Junkkarista ensimmäisenä yönä pois lähteneet, tärkeää!

Tapahtumien jälkipelit. Tällä voit käydä keskustelua SSK:n tapahtumien tiimoilta.

Valvoja: Maarit Seppänen

erakko

Re: Junkkarista ensimmäisenä yönä pois lähteneet, tärkeää!

Viesti Kirjoittaja erakko » 16.10.2005 09:59

Lajinvalintakysymys! Ja aikatalu näytti olevan siinä toisessakin "lajissa"... ; )
Lisäys:
Tuolla puolustuslaitoksessa (jos tuo "kapituliantti" tarkoittaa kapitulanttia?) niitä hurjia ja ampuma-aikatauluja vasta onkin, ja alkomahooliakin osataan tunnetusti ihan eri malliin repiä, kuin meidän "metsien miesten" kekkereissä! Sikäli ymmärrän hyvin tämän "hienon kanta-aliupseerin" argumentoinnin.

[%sig%]

Viestiä muokattu (16.10.05 11:36)

Jan Kankkonen

Viesti Kirjoittaja Jan Kankkonen » 16.10.2005 11:40

Tämä nyt menee vähän aiheen sivusta, mutta... 28-vuotisen puolustusvoimien palveluksessa olemisen aikana en koskaan havainnut, että joku olisi harjoituksissa tai ampumaleireillä nauttinut alkoholia, em. tapahtumien jälkeen sitä otettiin kyllä joskus aika reippaastikin. Ammunnat lopetettiin monasti puolenyön jälkeen ja jatkettiin aamun sarastaessa.

Itse keskustelunaiheeseen palatakseni niin hauskanpito ja sosiaalinen kanssakäyminen kuuluu kyllä lajiin, mikäli joku on yliherkkä tällaiselle niin majoituspaikanhan saa itse vapaasti valita. Olin Karhumäessä majoittuneena ja nukuin kaksi yötä erittäin hyvin, tosin nukkuessa ei ole tapana kuunnella ympäristön ääniä.

Mitä metsään lähtemisen aikatauluihin tulee niin juurikaan ennen kymmentä ei tule lähdettyä maastoon, vaikka ei pientä lämmikettä olisi illan mittaan tullut nautittuakaan. Mitä sitä puista lähteviä lintuja lähtee koiran kanssa katselemaan, tähän liittyen kannattaa lukea M&K nro 10:n juttu sivulta 72.

erakko

Viesti Kirjoittaja erakko » 16.10.2005 13:43

Niin - en nyt jaksa tässä yhteydessä ruveta lehtiä selailemaan, kun on omatkin kokemukset olemassa.
Yliherkkä olen lähinnä ajattelulle, että mettäreissujen (myös koe-) on noudatettava tuota "sisun" onkeensa ottamaa kaavaa: Nuppi turvoksiin ja sitten maastoon, kun (jos) vointi sen sallii. "Lämmikkeet" tuo mukavan tunnelman ja sikeän unen - örveltäminen taas voi pilata koko reissun.
Maastoonlähtöaikataulu elää kauden edetessä. Syyskuun alkupuolella päivä valkenee niin varhain, että kyllä sinne voi, ja jopa kannattaa vääntäytyä ajoissa - voi kokea iloisen yllätyksen! Saapahan ainakin päivälle pituutta ja koiralle tilanteita.
Tuota a.tuotteiden nauttimista puolustusvoimien ampumaleireillä en edes kehtaa kommentoida...

Lisäys:
Jäi kuitenkin vaivaamaan tuo viittaus lehtiartikkeliin, joten pitihän se kaivaa esiin.
Koirattomien havainnot lokakuun 4.-6.: Ennen klo 10, metsot karkottuivat maasta 36%, puusta 64%. Teeret maasta 63%, puusta 37%.
Niin mitä tästä tuli oppia?
Kun tähän statistiikkaan otetaan se tosiasia vielä mukaan, että ketjun edestä nousseet linnut useinkin löytyvät uudestaan jonkin matkaa edettyä puista, ei mielestäni edes loppukaudesta pidä väheksyä aamulenkkiäkään.

[%sig%]

Viestiä muokattu (16.10.05 15:44)

sisu

Viesti Kirjoittaja sisu » 16.10.2005 14:49

jaahas että vääntään taas aletaan, tuo iloinen yllätys sitten tasan on sitä, että vähän huonommallakin koiralla saa pomppulintuja, sekä puustalähteviä, iltapäivällä sitten onkin hiljaisempaa kun koira ei enään löydäkkään lintuja, ne kun pirut on liikkuneet liikaa ja koira senkun seisoskelee jäljille, tämäkin tarina on tosi.

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 16.10.2005 14:58

Aikanaan tätä harrastusmuotoa sanottiin "herrasmiesten" lajiksi, ja silloin kun minäkin harrastusta aloittelin, ei kanakoiramiestä kyllä metsällä näkynyt ennen kymmentä.
Miksikö? no sitä odotettiin että linnut pudottautuvat puista ja hakeutuvat syönnökselle ja että tuuli kunnolla viriää.
Ja mitäpä sitä ennen kymmentä hyvän koiran kanssa metsällä teet, varsinkaan jos vähänkin aiot pitää jonkin näköisistä kiintiöistä kiinni.

Vaikea tuollaisiin ”junkkaritapahtumiin” on ottaa kantaa kun ei itse ole ollut paikalla. Mutta kyllä tuo viesti varmaan on perille mennyt sinne minne sen on ilmeisesti tarkoitettu menevänkin, ja varmaan myös aiheuttaa keskustelua tietyissä piireissä ,onhan nuo ”juhlijat” sen verran hyvin kohdennettu, vaikka minä en heitä tunnistakaan. Ties vaikka tulisimme joskus Karhunmäessä tulevaisuudessa näkemää kuivan- ja märänpään majoitustilat. :-)
Lasten tapahtuma tuo ei millään tavalla varsinaisesti ole, pääpaino on nuorilla koirilla ja ohjaajilla. Mutta kyllä tietenkin nukkumarauha pitää muille suoda.

Minä tuollaisessa tilanteessa varaan ilman muuta perheelle rauhallisemman majoitustilan jos voin olettaa porukassa olevan enemmän kuin kaksi Suomalaista osanottajaa. Oli laji mikä tahansa.

erakko

Viesti Kirjoittaja erakko » 16.10.2005 14:59

No tuosta nyt ei vääntöä saa tekemälläkään...(sisulle)

Lisäys: Mikähän tää klo 10 sääntö on. Syyskuun 10. päivä aurinko nousee eripuolilla maata n. klo 6 - 6.30, kun taas lokakuun lopussa n. klo 8-8.30.
Lintujen ruokailuajat noudattelevat pitkälti kys. vaihtelua.

PS. Ennen kuin joku ehtii ensin: Nolottaa istua näppiksellä jauhamassa p..kaa, kun pitäis olla metässä koirien kanssa!

[%sig%]

Viestiä muokattu (16.10.05 16:41)

mauri harju

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 16.10.2005 21:53

Entisenä kapitulanttina (28v+ 1 tunti) uskoisin kyllä Sisulle neuvoja antaneen herrasmiehen ollen todellinen gentleman kuten ko. herrat yleensäkin. Kyseessä lienne ollut tyypillinen aloittelijalle annettu toteamus kanakoira-
harrastuksen hienouksista kuten Seppo tuossa kirjoittelikin. Asia ei millään
muotoa liittyne alkoholin käsittelyyn. Myöhemmin Sisukin lienee jo kokemuksen kerttyessä oppinut lajin hienoudet ja tajuaa lähteä maastoon kun oikea hetki on koittanut. Ajokoiramiehethän ne pimeän pintaan lähtee
jälkiä nuuskimaan. Nykyiset kiintiöt ovat sitä luokka, että ei kannata vouhottaa yön selkään. Sitäpaitsi halvempaa lihaa saa varmasti hallin tiskiltä vaikka taksin kanssa hakemalla.

Petteri_N

Viesti Kirjoittaja Petteri_N » 17.10.2005 07:40

Kiint... mitkä?

Harvoin tulee nykyisin lähdettyä anivarhain metsään, mutta on se toisinaan ihan virkistävää. Käydä vaikkapa katselemassa kun vanhat kukot pitävät pelejään suolla. Siinä saa samalla jonkinlaisen kuvan tuottavasta teeripopulasta ko. alueella. Auringon noustessa kuulaana aamuna kun istuskelee suon reunassa tulilla vanhan koiran kanssa, nuotiokahvi kuksassa katselemassa kukkojen kähinöitä, niin kyllä siinä paikassa ainakin minulla mieli lepää...

Karkasiko aihe?

erakko

Viesti Kirjoittaja erakko » 17.10.2005 08:49

Ei karannut: Siitä juuri tässä eränkäynnissä on kysymys! Vouhottaminen on ihan eri juttunsa, sitä jaksaa vaikka krapulapäissään (taksin takapenkillä). Se joka ehtii istuskella kannon nokassa ja seurailla luonnonilmiöitä ja vaikkapa sitä tuulen viriämistä, on jo todennäköisesti ohittanut sen vaiheen "urallaan", jolloin saaliin saanti - keinolla millä hyvänsä - on ollut etusijalla.
Palatakseni alkuun: Kokeet, kuten Junkkari, on myös sosiaalinen tapahtuma, jonka eri ihmiset käsittelevät omilla tavoillaan. Kunnia kaikille!
On tietysti hölmöä valvottaa kanssaihmisiä, jotka haluaisivat lähteä seur. aamuna virkeinä maastoon. Joillekin on kuitenkin tärkeätä olla tukemassa sitä nuorta koiraa, sen esitellessä luontaisia kanakoirataipumuksiaan.

sisu

Viesti Kirjoittaja sisu » 17.10.2005 12:36

kuka muuten haluaa sitten pikkusen kovemmanluokan pointterinpennun ens keväänä, suunnitelmissa on kaikkien aikojen astustus, Mauri ?, eikö jo olis aika siirtyä todellisten "herrasmiesten" joukkoon ja hinta on se vanha kunnon markka, jos löytyy, jos tuli vietyä viimesetkin vaihtoon, niin sillä niin väliä sitten sillä rahalla. :-)

ps. kiitän herroja puoltavista mielipiteistä, ja vääntö jatkukoon.

mauri harju

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 17.10.2005 12:54

Kiitoksia Sisu luottamuksesta. Nyt on kuitenkin hieman huono hetki alkaa
"herrasmieheksi" nurkissa pyörii nimittäin 7 kk vanha lk narttupentu.
Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää kylliksi. Pari kertaa aiemminkin on tarjottu tätä "potteria" mutta olen aivan liian nöösi sellaiseen hommaan.
Jos sitä joskun vanhempana sitten. Rotu on mielenkiintoinen ja olen seurannut muutamaa pelittävää koiraa. Kyllä siinä veri pakkaa kiehumaan itelläkin kun semmonen salama kiitää pellolla. Panen kuitenkin pari markkaa jemmaan pahan päivän varalle, eihän sitä koskaan tiedä, etenkin nyt kun olen muuttanut maalle, jossa lääniä riittää ja pyitäkin löytyy pelloilta fasuista puhumattakaan.

sisu

Viesti Kirjoittaja sisu » 17.10.2005 21:22

no miten olis sitten tällänen kolmen valtakunnan sekotus mäyräkoiraa, sellasiakin löytyis, emälle joka on mun, on kaadettu rekkakuorma peuroja ja kauriita, olis yksi narttu vielä jäljellä, se tosin ei kyllä lähde markalla :-), kyllähän sitä kaurisajuri nykyään tarttee muonavahvuudesta löytyä, niin että laitetaanko kuukauden päästä postiin? :-)

erakko

Viesti Kirjoittaja erakko » 18.10.2005 07:47

Nyt kyllä mielestäni ollaan niin kaukana otsikosta, että siirtykää herrasmiehet tekemään noita "hevoskauppojanne" vaikkapa Upinniemen upseerikerholle...jos siellä vielä semmoinen on (vaihtoehtoisesti neuvostovallan aikaiseen betonibunkkeriin).
Pitkästä aikaa aurinko nousi ilman usvaverhoa! :^}

[%sig%]

mauri harju

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 18.10.2005 09:00

Erakko puhuu asiaa. Mutta Sisu ystäväni, tottahan Ulkoluodon joukoista aina
1 kaurisajaja löytyy; Viklen Arttu 10 v kk- mäyrisuros. Oli nuorempana melko kovis mutta on pehmennyt vanhemmuuttaan, kuten isäntänsäkin. Aika hoitaa,
aika hoitaa. Kerho lienee paikallaan yhä. Olen käynyt siellä viimeeksi pokkaa-
massa ampumakisapalkintoja 90 luvulla. Sisu, pistä haukut myyntiin sinne
kirpputorin puolelle, vaikka sinun koirasi ei sinne osastolle kyllä kuulukkaan.

sisu

Viesti Kirjoittaja sisu » 18.10.2005 18:00

johan mä sanoin erakko jotta tän otsikon höpinät on mun mielestä höpisty.

juu ei tartte kirpparilla myydä koiria, aattelin antaa sen naapurin rikkaalle rouvalle vanhuudenpäivien seuraksi :-) ja viedä ite kauriin jäljille, jos se raaskii lainata.

Vastaa Viestiin