Ohjaaminen haun aikana

Haku kanakoiran ominaisuutena. Pohjana ovat vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Ohjaaminen haun aikana

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen »

Nykyinen narttuni ottaa ohjausta vastaan hyvin innokkaasti, silloin kun sitä raskin ohjata. Syy, miksi vältän ohjaamista, on se, että ensimmäisen ohjauksen jälkeen neiti odottaa seuraava neuvoa ja oma-aloitteisuus katoaa. Ainakin puoli tuntia menee isäntää katsellessa. Jos en kertaakaan ohjaa, haku on paljon itsenäisempää.

Minun mielestäni tähän on syynä se, että teemme paljon noutohommia ja siellä ei tule annettua koiran ravata ympäriinsä, vaan se tulee aika äkkiä neuvottua oikeaan kinkeripiiriin.

Onko tämä välttämätön seuraus noutotyöstä ja miten asiaa voisi seuraavan pennun kohdalla parantaa?

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras »

Noutotreeneissä ei välttämättä ole tarvetta ohjaamiseen. (Paitsi tietysti, jos itsestä siltä tuntuu.)
Jos treenataan markkeerausta eli koiran kykyä paikallistaa pudotus, niin silloinhan ei missään nimessä saa ohjata.( Muuten menee ohjauksen treenaamiseksi.)
Ja noita ohjauksia itse alan treenata vasta sitten, kun koiran nouto muuten on kunnossa. Eli sen itsenäinen etsiminen on kehittynyt ja itsetunto riittävällä tasolla. Muutenhan sen noudoista katoaa kaikki omatoimisuus ja saat aina ohjata.
Kuinka se sitten vaikuttaa hakuun? Käsittääkö koira haun aikana saamansa ohjauksen siten, että sen on etsittävä jotain noudettavaa? Vai miksi se mene "lukkoon". Aina ei oikein osaa sanoa, kuinka koira asiat päässään yhdistelee.
Itselläni oli seuraavanlainen tapaus; Treenasin koiran pysäyttämistä maastossa siten, että heitin haun aikana damin ja ammuin starttipistoolilla sen "alas". Koira oppi nopeasti aina pysähtymään laukauksen kuulkuaan, mutta kun siitä olisi pitänyt jatkaa hakua (hain itse sen damin aina pois) ei koira jatkanut, vaan alkoi vimmattu noutoesineen etsintä. Se ei päässyt yli siitä, että jotain on pudotettu. Kovalla käskemisellä sen sai jatkamaan, mutta sittenkin se pyrki palaamaan oletettua saalista etsimään. Lopetin ko. treenit siihen.
Ei ehkä aivan samasta kyse, mutta koiran mielenliikkeitä tuokin jotenkin kuvaa.
Ottaisin seuraavan koiran kanssa vähemmän ohjausta noudoissa. Jos niitä noutotreenejä haluaa koiransa kanssa tehdä, niin enemmän piilotettuja noutoja, jolloin koira joutuisi käyttämään nenäänsä noudon aikana ja ohjaukset sitten vasta valmiin "noutajan" kanssa. Ja noissa ohjatuissa noudoissa siten, että aina varmasti löytyy jotain kun ukko ohjaa.
Kyllä kai se on muuten niin, että se ohjaaminen haun aikana heikentää monen koiran itsenäisyyttä. Ainakin oma koira menee haussa huonompaan suuntaan, jos sitä alkaa työmaalla tällä nenällä neuvomaan. :wink:
Ja huom! Tarkoitus on vain osallistua keskusteluun, ei neuvoa ketään.

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Selvennän vielä, että niillä noutohommilla tarkoitan kuuman riistan noutoa, jota tytölle tulee 50 - 100 tirppaa syksyssä. Ei tohdi antaa koiran hakea väärästä paikasta, kun se lintu voi kuitenkin olla haavakko, vaikka kuinka rättinä tippuu.

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras »

OK. Eli käytät koiraasi muidenkin ampumien lintujen noutoon!?(Tuskinpa itse ammut nuo lähes sata lintua?)
Silloinhan tuo ohjaaminen on aika välttämätöntä jos koira on "töissä" ja muiden toimesta pudotuksia tulee lisää , eikä koira voi edes nähdä kaikkia pudotuksia.
Mutta mietitkö tuota;
Käsittääkö koira haun aikana saamansa ohjauksen siten, että sen on etsittävä jotain noudettavaa?
Eli onko sillä koirallasi tehty niin paljon töitä noutajana, että se yhdistäisi sen ohjaamisen noutoon!!? Onko käskyillä eroa noudon aikana tapahtuvassa ohjaamisessa ja haun aikana tapahtuvassa ohjaamisessa? Jos se jää jopa puoleksi tunniksi "kiinni" isäntään, niin jokin asiahan sille jää päähän vaivaamaan jatkoa.

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

En usko, että koira käsittää ohjauksen haun aikana niin, että pitäisi etsiä noudettavaa. Haku ei muutu nuhjaamiseksi, vaikka ohjaan hakemaan jonkin maastokohdan. Koira vaan katsoo, että tehty, tyhjä oli - mistä seuraavaksi.

Esimerkki viime syksyltä: lähdettiin autolta ja Saara otti löysiä pois tiellä. Vihelsin ja näytin oikealle, että lähetääs hommiin. Saara tuli ohi täyttä vauhtia näytettyyn suuntaan ja suoraan pahki teeripoikueeseen, joka oli heti ojan takana 15 m auton edessä. Saara ajatteli varmaan, että on sillä etevä isäntä, kun tietää, misä linnut on, ja hakemisesta ei tullut oikein mitään, kun pysähteli koko ajan katsomaan, että missäs ne seuraavat linnut on.

Tämä on varmaan sillä tavalla paljon noutamisen tuomaa ylikorostunutta yhteistyötä, koska tämä kuviohan siellä noudettaessa toistuu usein: Saara etsii, minä ohjaan suunnan ja sieltä se lintu löytyy.

tuomo.putkonen
Juniori

Viesti Kirjoittaja tuomo.putkonen »

Hei Jukka! Mielestäni sinun pitäisi opettaa kolme käskyä: Nouda=koiran piti nähdä pudotus/heitto. Etsi=sinä etkä koirasi nähneet pudotusta/heittoa. Hakuun=kun lähdette metsässä tai pellolla hakemaan riistaa. Niin minä olen kolme aiempaa koiraani opettanut ja neljättä yritän opettaa. Terv. Tuomo
Tuomo Putkonen

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Neuvo kuulostaa viisaalta. Mutta minä tietysti perse edellä puuhun nousijana teen asiat oman pääni mukaan eli markkeeraukseen/noutoon se yleislupa joo, etsittyyn noutoon etsi kuten sinäkin ja hakuun ei muuta kuin jatka silloin kun rupee pysähteleen, nokka laahaamaan maata tai katseleen isäntää. Mutta samoilla linjoilla ollaan.

Vastaa Viestiin