastaan esitetyt argumentit ylituomareiden muistiin, ja siten niillä on merkitystä ja mahdollisesti vaikutusta arvosteluunkin ilman, että koesääntöjä muutetaan.

Yritetään tällä foorumilla pysyä aiheessa eli jalostuskokeessa.

Lauri Ojala

Viesti Kirjoittaja Lauri Ojala » 7.2.2003 08:23

Useilla roduilla on erinlaisia jalostustarkastuksia mutta niiden käyttö jalostuksessa on jäänyt vähäiseksi. Niin kuin tiedetään koirakauppaa valvoo viimekädessä kuluttajansuojalaki ja sitä tulkittaessa täytyy löytää mahdolliselle virheelle tekijä sekä maksaja. Se taho joka alkaa julkisesti luokittelemaan jalostukseen sopivia koiria ottaa myös jalostuksellisen vastuun josta seuraa automaattisesti myös taloudellista vastuuta. Saksanseisojilla on metsästyskokeet jotka mittaavat seisojan metsästyksellisiä ominaisuuksia. On näyttelyt (erikoisnäyttelyt) jotka mittaavat ulkomuodollisia arvoja. Ei tarvita enää muuta kuin luonteeseen sopiva testi ja riittävät perusteet jalostukselliselle ratkaisulle on valmiit. Olisi järkevää tuoda esille, erinlaisilla testeillä ja kokeilla koirien jalostuksellisia arvoja, joiden pohjalta jalostaja (jalostuskoiran omistaja) voi tehdä tarvittavat ratkaisut?

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 7.2.2003 09:23

Heikki.
Esitän vielä lyhyen selventävän vastineeni kirjoitukseesi. En haikaile ko. esitysten perään, minulle ne ovat menneen talven lumia. Ei minulle myöskään jäänyt epäselväksi niiden saama vastaanotto. En myöskään kanna huolta siitä, mitä ko. esityksille ehkä tapahtuu tulevaisuudessa.

Olen samaa mieltä että tuomarien kokemusta ja asiantuntemusta tulisi voida käyttää sääntöasioissa, joko lausunnon antavana elimenä ennen niiden esilletuomista tai ehkä selkeästi päättävänä elimenä. Mutta jotta näin voitaisiin tehdä sääntöjä rikkomatta, tässä pointti, tulisi tuomaripäivien käsittelymenettely kirjata kerhon omiin sääntöihin.

Toinen asia oli että, käsitelläänkö jäsenen esille tuomia asioita kerhon sääntöjen ja yhdistyslain edellyttämällä tavalla, niin kuin niitä tulisi käsitellä. Tässä ko. tapauksessa selkeästi ei. Tämä on asia jota hallituksen tulisi miettiä keskuudessaan. Kennel-liiton laki- ja muu asiantuntemus on varmaan myös kerhon käytettävissä. Tämä tästä ja jalostuskokeesta olen jo mielipiteeni lausunut.

Heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 7.2.2003 10:27

Eipäs Lauri Ojala sotketa käsitteitä: vastuu rodusta kokonaisuutena on nimenomaan rotujärjestön. Vastuu pennusta, siis myös taloudellinen, on kasvattajalla. Rotujärjestö tekee jalostustyötä niillä välineillä, jotka se (= jäsenkunta) tarpeelliseksi katsoo.
Toinen asia - ja siihen pitäisi kiinnittää huomiota - on, kuinka kutakin työvälinettä hyödynnetään. Jalostuskoekaan ei ole itseisarvo, vaan on mietittävä, mitä saadulla tiedolla tehdään. Olen aiemmin toisaalla perännyt Junkkarin tietojen analysointia ja johtopäätösten tekoa. Niin perään edelleenkin. Jalostustoimikunta hoi!

P.S. Mielenkiintoinen tuo jalostustoimikunnan asema ja vastuu, noin periaatteessa. Hallitus vastaa rodusta, mutta jalostustoimikunta ei vastaa hallitukselle tekemisistään. Sen asemahan on tavallaan rinnakkainen hallituksen kanssa, koska molemmat valitsee vuosikokous!
No, tämä saattaa olla enemmän akateeminen kysymys, mutta faktisesti vastuut kulkevat noin.

toimeve

Viesti Kirjoittaja toimeve » 7.2.2003 10:44

Tämä näyttää olevan meikäläiselle ilimeisesti sitä "korkiampaa matematiikkaa"... ;o)

Itte nartun omistajana kun/jos joskus alan miettimhän mahollista pentujen teettämistä, niin olen ittelleni teheny pari asiaa seleväksi (kokemusta kun ei ole, täytyy luottaa näihin ommiin intitutioihin, vai mikä se hieno sana onkhan...):

1. oman koiran täytyy toimia "tositoimissa" eli mettästyksessä ainaki oman näkemyksen mukhan hyvin. Ja oman näkemyksen varmistamiseksi meinaan kyllä koiraa käyttää kaer-kokeissa. Joskaan en kyllä väkisin yritä mithän tuloksia, eli jos olosuhteet kohilhan ja tilanteita tullee (eli lintuja on) niin ellei tämä pari saa tulosta aikaseksi niin olokhon...

2. uros. Siinäpä sitten se toinen "ropleema". Olen antanu ittelleni (sevverran kuitenki tullu mietittyä tätäki asiaa jo etukäthen) luvan alakaa seuraamhan koetilastoja ja korvat höröllä kuuntelemhan harrastajien näkemyksiä omista/muitten koirista. Kun sitten niistä omassa pienessä piirissäni :o) veän johtopäätökset ja seuraan lähinnä sitä tunnetta joka muutenki on meleko vahavasti ohjannu tämän harrastuksen parissa toimimista, alan lähemmin pyrkimhän jonkinasteiseen kontaktiin ko. koiran omistajien kanssa, jotta näkisin koiran "oikeissa töissä". Eli mettällä.

Sen jälkhen ei kait auta muuta kun toivoa että luonto tekkee tehtävänsä.

Jalostustoimikunnan tai muitten suositukset ja vastaavat tietenki on hyvä pohja, mutta jokanenhan kuitenki tekkee loppupeleissä itte sen päätöksen. Ja niinku joskus aikasemminki olen sanonu niin tästä kuin ylleensäki asioista, että kun itte teet oman päätöksen, niin vastuu tuloksista on myös heleppo osottaa. Eli jos mennee persiilleen, niin otan opiksi, mutta jos homma toimii, niin on mukava kun tietää että se oma ajatus ja siihen pyrkiminen on ollu ainaki jollaki tavalla hedelmällistä, oikiansuuntasta ja auttaa taas tulevaisuuessa kehittämhän ittiä sillä saralla lissää. Siihenhän met kaikki kuitenki pyrimmä, eli säilyttämhän/kehittämhän näitten koirien luonthen ja terveyen sillä tasolla että tulevaisuuessa näillä on vähinthänki yhtä mukava ja antosa tuola tuntureilla, pelloilla ja jänkien reunoilla mettästellä. Koska sitä vartenhan nämä koirat kuitenki meillä on.

Eija R

Viesti Kirjoittaja Eija R » 7.2.2003 10:44

M.M.

Olit saanut esityksestä enemmän irti kuin minä, en ollut huomannut mitään rajoittavaa vaikutusta. Tarkoitan että miten tämä informaation lisäys rajoittaisi valintoja yhteen??

Enkä myöskään näe mitään kasvattajaa aliarvioivaa tai tyhmistävää vaikutustakaan, päinvastoin. Kasvattajan on varmaan hankala ottaa selville mahdollisten urosehdokkaiden luonne, esim. vatsanaluskarvoitus tai vaikkapa koiran ominaisuus mennä riistalle. Mielestäni tällaisen jalostuskokeen tarkoitus olisi antaa vain lisäinformaatiota koirista, asiantuntijoiden tekemänä. (Ei jumala, vaan KAER-ylituomari, ulkomuototuomari ja ehkä jalostusneuvoja?)

Toki tunnollinen kasvattaja kulkee ympäri Suomea todeten henkilökohtaisesti nämä asiat valitsemistaan urosehdokkaista, mutta ehkä jalostuskoe palvelisi kuitenkin useimpia kasvattajia.

Tuo mitä Lauri sanoi julkisesta luokittelusta ei pidä paikkansa tässä tapauksessa. Vaikka saksanseisojakerho kuinka suosittelisi tai kieltäisi käyttämästä jotakin koiraa, kasvattaja tekee sen oman päätöksensä itse ja on siis vastuussa tekemisistään. Onhan meillä ollut tähänkin asti jalostusrekisteri, joka on juuri tällainen julkinen luokittelu. Ja sittenhän meillä on tämä ylin jalostuksen valvoja, kennelliitto, joka rekisteröi kaikki pentueet joiden vanhemmilla on D:tä paremmat lonkat, riippumatta siitä miten kelvollisia ne muuten ovat jalostukseen. Eli kasvattajista on rodun tulevaisuus täysin kiinni, tällaisilla toimenpiteillä pyritään vain auttamaan heitä siinä että valinnat voitaisi tehdä mahdollisimman runsaaseen tietoon perustuen.

Vielä yksi kommentti: Näyttelyt, erikoisnäyttelytkin, ovat kuitenkin vain näyttelyitä, ne eivät mitenkään korvaa tällaista tarkempaa tutkimusta, jossa rodun käyttöominaisuus on huomioitu. Esim. punaisten settereiden omistajat ovat saaneet tämän tuta. Toki erikoisnäyttely on hieno tilaisuus nähdä paljon saman rodun edustajia ja voidaan arvioida mikä on koirakannan ulkomuodon tila nyt, mutta yksittäisen koiran rakennetta ja karvapeitettä siellä tulee kyllä kovin vähän arvioitua.

Tanja

Viesti Kirjoittaja Tanja » 7.2.2003 10:48

Vaikkakin olen uusi tämän rodun piirissä, en voi olla kertomatta mielipidettäni.............
SKL:n hyväksymä luonnetesti on tähän hätään mielestäni aivan riittävä testaus, parempi kun ei mitään. Eli sinne vaan testaamaan. Mutta rotuyhdistys voisi lisätä omiin jalostuskoiran "vaatimuksiin" kohdan luonnetestin "läpäisystä" tietyin ehdoin (esim. +1 hermorakenne, terävyys, luoksepäästävyys, laukaisuvarmuus, eikä huomio lainkaan esim. puolustushalua). Mikäli rotuyhdistykset haluavat tehdä omia rotukohtaisia testejä, sen hyväksyntä viralliseksi testiksi ei onnistu vuodessa eikä kahdessa. Siihen vaaditaan useamman vuoden otanta / seuranta ja pitkäaikainen työrupeama. Jos taasen käytetään jonkun muun maan jo voimassa olevaa testiä, niin sama juttu, SKL:n tietoihin tuloksia ei rekisteröidä.
Siis: koirat luonnetestiin (kuten aiemmin mainittiin KAER ja erikoisnäyttely on jo olemassa olevia) ja yhdistyksen vaatimukset jalostukseen sopivista koirista ajantasalle - tämän päivän vaatimuksia tyydyttäväksi. Sitten ajan kanssa mietitään ja suunnitellaan omaa ja parempaa testausta koirillemme.
Sana on vapaa.......................

Lauri Ojala

Viesti Kirjoittaja Lauri Ojala » 7.2.2003 17:04

Huomio Heikki Sarvikivi.

Vastuullisuuden käsittettä jalostuksessa ei pidä nostaa itse tarkoitukseksi vaan se pitää ottaa huomioon kaikissa ratkaisuissa ?

Vastaa Viestiin