UUSI JALOSTUSKOE

Seuraavassa avataan keskustelu tarpeesta kehittää suomalainen malli kanakoirien jalostuskokeesta. Kannanottoja pyydetään myös jalostuskokeen sisältöön ja osallistumisrajoituksiin. Olisiko tästä jalostuksen työkaluksi normaaleja kokeita ja näyttelyjä parem

Valvoja: Maarit Seppänen

kaaleppi

Re: UUSI JALOSTUSKOE

Viesti Kirjoittaja kaaleppi » 7.2.2003 17:44

Ovat niin mahdottoman pitkiä nuo ylläolevat tarinat.että ei oikein jaksa lukea kaikkia.Seppokin kyllä kokemusta omaavana tietää, että säännöt eivät ole helpolla muutettavissa,ovathan ne peräisin jo A.H.Virkkusen ajoilta lähtien.Mutta jos alettaisiin kehittämään junkkarikoetta eteenpäin ja nimenomaan siihen suuntaan,että koiran luontaiset taipumukset esim. haku ja käyttäyminen riistalla ovat kaiken a ja o.Eikös Laitisen Ville jo sanonut,että nouto ja vedestänouto ovat tottelevaisuuskysymyksiä.Junkkarin ulkomuotokatselmus on käsittääkseni ihan ok.Ja lopuksi Eija R:lle kysymys:etkö arvosta junkkarin loppukilpailuun päässeitä koiria,jotka valikoituvat nykyään n.200 koirasta.

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 8.2.2003 10:39

Kyllähän minä sen tiedän Kaleppi, ja niin kuin ylläolevista teksteistäni selviääkin, siitä asiassa ei olekkaan kyse.

Nimen omaan, juuri tietoa näistä luontaisista ominaisuuksista koirissamme, tulisi kerätä jalostusta varten, siitä olen kanssasi aivan samaa mieltä.
Autuaaksitekevä asia ei minunkaan mielestäni ole koemuotojen lukumäärän lisääminen.

Olli Pylsy

Viesti Kirjoittaja Olli Pylsy » 8.2.2003 17:51

Olen samaa mieltä, että luontaisiin taipumuksiin on kiinnitettävä huomiota, mutta kuten kai aikaisemminkin olen maininnut Junkkarissa koirat eivät ole samalla viivalla. koska ovat syntyneet niin eri aikaan vuodesta. Mielestäni, jos koira ensimmäisenä varsinaisena metsästyssyksynään saa NUO1- tuloksen tai enemmän,ja on Junkkarin katselmuksessa saanut vähintäin HYVÄN rakennetarkastuksessa ja sillä on riittävän hyvät lonkkakuvaustiedot, on se jalostusainesta jo nuorena ainakin omistajansa mielestä. Luonne onkin sitten aivan toinen juttu, sillä hyvä metsästyskoira ei välttämättä ole liian hyvä kotikoira " sohvakoira", vaan siinä täytyy olla sitä jotakin, mikä vie sitä linnulle, linnulle, linnulle!Siis jalostakaamme erinomaisia seisovia mannermaisia lintukoiria.

M Mustonen

Viesti Kirjoittaja M Mustonen » 9.2.2003 13:00

Olen edelleenkin sitä mieltä, että pelkkä keskustelu siitä onko tarjottu keino hyvä vai paras ei ole perusteltua ilman että ensin keskustellaan
siitä perinpohjaisemmin, että mikä on ongelma ja sen vaikutukset?
Harrastelijana olen varmasti "vajaakykyinen" esittämään perusteltuja kantoja itse asiaan. Mutta seuran jäsenenä ole kykenevä kommentoimaan jos päätöksiä esitetään tehtäväksi ilman perusteellista ja asiantuntevaa valmistelua. Toistensa ohi huutelu ei mielestäni siihen riitä.

Ensin päätös sitten perustelut ei aina ole paras menetelmä.

Näissä asioissa luotan yleisesti ottaen kasvattajiin. Vain Hjalliksella on varaa sihen, että ellei entinen toimi niin sen voi tosta vaan pikapalaverissa panna vaihtopenkille. Mutta jääkiekkohan onkin ammattilaisurheilua.

Eija R

Viesti Kirjoittaja Eija R » 10.2.2003 09:36

Eikös tässä juuri ole herätelty sellaista keskustelua? Eihän tällä foorumilla mistään päätetä. Tai sitten maanantaiaamu teki tepposet enkä ymmärtänyt asiaa oikein. Jaa, ehkä tarkoititkin sääntöasiaa?

Juu, Kaaleppi, taitaa tosiaan olla kyse maanantaiaamun syndroomasta. Miten Junkkarin loppukilpailuun päässeiden koirien arvostus liittyy tähän? Arvostan toki, kerron sen jo tuolla Junkkari-otsikon alla, mutta miten se tähän liittyy? Ja mikä sai sinut moista pohtimaan?

Ehkä kannattaa minun nyt vain keskittyä töihin kun tuo kirjoitetun tekstin ymmärrys on vähän heikkoa...

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Sotka

Viesti Kirjoittaja Sotka » 10.2.2003 10:08

Kiitos Heikille, jotain tämäntapaista olen jo odotellutkin.
Säännöthän voisi sorvata varmaankin LK- ja KK liittojen IKP,HZP ja Kleeman kokeista...........

Tarkoitus ei liene saattaa KAER-Kokeiden sääntöihin muutoksia vaan jotakin aivan uutta. --Siis täysin uusi koemuoto.
Koirat joko läpäisevät kokeen tai eivät, eli ei aseteta niitä paremmuusjärjestykseen??
Myöskään ei liene tarkoituksenmukaista järjestää mitään näyttelyä, vaan koirista tarkastetaan viat ja puutteet, hyvät ja huonot puolet ja näiden perusteella annetaan lausunto koiran rakenteesta ja luonteesta.

Osallistumisesta sen verran että ketään ei varmaankaan pakoteta tähän, se on vain lisänä heille jotka eivät halua laukata vkl per vkl kokeissa. Osallistua voisi kaksi kertaa ja vain perustellusti kolmannen( esim loukkantuminen edellisessä kokeessa.) Tottahan pitää olla myös KAER-Kokeesta tulos niin kuin Heikki jo avauksessa mainitsi. Mielestäni AVO1.

Saako ko. Kokeen läpäissellä koiralla osallistua Saksassa IKP/Kleeman kokeisiin, siinä vähän haastetta rotujärjestölle.

Palaan töiden ääreen, taustalta seuraten..

Juha

TAMMIRANTA

Viesti Kirjoittaja TAMMIRANTA » 11.2.2003 11:17

Tervehdys!
KAER kokeet ovat riittävät ja niitä voisi tiukentaa niin löytyisi jyvät akanoista. Tietäisi mitä käyttäisi jalostukseen, mitä ei missään tapauksessa. Mielestäni meillä on paljon luonteissa heikkouksia eli
jokin luonne testi olisi paikallaan ennemmin. Eikä hyssyteltäisi, ja
oltaisi niin sinisilmäisiä jalostuksenkanssa.Siis KAER kokeet kunniaan.

Lassi Hed

Viesti Kirjoittaja Lassi Hed » 11.2.2003 19:17

Joo!
Kannatan edellistä. Rajoitetaan vesi/jälkikoe käyntikerrat esim. kaksi käyntiä koiraa kohti kaudessa tai palataan jakamattomiin kokeisiin. Ei nämä meidän koirat kokeissa ravaamalla sen paremmiksi tule.

Paras jalostuskoe on laittaa isäntä koiran kanssa viikoksi mettään ja katsoa sen jälkeen riittääkö vyössä reijät :) :) :)

Sakari

Viesti Kirjoittaja Sakari » 11.2.2003 20:37

Kyllä, KAER-kokeet arvoonsa.
Yksi keino näiden jalostusyksilöiden paremmin esillesaamiseksi, olisi laittaa aluekohtaiset kiintiöt Riistakoiraan. Nämä valittaisiin karsintakokeilla ja pidettäisiin jakamattomina. Karsintaan osallistumiselle olisi samat vaatimukset kuin tänä päivänä on Riistakoiraan. Tätä edustuspaikkaa lähtisi varmasti tavoittelemaan huomattavasti suurempi koiramäärä, mitä Riistakoirassa on vuosittain ollut.
Nyt kun meillä on vielä tämä tietokanta, niin täältä löytyy nopeasti tietoa eri koirista, ja niiden taustoista. Mutta, mutta, kun ne rastituksetkin vielä joskus olisi tallennettu tutkittavaksemme, niin sieltä saisimme vielä enemmän irti jokaisesta koesuorituksesta. Lisäksi jokaisesta koekertomuksesta tulisi ehdottomasti löytyä se olosuhteista ja säästä kertova tieto. Silloin sitä olisi "välineitä vertailla eri koiria. Nämä nimittäin ovat olleet Ajokoiramies- vuosikirjoista jo "iät ja ajat" luettavissa.

Eija R

Viesti Kirjoittaja Eija R » 12.2.2003 10:55

Olen kyllä vähän eri mieltä kuin Sakari. Riistakoiraan vaatimuksena on VOI-ykkönen, ja lähes poikkeuksetta näitä koiria käytetään jo muutenkin jalostukseen. Kuten aiemmin sanoin meillä on, ainakin karkkareissa, liian suppea tämä käytetty uroskanta.

Tämän vuoksi minua miellyttää ajatus jalostustarkastuksesta jossa ei olisi korkeaa kynnystä (ts. avo-1 tulosta aiemmista kokeista) osallistumiselle mutta jossa selvitettäisiin koiran ominaisuuksia, luonne ja juuri ne perinnölliset ominaisuudet joihin koulutus ei välttämättä ole vaikuttanut. Varmasti edelleen käytettäisiin myös Voi -ykkösen saaneita koiria, eli Kaer-kokeet olisivat tietenkin aivan samassa arvossa kuin nyt. Mutta niille joita ei kiinnosta astuttaa narttuaan uroksella jolla on jälkeläisiä jo yli suosituksen, tai niille jonka narttu on kaikille VOI-koirille läheistä sukua, löytyisi vaihtoehto sieltä vähän tuntemattomalta puolelta, mutta niin että koira olisi kuitenkin dokumenttia kaikilta osa-alueilta.

Huonona puolena voisi olla tietenkin se että Kaer-kokeiden arvostus ehkä vähenisi... tai että kokeissakäyntimäärät putoaisivat... En tiedä kävisikö niin. Tämä on vain tätä pohdiskelua.

Eija R

Viesti Kirjoittaja Eija R » 12.2.2003 10:59

Ai niin, rastituksista olen samaa mieltä. Tosin tärkeimmäthän ovat näkyvissä, ja muistaakseni nuo kuusi on valittu sillä perusteella että ne voitaisiin katsoa olevan perimän tulosta.

Katja

Viesti Kirjoittaja Katja » 12.2.2003 18:17

KAER-kokeet kunniaan! Kasvattaja osaa kyllä lukea/nähdä KAER arvosteluista onko koiralla perinnöllisiä taipumuksia. Varsinkin niitä mitä omaan linjaansa haluaa/tarvii. Jos ei osaa, niin onhan kasvattajalla vielä jalostusneuvojat apuna. Kasvattajahan itse kuitenkin päättää mitä koiraa jalostukseen käyttää. Minä kun en voi käsittää miksi heittää "vanha pois ja ottaa uusi tilalle", kun sen " vanhan voi korjata. Eli mikäli katsotaan ettei KAER-kokeet anna tietoa jalostukselle, täytyy niitä kehittää!
Tulevaisuuden harrastajat sitten ilmeisesti toteavat, että "jalostuskoe ei kerro koirien kyvyistä riittävästi, eli kehitetään uusi koe..."

TAMMIRANTA

Viesti Kirjoittaja TAMMIRANTA » 12.2.2003 20:15

Hyvä Katja
KAER kokeita voisi vaikeuttaa esim. VOI 1 metsä,tunturi ja pelto = KVA jes!
Eli ei mitään sellaista jalostuskoetta että tuomari/opas ketoo että laita nyt hakeen koirasi vielä tuo heinä tukko siinä pitäisi olla lintu (lue istutus Fasaani) se oli siinä aamulla kun laitoin sen siihen he he ....

Eija R

Viesti Kirjoittaja Eija R » 13.2.2003 09:51

Jossain toisen otsikon alla moitittiin juuri Kaer-kokeita tuosta fasaani piiloon puskaan-mentaliteetista. Tiedä häntä.

Juu, samaan tulokseen saatettaisiin päästä kyllä Kaer-kokeita kehittämällä, se taitaa olla vain paljon paljon vaikeampaa kuin kehittää rinnalle toinen systeemi.

Tuo Karin ehdotus KVA-arvon saamisesta voisi sekin olla ihan ok, jos käyttövalioita alkaisi jonain päivänä liikaa tulemaan. Jalostuspohjaa se ei lisäisi, eikä siten taida liittyä tähän jalostustarkastuskeksusteluun? IMO.

Sotka

Viesti Kirjoittaja Sotka » 13.2.2003 10:45

Nythän ei suinkaan olla heittämässä vanhaa pois, ja otetea uutta tilalle......
Vaan koska vanhan muuttaminen kaikenkaikkiaan on pitkä ja raskas prosessi, niin on helpompaa luoda jotain uutta ja mahdollisesti erillaista.

Mikä parasta niin koirat arvostelisi tuomari ryhmä, ei yksittäinen persoona.
- Katsantokantoja on monenlaisia.
Toivoisin näkeväni täällä edes joidenkin Ylituomareiden kommentteja!!??

Kannattaa tutustua Saksalaisten systeemiin.
Siellä kolme tuomaria ja koe-järjestäjä seuraavat koiria kokeessa ja mikäli yksi heistä (tuomareista) on koirasta erimieltä, niin sitä kokeillaan niin pitkään että muodostuu selvä kuva sen ominaisuuksista. Olen itse kokenut sen...

Kannattaa käydä ne sakemannien säännöt läpi ja vetää nippuun, ja näin muodostaa kuva siitä mitä mekin voisimme tehdä - Löytyvät tuolta sääntöluettolo sivulta.

Vastaa Viestiin