Kun miettii näitä saksalaisia rotujamme kaikkine hyvine ja huonoine ominaisuuksineen niin onko todellisuudessa varaa nojata pelkästään kotimaisiin koiriin jalostuksessa??
Se on niin monesta suusta kuultu että ulkomaista verta tarvitaan. Ja ne, jotka sitä tuo, tasantarkkaan tietävät että myös sieltä ulkomailta voi tulla veren mukana asioita, jotka on ei-toivottuja.Ihan samalla lailla kuin niitä toivottujakin ominaisuuksia.
Henkilökohtaisesti,on se koiran väri minkälainen tahasa kunhan täyttää rotumääritelmän,jokainen joka tuo ulkoa uutta verta ja sitä myös jalostukseen voidaan käyttää,ansaitsee vähintään hatun noston.
Ei yksistään kotimaan koiriin tai pelkästään ulkomaantuonteihin nojaaminen tulevaisuuden koiria tehdessä, ole autuaaksi tekevä. Seki on sitä juuttaanmoista tasapainoilua ja kokeilua, niin ku näitten koirien kans metästäminen ja koulaaminen toimivaksi metästyskoiraksi.
Sitä vain tässä oon ihmetelly kun näihin metästyskoiriin päädyin, tuontikoiriin liittyen kun moni semmoisen haluaisi mutta kun ei uskalla ottaa. Pelätään jotakin...mitä se sitten onkaan?? Toisilta harrastajilta (besserwissereiltä)arvostelua,kateutta...??
Ensimmäisen seisojan kun hankin, tai itse asiassa tiesin yhdistelmän josta pentu tulee,eräs kasvattaja sanoi suoraan kuulleessaan pentueen isän olevan ulkomaantuonti, että eihän sitä koskaan tiedä minkälaista hulluutta sieltä tulee. Ei tiedäkään, mutta asioihin perehtymällä,katsomalla ja kokeilemalla se selviää.Ne hyvät ja huonot puolet.Tosin samainan kasvattaja "tiesi" varmuudella pennuista tulevan hulluja.

Vai onko mulla vaan ollu se "peikkomainen flaksi".