Riistakoira2004

Tapahtumien jälkipelit. Tällä voit käydä keskustelua SSK:n tapahtumien tiimoilta.

Valvoja: Maarit Seppänen

veijo toimela

Riistakoira2004

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 25.10.2004 20:29

Riistakoira2004 -sivustolle on nyt päivitetty kuvat ja tarinat (Puttosen Suskin copyright).

Mukana "tuloksia" -sivulla myös muissa kokeissa
samana viikonloppuna Muotkan maisemissa palkitut koirat ohjaajineen.

Olkaa ystävät hyvät. Ja erittäin nautittavaa syksyn jatkoa, myös harrastuksellisesti.

[%sig%]

Ryhmätuomari

Re: Riistakoira2004

Viesti Kirjoittaja Ryhmätuomari » 16.12.2004 15:37

Uusin saksanseisojalehti
Riistakoira 2004:

Ihmettelen näin tuomarikokemusta omaavana, miten ja miksi eräs arvostettu ja koiranomistaja/kasvattaja voi alentua tuollaiseen kirjoitukseen kuten saksanseisoja lehdessä on kirjoitettu eräarvostelusta???
( Itse en hyväksyisi saatua tulosta VOI 1)Erän aikana tulee 4 törmäystä, joista ymmärtääkseni kirjoituksen perusteella 1 tulee ohjaajan toimesta. Tämä juttu haisee ja PAHASTi vai oliko kysymyksessä tuomaripelia vai ennenaikainen joululahja vai vaikkapa väärän koiran arvostelu mene ja tiedä...

Jotenkin arvostelevana tuomarina pitäisi herätä jo... ennenkuin on jo liian myöhäistä.

Uskon ja luulen että kyseisen koiran omistajakin tämän lukeneena miettii oliko se minun koira......

Vai onko taas piiri pieni pyörii ja jne......

[%sig%]

Jan Kankkonen

Viesti Kirjoittaja Jan Kankkonen » 17.12.2004 07:31

Mikäli näin perin kriittistä tekstiä kirjoittelee niin pitäisi olla selkärankaa tehdä se omalla nimellä. En ollut näkemässä finaalitapahtumia, mutta kirjoittaja ilmeisesti on ollut tai sitten perisuomalainen synti, eli kateus vaivaa pahasti.

[%sig%]

kaaleppi

Viesti Kirjoittaja kaaleppi » 17.12.2004 12:03

Olikohan kyseessä sama tuomari, jolle ei riittänyt koiran täydellinen toiminta neljine riistatöineen Muotkan kokeissa syksyllä v.2003 Avo I tulok-seen.Vaan vikoja piti etsiä sysistä jos sepistäkin,ettei ykköstä tarvinnut antaa.Veikkaampa,että tässä maassa on annettu satoja ykkösiä paljon vähemmillä ansioilla tuomarin jo tietäessä,ettei koiralla ole mahdollisuuksia menestyä voittajaluokassa.

Rebel

Viesti Kirjoittaja Rebel » 17.12.2004 15:26

Kyllähän kuumien puolella olisi ollut kahdessa törmäyksessä kyseessä sanonta yksi törmäys ok... ehkä vahinko, mutta kaksi törmäystä on yksi törmäys liikaa ja niin koiran päivä tuli valmiiksi. Ei semmoinen koira olisi ainakaan laatuluokassa saanut ykköstä. Vai tällä tavalla mannermaisten puolella "leivotaan" käyttövalioita??!!

On varmaankin ollut jokin virhe/toisen koiran arvostelu kyseessä.

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 17.12.2004 16:17

Tsot tsot pojat.
Koiran arvostelun suorittaa tuomari, ja jos on syytä puuttua tuomarin antamaan arvosteluun, sen suorittaa tuomaripäivät. Siitä ei voida syyllistää kilpailuun tai kokeeseen osallistujia.
Jokainen joka tuntee tulleensa epäoikeuden mukaisesti kohdelluksi, tai on havainnut epäkohtia koiran arvostelussa, ottakoon yhteyttä kerhon puheenjohtajaan tai lähettäköön kirjallisen selontekonsa tuomaripäiville.
Tämä on ainoa tie jäsenen puuttua tuomaritoimintaan ja mielestäni tuleekin olla. Tulosta se ei muuta, mutta hyvä koira kyllä saa ykkösensä, ehkäpä jo seuraavassa kokeessa, ja huonompi taas ei menesty jatkossa.
Miettikää ystävät, emme me voi ruveta sijoituksia jakamaan huutoäänestyksellä, mihin me silloin enää tarvitsisimme tuomareita? Ja mihinkä ajautuisi jalostus? Mitenkään puuttumatta tai ottamatta kantaa esille tuotuun tapahtumaan tai tapaukseen, tämä ei ole mielestäni sopiva foorumi tällaisten asioiden käsittelyyn, vaan silloin olisi syytä käyttää yllä mainittua ”virkatietä” jos katsoo siihen olevan aihetta. Mielestäni pelkän lehden perusteella on kyllä vaikea todeta tilanteen olosuhteita ja muita muuttujia. Sekaannuksetkin tietenkin ovat mahdollisia.

Koskaan en ole kuulut että kukaan olisi valittanut saaneensa omalla koirallaan ykkösen liian helpolla tai aiheetta, sen sijaan lukemattomia kertoja olen kuullut kuinka tuomari on keljuuttaan (tai muusta syystä) jättänyt sen yhden pisteen antamatta varsinkin luokanvaihdon ollessa kyseessä. Olen heille yleensä tuonut julki oman käsitykseni, että pisteet ovat kosmeettinen homma jotka on pakko ruuvata luokaan sopiviksi, ja jos se yksi piste jää puuttumaan, se on selkeä viesti tuomarilta että KOIRA on lähellä ko. luokanvaihtoa, mutta jotain pientä… jotain pientä vielä puuttuu. Tällainen koira kyllä saa ykkösensä jos se kehittyy toivottuun suuntaan, mutta ei sitä tietenkään pidä antaa ennen kuin se on sen ansainnut.

Mielestäni tämän pistehomman voisikin heivata ja siirtyä esim. kolmijakoiseen luokka-arvosteluun jotain ehkäpä malliin, välttävä AVO 3. Tyydyttävä AVO 3. Hyvä AVO 3. Ja sama muissa luokissa ja sijoituksissa. Jos esimerkiksi (arvosanan lisäksi) tuomari haluaa antaa lisäbonusta koiralle, se voidaan mainita itse koekertomuksessa kertomalla koirasta havaitut erikoisominaisuudet, siellä ne ovat kuin rusinat pullassa. Jalostusta varten tietenkin voidaan pitää omaa kaavakettaan joka sekin kuitenkin perustuu tuomarin omaan, pitkälti kokemuksen kautta syntyneeseen näkemykseen.
Siinä tuomaripäiville, pohtikaa tai olkaa pohtimatta, kirjallisena en sitä lähetä.

Pekka Hautamäki

Viesti Kirjoittaja Pekka Hautamäki » 17.12.2004 19:47

Mun kyllä pitää varmaan mennä takaisin ala-asteelle opettelemaan tavaamaan uudestaan tai sitte mulla on pahempi lukihäiriö, en nimittäin löytänyt riistakoiran jutusta yhtään koiraa, joka olisi palkittu voi1 tuloksella ja ois ollu 4 kolaria.

[%sig%]

Pekka Mäenpää

Viesti Kirjoittaja Pekka Mäenpää » 17.12.2004 22:43

Ihmettelen näin tuomarikokemusta omaavana, miten ja miksi eräs arvostettu ja koiranomistaja/kasvattaja voi alentua tuollaiseen kirjoitukseen kuten saksanseisoja lehdessä on kirjoitettu eräarvostelusta???
( Itse en hyväksyisi saatua tulosta VOI 1)Erän aikana tulee 4 törmäystä, joista ymmärtääkseni kirjoituksen perusteella 1 tulee ohjaajan toimesta. Tämä juttu haisee ja PAHASTi vai oliko kysymyksessä tuomaripelia vai ennenaikainen joululahja vai vaikkapa väärän koiran arvostelu mene ja tiedä...

HIENOA todella HIENOA . Tämän perusteella näitä "tuomarikokemuksen" omaavia varmasti ilmestyy lisääkin.

Kirjoituksessa täytyy olla kyseessä joko provo tai sitten sellainen henkilö joka on........ jätän sanomatta

erkki

Viesti Kirjoittaja erkki » 18.12.2004 10:17

Kyseessä lienee oheisen linkin takaa löytyvä suoritus Riistakoiran finaalissa:

http://www.saksanseisojakerho.fi/intran ... IN21279/98

Se poikkeaa melkoisesti lehdessä olleesta kertomuksesta.

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 18.12.2004 13:14

Ystäväni Seppo puhuu taas asiaa ja laittamattomasti. Ei se enää kaipaisi kommentteja. Koska olen kuitenkin tunnetusti veemäinen mies, kommentoin kuitenkin.
1. Jo nimimerkki kertoo asiantuntemuksen tason: ryhmätuomari! Olen minäkin ollut ryhmätuomari, mutta laji on ollut ihan toinen. KAER-kokeissa olen tavannut ainoastan YLITUOMAREITA!
2. Nimimerkki ei näköjään ymmärrä, että Riistakoira on Das Ding an Sich, tulokset tehdään kolmen, ei pelkästään finaalipäivän, aikana.
3. Nimimerkin täydellistä asiantuntemattomuutta osoitta eritysesti se. että hän takertuu kirjoitettuun tekstiin. Jokainen asiaa ymmärtävä ihminen tajuaa, että YLItuomarilla on vain rajoitettu tila antaa julki näkemyksensä.
4. Kirjoitus on suorastaan hävytön! Ei pitäisi näin raskaita syytöksiä jakaa nimimerkin nurkan takaa ampuen!
Matille: anteeksi kaikkien meidän muitten puolesta. On alhaista, että joudut tällaisen kirjoittelun kohteeksi. Olet toiminut arvollesi sopivalla tavalla Riistakoiran ylituomarina.

Rebel

Viesti Kirjoittaja Rebel » 20.12.2004 10:50

Kukahan vastaa lehteemme tulevan materiaalin oikeellisuudesta, kun koiralla oli ihan OK arvostelu tietokannassa. Oikaisut seuraan lehteen tapahtuneesta virheestä pahoittelujen kera.

Saija Suomaa

Viesti Kirjoittaja Saija Suomaa » 20.12.2004 18:04

Taitaa pojilla olla luetun ymmärtäminen hiukan heikkoa ja sen myötä noussut kärpäsestä härkänen.

Olen päätoimittajana vastuussa Saksanseisojalehden sisällöstä, siinä vastaus Rebelin kysymykseen, vaikka en ymmärrä yhteyttä asiaan, josta tässä on keskusteltu, koska mitään virhettä ei ole tapahtunut.

Ylituomari Matti Louko, Riistakoiran 2004 ylituomari on kirjoittanut lehteen jutun arvostelemastaan kilpailusta. Lehdessä kuvaillaan Riistakoiraviikonlopun tapahtumia ja lopuksi on eritellyt YLITUOMARIN KERTOMUKSET finaalipäivän tapahtumista.

Ylituomarin koekertomus on hänen näkemyksensä KAER-kokeessa tai tässä tapauksessa Riistakoiran finaalissa tapahtuneesta. Arvostettu ylituomari Matti Louko on siis itse nuo kertomukset kirjoittanut, eikä niihin ole muilla sanan sijaa.

Ote suoraan lehtijutusta: "Edellisinä päivinä kaikkien koirien kaikki osa-alueet oli arvosteltu...Finaali ratkaisi järjestyksen, koska jo saadut pisteet olivat eri tuomareilta". Siis finaali, josta on kuvaus lehdessä, ratkaisi kilpailun sijoituksen. Edellispäivien saavutukset selittävät siis saadut pisteet, koepalkinnot ja myös mahdollisen eron KAER-koekertomuksen ja finaalipäivän kertomuksen välillä.

Jutussa on myös kerrottu finaalipäivän olosuhteet (sumu, suunnaltaan vaihteleva mitätön tuuli, tiheä lintukanta). Lisäksi tuossa edellä viitatussa koekertomuksessa mainitaan mm. ...ohjaaja karkottaa riekkoparven, koira oli seisomassa...heti irtilaskun jälkeen karkottuu riekko...Ylituomari on pitkällisen kokemuksensa mukaisesti varmasti osannut arvioida tilanteet ja koiran osuuden asioissa paremmin kuin me nojatuolissa lehteä lukevat.

Joulumieltä kaikille tähänkin keskusteluun osallistuneille toivottaen,

päätoimittaja Saija Suomaa

jussi järvinen

Viesti Kirjoittaja jussi järvinen » 20.12.2004 23:00

Kiitos Saija

Itse paikalla olleena voin allekirjoittaa päätoimittajan lausunnon.

jussi

Kalevi Yrtiaho

Viesti Kirjoittaja Kalevi Yrtiaho » 21.12.2004 14:07

Kuulin tästä eilen ja olisin kertonut saman kuin Saija ja jonka Jussikin vahvisti. Palkintosijat laatuarvostelussa muotoituivat pe-la päivän tahtumista.

nimetön minäkin

Viesti Kirjoittaja nimetön minäkin » 21.12.2004 14:39

Hieno asia tämä keskustelupalsta, näin tuli arvosteluperusteet julki ja väärinkäsitys oikaistua. Ehkä koekertomuksessa olisi voinut vääntää vielä rautalangasta laatu- ja kilpailuarvostelujen eroavaisuudet.

Vastaa Viestiin