Vetohiihto - uhka kanakoirien jalostukselle?

Kanakoirien jalostukseen liittyvää keskustelua.

Valvoja: Maarit Seppänen

Petri Koivisto
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Koivisto » 30.5.2007 18:30

Minäkippä tungen lusikkani soppaan jälleen.

On aivan eri asia harrastaa vetohiihtoa seisojan kanssa ja jalostaa seisojia vetohiihtoon. Ja jos minä jalostaisin seisojia vetohiihtoon valihtisin sellaset yksilöt joita ei vähääkään huvita painella riistan perässä. Ja se ei minusta ole enää hyvä metsästyskoira.

Ja sitten vielä pari ajatusta jotka tuli mieleen Viiteen juttuja lukiessa:
Ensinnäkin se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Toiseksikin KAER- kokeet ovat ymmärtääksini kasvattajien apu jalostustyössä. Miten voidaan tietää kuinka koira toimii riistan kanssa jos ei olla koskaan käyty sen kanssa kokeessa. Tarkoitan siis sitä että kuinka kasvattajat voivat tietää vieraitten koirien metsästystaipumuksista mitään jos tietokannassa koetulosten kohdalla ei lue mitään. Ei kaikille riitä se että koiran omistaja kertoo että kyllä se seisoo tms. Ja täytyy kyllä myöntää että en käy omankaan koirani kanssa kokeissa mutta syy löytyy koirani takajalkojen välistä. Ja vaikka kuinka sekin koira olisi mahtava metsästyskoira niin kuinka kukaan voi sitä ulkopuolisena ja ventovieraana tietää kun sillä ei ole yhtään koe tai näyttelytulosta. (Sehän ei tietysti muutenkaan ole jalostukseen kelpaava yksilö :D )

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 30.5.2007 18:44

erakko kirjoitti:Piikkasen aihetta liipaten:
Voittajaluokan KAER:issa tuli arvostella alunperin (säännöt 1948-61) myös "vetokoiratyö". Käytännössä näin ei kai kuitenkaan koskaan tehty (force majeure -lievennys). Vai onko jollakulla parempaa/omakohtaista tietoa?
Nämähän ovat nimenomaan monikäyttökoiria, joten tokihan niiden pitää myös vetää - ainakin väsähtänyt riekostaja takaisin mökille. Voisihan tuon edelleenkin tetsata talvikokeissa.
Minna Viide kirjoitti:No olen kyllä huomannut ettei täällä ymmärretä, että hyvä hiihtokoira on hyvin riistaverinen!
Luulen, että otat turhaan nokkiisi. Täällä paremminkin porukka on sitä vastaan, ettei kanakoiria käytettäisi jalostukseen niiden metsästysominaisuuksia vaalimatta ja kokeissa testaamatta. Mannermaisella kanakoiralla kun sattuu olemaan muitakin metsästysominaisuuksia kun kuin riistaverisyys, kestävyys ja juoksuvauhti. Viimemainittu ei välttämättä ole edes hyve, varsinkaan jos koiran muut hakuominaisuudet eivät ole samalla tasolla.
Viimeksi muokannut markoa, 31.5.2007 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri Koivisto
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Koivisto » 31.5.2007 10:46

Melkeen pitäs itekki vetää hernettä nokkaan mut ku en jaksa ku tuntuu niin pahalta nokassa. Minä en ainakaan muista sanoneeni että kanakoirilla ei voisi harrastaa vetohiihtoa. Pyydän nöyrimmästi anteeksi Heiltä joita olen epähuomiossa tarkoittamattani loukannut. Lähinnä olen kanakoirien vetohiihtoon jalostamista vastaan. Keskusteluhan syntyi siitä kommentista joka oli Koiramme-lehdestä ja oli jo aiemmin esillä joten en ala sitä nyt tässä toistelemaan. On oikein hyvä että koirat saavat hyvää liikuntaa vetohiihdosta mutta jos juoksu- ja veto-ominaisuudet menevät metsästysominaisuuksien edelle jalostuksessa, niin ei hyvä heilu. Ja yhä edelleen olen sitä mieltä että hyvän vetokoiran ominaisuuksiin ei kuulu uupumaton riistainto. Voin olla väärässäkin.

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén » 31.5.2007 13:13

Riistainto on kirosana vetokoirasta puhuttaessa. Voisin kuvitella, että jos saksanseisojasta ryhtyisi jalostamaan vetokoiria, niin riistainto on ensimmäinen ominaisuus mikä pitäisi saada "linjasta" pois. Toinen asia mikä pitäisi saada kuntoon on naurettavan heikko kylmänsietokyky.

Ensimmäistä vetokoiraa (pystykorvainen malli) harkitessamme kasvattajan yksi mainoslauseista oli: "koiran vanhemmilla ei ole pienintäkään riistaviettiä.."

Vetohommat ovat hienoja harrastus ja treenimuotoja. Kuitenkin soisin, että seisojien pääduuni on metsästys. Harva vetohommia tosissaan harrastava kuitenkaan käyttää seisojaansa metsästykseen. Sääli sinänsä.

Kuva

Kuvassa Show- ja vetokoiralinjani kantaisä Eppu. (luppakorvat) :wink:

Petri Koivisto
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Koivisto » 31.5.2007 14:52

Tuntu ihan siltä että kokemuksen syvä rintaääni puhu..:D

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 31.5.2007 15:55

M´bede, se mun kommentti oli sitä sun viestiä edelliselle viestille koskien muinaista vetotaipumistestiä voittajaluokassa. Se jäi vähän kesken enkä huomannut kirjoitustasi. Pyydän anteeksi ja korjailen kömmähdykseni.

Minna Viide
NUO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Minna Viide » 31.5.2007 18:56

Riistainto ei ole mikään ongelma vetokoirahommissa. Ainut ongelma mikä siinä tulee on kouluttajan/ohjaajan osaamattomuus! Ikävä kyllä näin se on.
Ymmärrän kyllä, että ennen on ollut ongelmia tollaisten koirien kanssa, koska tietotaitoa on ollut niin vähän saatavilla.
Metsässä mukavasti toimivaa/innokasta seisojaa on mukava reenailla kohti talven suuria koitoksia.
Reeni iloa kaikille!
Petri Viide

egi

Viesti Kirjoittaja egi » 1.6.2007 10:26

Kyllä mä reenaan koiraa metsästyskauden suuria koitoksia varten.

marppi

Viesti Kirjoittaja marppi » 1.6.2007 13:08

Miten se riistainto voisi olla ongelma vetohommissa ? Vetohommillahan pidetään koiran kuntoa yllä metsästystä silmällä pitäen. Miksei koira ilmoittaisi lähistöllä olevasta kanalinnusta ? Sehän on vain hyvä juttu.
Allekirjoittaneella on kyllä kokemusta palveluskoirarotuisen koulutuksesta vetohommiin, mutta ei tulisi mieleenkään ottaa metsästyskoiraa muuhun kuin metsästykseen . Voimakkaasta riistavietistä ei meidän perheessä kärsitä.
Nyt treenataan pyörällä ja reagoidaan linnuille.

kaarlo kopteri

Viesti Kirjoittaja kaarlo kopteri » 1.6.2007 15:12

Petri kirjoitti:Riistainto on kirosana vetokoirasta puhuttaessa. Voisin kuvitella, että jos saksanseisojasta ryhtyisi jalostamaan vetokoiria, niin riistainto on ensimmäinen ominaisuus mikä pitäisi saada "linjasta" pois. Toinen asia mikä pitäisi saada kuntoon on naurettavan heikko kylmänsietokyky.
Niin..En ole huomannut jos hiihdetääm kilpaa 5-10KM
seisojankaan palelevan päinvastoin.

Omilta koirilta löytyy riistaviettiä onneksi!

Otappa koira jolla riistaviettiä ja koira jolla ei,pistä gps kaulaan,kummalle tuli enemmän kilsoja mittariin?

Huom en halua sotkea hiihto/ajopuolen koiria keskenään

kaarlo kopteri

Viesti Kirjoittaja kaarlo kopteri » 1.6.2007 15:20

Tsemppiä Minna/Huolto!

Ja onneksi olkoon MM

Petri Allén
KVA -keskustelija

Viesti Kirjoittaja Petri Allén » 2.6.2007 13:23

Täytyy myöntää, että olen ihan amatööri vetohiihtoasioissa, kun kuitenkin täällä on ihmisiä, jotka hiihtävät koiran kanssa enemmän viikossa kuin meikäläinen koko elämänsä aikana. Onnea menestyneille!

Hieman tietysti ihmetyttää, että mitä tämän ketjun alussa mainittu lause sitten tarkoittaa:"..lyhytkarvainen saksanseisoja Thetex. Hankin sen Ruotsista, jossa jalostetaan tähän lajiin sopivia koiria. Suomessa jalostus on vasta aluillaan, mutta ainakin yksi kasvattaja löytyy jo kotimaasta, Oilinki kertoo. Ruotsissa ja Norjassa kasvattajia on huomattavasti enemmän."

Miksi vetohiihtoon pitää jalostaa sopivia lyhytkarvaisia saksanseisojia, kun nämä nykyisetkin seisojat ovat kerran vallan mainioita vetohiihtokoiria? Miten jalostuksen tavoitteet muuttuvat nykyisistä metsästykseen tähtäävistä tavoitteista?
marppi kirjoitti:Miten se riistainto voisi olla ongelma vetohommissa ? Vetohommillahan pidetään koiran kuntoa yllä metsästystä silmällä pitäen. Miksei koira ilmoittaisi lähistöllä olevasta kanalinnusta ? Sehän on vain hyvä juttu.
Sehän on seisojan tärkein homma, ilmoittaa riistasta. Erittäin hyvä juttu, jos pysähdyksestä selviää edes vähäisillä vammoilla. Kilpaa hiihtävillä tämmöinen toiminta ei kuitenkaan tule kysymykseenkään. He ovatkin kouluttaneet koiransa niin hyvin, että seisojat eivät riistalle reagoi hiihdon aikana. Seisonnan täytyy siis olla turha ja epäedullinen ominaisuus vain vetohiihtoon tarkoitetulle "seisojalle". Seisonnan lasken kuuluvan riistaviettiin.
kaarlo kopteri kirjoitti:Otappa koira jolla riistaviettiä ja koira jolla ei,pistä gps kaulaan,kummalle tuli enemmän kilsoja mittariin?
Minä kokeilin. Riistaviettisellä tuli vähemmän matkaa mittariin, kun se seisoi jatkuvasti linnuilla. Riistavietitön ei ole vieläkään tullut kotiin.. :wink:

Nyt minä lähden vahvistamaan seisojani luontaisia maajälkikuuhnaustaitoja korvasienille. Aina kun sieniä löytyy, pekonia suuhun. Voisin alkaa tämän lajin pioneeri- jalostajaksi. Lyhytkarvainen saksansieniseisoja. :D

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 2.6.2007 13:50

Ainakin tänä keväänä tuolla pekonimetodilla saisi heti 1. polvessa tuloksia aikaan: koira lihoo niin, että mettästys saatikka vetohommat voi unohtaa tykkänään ja keskittyä niihin sieniin. Ja jos editystä ei ala heti ilmenemään, voi "jalostuskokeilun" lopettaa kätevästi tarjoamalla pekonin sijasta korvasientä. :wink:
Kuva

Red

Viesti Kirjoittaja Red » 3.6.2007 00:52

erakko kirjoitti:Ainakin tänä keväänä tuolla pekonimetodilla saisi heti 1. polvessa tuloksia aikaan: koira lihoo niin, että mettästys saatikka vetohommat voi unohtaa tykkänään ja keskittyä niihin sieniin. Ja jos editystä ei ala heti ilmenemään, voi "jalostuskokeilun" lopettaa kätevästi tarjoamalla pekonin sijasta korvasientä. :wink:
Kokeilkaa Lapuan pähkinöitä, ne on sopivan suolaisiakin. :P

Ari Rekonen
Juniori

Viesti Kirjoittaja Ari Rekonen » 3.6.2007 08:37

Kyllähän seisoja niin "fiksu" on, että oppii ymmärtämään asian laidan, kun laitetaan valjaat päällensä. Itse olen hiihtänyt ennen muinoin kilpaa KAER:n voittajaluokan koiralla ja katson, että riistainnosta on vain hyötyä. Lisäksi koira tarvitsee terveen itsetunnon (korvien väli kunnossa). Suuremmasta koirasta on sikäli hyötyä, että jaksaa paremmin vetää taakkaansa ja tätä ominaisuutta suosittiin ennen muinoin (tiedä tätä nykyään). Valjakkohiihtoon/-ajoon totutettu koira nauttii todella vauhdista ja tilanteista. Oma koirani oli lisäksi lainassakin muilla hiihtäjillä eikä riistainnosta ollut haittaa. Riistainto kohdistuu vain eri tavalla hiihdossa (koira opetetaan jälestämään "päänahkoja" ladulla, ohituksen jälkeen ei jäädä seurustelemaan vaan jatketaan "metsästystä".

Vastaa Viestiin