Omamielipide

Tapahtumien jälkipelit. Tällä voit käydä keskustelua SSK:n tapahtumien tiimoilta.

Valvoja: Maarit Seppänen

Lassi Hed

Re: Omamielipide

Viesti Kirjoittaja Lassi Hed » 24.7.2005 09:23

Kyllä se niin on että tämä harrastus vaatii nöyryyttä ja hurttia huumorintajua. Itse olen usein koirieni kanssa kokeeseen startatessa tuuminut tuntemattoman sotilaan sanoja lainaten, koiraa hakuun laittaessa "se on korkeimmas käres"! Tällä en tarkoita että homma olisi Ylituomarin mielenliikkeiden vallassa, vaan sitä että koira on koira eikä siitä koskaan ennakolta tiedä mitä sinä päivänä keksii. Ei näissä ympyröissä pärjää jos ei opi nauramaan itselleen ja koiran ennakoimattomille oikuille.

Kerrompa esimerkin vuosien takaa joka sattui minulle ja koiralleni Ylistaron kokeessa.
Alussa tuomari piti puhuttelun miten koe käydään läpi ja miten hän tulkitsee koiran edesottamuksia eri tilanteissa. Etenemistilanteesta hän sanoi, että koira saa edetä linnulle niin kauan kunnes lintu on noussut yli metrin korkeudelle pellon pinnasta. Tuli meidän vuoromme ja koira sai seisonnan ojan varteen jossa fasaanikana tarkkaili koiraa n. 1,5metrin päästä ojan toiselta puolelta. Sain toimintaluvan ja annoin koiralle etenemis käskyn. Koira lähti niin että sänki pölisi, niin lähti fasaanikanakin. Ensin mentiin juoksujalkaa muutamia metrejä, sitten siipiräpäkkää ja lopuksi 150-200metriä pellon pintaa lentäen ja koira perässä. Ei auttanut huudot eikä pillin vihellykset koiran pysäytykseen. Lopulta kun sain koiran hallintaan, menin tuomarin luokse nostamaan hattua ja kättelemään tuomaria, kokeemme oli ohi sillä kertaa.

Tuli välikritiikin aika jossa tuomari kävi läpi aamupäivän tapahtumia. Kun tuli meidän vuoromme kuulla edesottamuksistamme, muistin aamuisen tuomarin puhuttelun. Totesin tuomarille ettei me luovutetakkaan, kun aamulla oli puhetta että koira saa edetä siihen saakka kunnes lintu on noussut metrin pellon pinnasta. Joten koirani oli edennyt fasaanikanan perässä 150-200 metriä tuomarin sallimalla tavalla.... Voitte arvailla olinko tosissani ja ottiko tuomari sen tosissaan !

Ryppyotsaisten ei todellakaan kannata tähän harrastukseen ryhtyä. Ehkäpä heille sopisi paremminkin ryhtyä harrastamaan jäljestämistä vihikoiran kanssa.... :)

[%sig%]

Chris

Viesti Kirjoittaja Chris » 24.7.2005 10:47

Hessu tais osuaa ehkä naulan kantaan siinä mielessä, että luultavasti toi
raaka jätkänhuumori ja kielenkäyttö on mulle tosiaan vierasta ja siihen löytyy ihan looginen selitys...
En ihan hoksannut, mitä toi Besserwisser tarkoittaa, mut ei sillä väliäkään.
Siihen metsään huutamiseen vastaisin sillä tavalla, että en ole koskaan metsään huutanut, enkä luultavasti huutakaan, eli ei pitäisi kyllä mitään kaikujakaan sieltä takaisin päin tulla. No, lopetan tähän, ettei lähtisi koko
tarina väittelyn puolelle... Luultavasti pysyn tästedes lukijoitten osastolla nöyrästi ja henkseleitä paukuttamatta, säilyy "enemmistön" euforiat entisessä värien loistossa...

kanakoiria

Viesti Kirjoittaja kanakoiria » 26.7.2005 19:53

Olen seurannut koavsti tätä keskustelua (jonka osaltani aloitin) ja minun täytyy myöntää, että chris puhuu asiaa. Itse en ole tehnyt omia johtopäätöksiä pelkkien kilpailu- ja koetilanteiden perusteella. Lisäksi en koe huumoria ym. pahana, vaan hyvänä lisänä harrastuksessa. Uskallan kyllä väittää, että en ole "huutanut metsään", mutta valitettavasti metsä on huutanut.
En halua yleistää, enkä myöskään pahoittaa kenenkään mieltä. Ne ketkä uskovat että vika on minussa niin antaa heidän olla sitä mieltä, mutta minulla on silti oikeus mielipiteeseeni ja sen aioin pitää. (Tosin voin muuttaa mielipiteeni ja myöntää virheeni, jos saan joskus muunlaisia kokemuksia. Minun ylpeys ei kärsi siitäettä myöntäisin erehdykseni. Rodun kannalta toivoisinkin, että olen aivan kokonaan väärässä.)
Nautin saksanseisojastani kanssa metsässä olosta ja käyn sitten muiden koirieni kanssa kisoissa, kokeissa ja tapahtumissa.
Nyt siirryn taas seuraamaan sivusta juttua ja toivotan kaikille mukavaa syksyn odotusta sekä antoisia metsästysreissuja!

Pootonki

Viesti Kirjoittaja Pootonki » 9.8.2005 21:30

Huvittuneena tämän viestiketjun luin. Kieltämättä aloittelevana harrastajana voin jakaa muiden aloittelijoiden esittämän kritiikin.. Hiukan saksanseisojatouhu näyttää sisäsiittoiselta sisäänpäinlämpiävältä hyvävelitouhulta. Se mikä tässä huolestuttaa tämän viestiketjun perusteella on se, että nämä kokeneemmat harrastajat nousevat välittömästi barrikaadeille syyllistäen aloittelijat bessewissereiksi ja kaikkitietäviksi, jos uskaltautuu eriävän mielipiteen sanomaan. Asiallista olisi varmasti ollut tiedustella kritiikin esittäjältä tarkennuksia, eikä niinkään hyökätä koko kompanjan voimin sanan säilää vastaan. Hyvin tätä kokeneiden asennetta kuvaa erään kirjoittajan kommentti "kaikki tietäviltä niistetään nokat". Ehkä tämä sama asenne näkyy tässä kirjoittelussa tähän viestiketjuun. Eli että aloittelijoilla ei pidä olla minkäänlaista omaa ajatusta. Se miten asioita ojn tehty viimeiset satavuotta, niin ne tullaan vastaisuudessakin tekemään.. Todella kehittävää. Mutta näissä seisojapiireissä varmaankaan aloittelijoiden EI pidä mennä suutansa aukaisemaan, ei edes keskutellessaan yleisellä tasolla, niin säilyy rauha maassa ja kokeneilla hyvä mieli.

Kake

Viesti Kirjoittaja Kake » 10.8.2005 07:08

Heh :) "Kaikkitietäviltä niistetään nokat". Kuinkahan tuosta lauseesta löydät sanan ALOITTELIJA? Mitä minä olen porukoissa liikkunut, niin kysyä on saanut ja mielipiteitäkin esittää. Tosin ei ole kyllä ollut tarvetta "opettaa isäänsä naimaan..."

Näilläkin sivuilla jo aiemmin esilletullut lausahdus siitä, että "nämä koirat on jo kymmenia vuosia sitten jalostettu valmiiksi ja meidän tärkein tehtävä onkin olla pilaamatta niitä" pitää täysin paikkaansa.

[%sig%]

Heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 10.8.2005 10:19

Onpa se luetun ymmärtäminen vaikeaa! Kirjoitin myös: "Olen vuosikymmenien myötä sekä kokenut että nähnyt, että sopivalla (tiedonhaluisella) asenteella varustettu aloittelija otetaan erittäin ystävällisesti vastaan. Kyse on omasta asenteesta!".

Sapienti sat!

Vastaa Viestiin