PEVISA

Eri rotujen harrastajien ja toimihenkilöiden tiedotteita.

Valvoja: Maarit Seppänen

Marianna Plathan

PEVISA

Viesti Kirjoittaja Marianna Plathan » 2.7.2009 11:06

Näyttäisi olevan astutettuna D-lonkkainen bourbonnaisinseisojanarttu C-lonkkaisella uroksella. Olen rodun harrastajana ja kasvattajana huolissani tästä suunnasta, sillä ulkomailta löytyy runsaasti tervelonkkaisia uroksia. Useilla niistä on myös vahvat näytöt käyttöominaisuuksista koepalkinnon muodossa. Kallista ja työlästähän näin harvinaisen rodun kasvatus on, kun se sopivin uros todennäköisesti ei lähikylästä tai samasta maastakaan löydy. Se on mielestäni lisähaaste ja edellytys laadukkaalle kasvatustyölle.

Onko mahdollista, että SSK lähtisi ajamaan rodulle PEVISA-ohjelmaa?

Marianna Plathan

Hannele Tammivuori

Viesti Kirjoittaja Hannele Tammivuori » 3.7.2009 09:55

Näin on :lol:
Uros B/C ja narttu C/D
Olen keskustellut kyseisestä yhdistelmästä rodun kotimaassa ja kertonut tarkkaan koirien käyttöominaisuudet vaikka koetuloksia ei olekaan ja sain myöntävän vastauksen koirien jalostukseen ja tämä riittää.

Marianna Plathan

Viesti Kirjoittaja Marianna Plathan » 3.7.2009 16:44

Pyysin ja sain pari viikkoa sitten Ranskasta listan potentiaalisista, tervelonkkaisista uroksista. Jalostuspäätökset, vastuu ja moraali ovat kasvattajan. Sitä saa mitä pyytää. Lisäksi Ranskassakin on erilaisia kasvattajia.

On surullista ajatella lonkkavikaisen koiran kärsimystä ja omistajan pettymystä. Käyttökoiran tulee pystyä kulkemaan kymmeniä kilometrejä päivässä, huonolonkkainen koira ei tähän pysty ja saa metsästyspäivistä voimakkaat kivut. Puhumattakaan koirasta, joka ei pysty edes seurakoiran elämään. Tällöin omistaja joutuu tekemään vaikeimman mahdollisen päätöksen, lopettamaan nuoren koiran. Lonkkavikaan ei voi suhtautua kevytmielisesti, etenkään kun kyseessä on käyttörotu.

Marianna Plathan

Viesti Kirjoittaja Marianna Plathan » 3.7.2009 17:23

Sait seuraavan neuvon Ranskasta: There is a risk for the hips indeed, but the pedigree looks good (not too inbred). Siinä sanotaan, että on suuri riski lonkkien suhteen, mutta sukutaulu näyttää hyvältä (ei liian sukusiitetty). Mielestäni tämä ei ole myöntävä vastaus.

Hannele Tammivuori

Viesti Kirjoittaja Hannele Tammivuori » 3.7.2009 21:47

Jos kyseisistä koirista ei olisi lonkka kuvia otettu niin kun ei ole pakko, niin sinunkin narinasi olisi jääneet lukematta. Kummallakaan koirista niin uroksella kuin nartulla ei ole mitään ongelmia juosta etsimässä lintuja ja pienpetoja koko päivän , joten...Terveys toki on tärkeää sitä en kiellä.
Mulle on aivan sama jatkatko keskustelua tällä palstalla, kun et uskalla naamatusten tulla juttelemaan tai vastaamaan sähköpostiin. Voit jatkaa yksinpuhelua, mä en jatka tästä enää, kirjoititpa mitä tahansa ja puukotitpa selkään miten syvälle tahansa. 8)
Ranskassa kun tarjotaan jalostukseen rikisteröimättömiäkin rotunsa hyviä edustajia. 8) Mutta kaikkea hyvää sinulle tai teille. 8)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 3.7.2009 22:04

Hyvä avaus terveyden suhteen. Pidetäänkö kuitenkin tämä keskustelu hlökohtaisuuksiin menevien erimielisyyksien sijaan ihan yleisellä tasolla. Asioitahan saa ja pitääkin toki kritisoida ja asiallinen kritiikki pitää osata ottaa vastaan.

Tuli tuossa mieleen, että onko bourbonilla rotutyypillisenä ominaisuutena, ettei sairaat lonkat vaikuta liikkumiseen? Ts. voiko sairaista lonkista olla välittämättä?
Kuva

Marianna Plathan

Viesti Kirjoittaja Marianna Plathan » 3.7.2009 23:43

Olen kuullut parilta bretoni-ihmiseltä, että rodun laukkaajan rakenne vaikuttaa lonkkien vaikutukseen käytössä. Voisin kuvitella tämän koskevan C-lonkkia. Onko jollain enemmän tietoa asiasta? Minulla ei ole kokemusta lonkkavikaisesta koirasta, mutta ihmisillä tiedän nivelrikon olevan erittäin kivulias sairaus. Olen myös kuullut D-lonkkaisista koirista, jotka ovat kipuilleet toisinaan jopa useamman päivän ajan yhden metsästyspäivän jälkeen.
Viimeksi muokannut Marianna Plathan, 12.1.2012 22:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Salla Finnilä
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla Finnilä » 11.7.2009 08:08

Hei,

Rodulle voidaan hakea pevisa, jos harrastajat niin haluavat. Prosessi on seuraava: harrastajat keskustelevat asiasta vuosikokouksen roturyhmäpalaverissa. Mikäli pevisa päätetään hakea, jalostustoimikunta kirjoittaa hallitukselle esityksen ja perustelut, jotta asia saadaan vietyä vuosikokoukselle. Jos vuosikokous esityksen hyväksyy, asia siirtyy Kennelliiton päätettäväksi. Kennelliitto edellyttää rodulta jalostuksen tavoiteohjelmaa. Voidaan keskustella asiasta seuraavassa roturyhmässä, toivottavasti mahdollisimman moni pääsee paikalle. Toinen toivomus olisi, että pitäydyttäisiin noissa lonkkien kirjainskaaloissa, niiden merkityksessä rodulle ja muussa tietokannasta todennettavassa faktassa, puukoilla ei ole niiden kanssa mitään tekemistä.
:)
Salla

Vastaa Viestiin