Koiran hankinta

Eri rotujen harrastajien ja toimihenkilöiden tiedotteita.

Valvoja: Maarit Seppänen

juli aerila
Juniori

Koiran hankinta

Viesti Kirjoittaja juli aerila » 4.1.2011 22:27

Hei! tarvisin vähän apua. Mies haluaisi tuon munsterinseisojan ja minä olen vähän bretonin kannalla, niin kumpi olisi parempi vaihtoehto?

marja katajamaa
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marja katajamaa » 5.1.2011 12:09

Riippuu pitkälti siitä mitä ominaisuuksia metsästyskaverissasi arvostat ja rotujen sisälläkin saattaa olla eroavaisuuksia.
Kuva

juli aerila
Juniori

Viesti Kirjoittaja juli aerila » 7.1.2011 17:57

mitä mieltä itse olet? :)

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 7.1.2011 22:09

Suosittelen teille tutustumista molempiin rotuihin ihan livenä (jos ette jo olekin näin tehneet). Sen jälkeen on kenties helpompi neuvotella perheessä kumpi rotu on teille sopivampi tai teitä enemmän miellyttävä.
Rotujen jalostusneuvojat voivat varmasti auttaa, tai seutukuntanne alueellinen kanakoiraseura (nyt iski tiedon musta aukko, mutta olisiko Satakunnan kanakoirayhdistys). Yhteystiedot löytyvät SSK:n sivuilta kohdasta Linkit-Alueelliset yhdistykset.

Meillä on ollut vain bretoneja, mutta sellainen mielikuva minulle on tullut, että bretoni on aavistuksen vilkkaampi kuin münsteri. Molemmat rodut vaativat yhtä täsmällisen ja tavoitteellisen koulutuksen toimiakseen metsästyksessä. Perheen kanssa (perhekoirana) kaikki seisojarodut toimivat hyvin.

Päädyttepä kumpaan rotuun tahansa, erityisen tärkeää on ottaa pentu sellaisista vanhemmista joilla on näyttöä metsästyskyvyistä koetuloksen muodossa. Molemmista roduista tällaisia pentuja kyllä löytyy.

Jos vain miehesi metsästää, antaisin hänen mielipiteelleen enemmän painoarvoa, kun hankitaan hänelle metsästyskaveria. Itseä miellyttävän koiran kanssa tulee treenattua ja muutenkin touhuttua enemmän. Jos taas molemmat metsästätte, on teillä kenties edessä tiukempi vääntö rotuvalinnasta :wink: .

juli aerila
Juniori

Viesti Kirjoittaja juli aerila » 8.1.2011 10:36

Kiitos paljon! Tuosta oli paljon hyötyä. Bretoneita ollaan käytykkin jo katsomassa, mutta munstereita ei ole oikein tällä seudulla. Nyt vain odottelemaan, että pentuja tulisi! ;)

Vastaa Viestiin