Peräänmeno

Haku kanakoiran ominaisuutena. Pohjana ovat vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Terhi Forss
NUO-luokan keskustelija

Peräänmeno

Viesti Kirjoittaja Terhi Forss » 17.9.2006 16:18

Mulla olis ongelmana peräänmeno avanssin jalkeen. Korvat katoaa ihan täysin pojalta (11kk karkkari).
Haku on tosi hyvää, löytää linnut hyvin, malttaa seistä tosi tiukasti. Seisonnassa pääsee kävelemään viereen kaikessa rauhassa ja ei tee avanssia ilman lupaa. Mutta sitten kun käsket ajaa... avanssi on terävä ja raju, painostaa niin kauan että lintu siivittää. Sitten katoaa korvat ja painutaan perään niin että hippulat vinkuu.
Narua on käytetty ja narussa ollessaan istuu itse kun lintu siivittää. Tottelevaisuus on kiskottu niin tiukalle kuin tuon ikäisen kanssa voi eikä missään muussa hommassa ole vaikeuksia.
Poika tosin kuumenee aika kiehuvaksi, mutta pysyy hallinnassa ja ohjattavissa kaikissa muissa tilanteissa.
Mitä ihmettä pitäisi tehdä että peräänmenon loppuisi tai edes aluksi saisi koiran korville nopeammin. Vai pitääkö vaan odottaa että poika keksii itse, ettei niitä lintuja juosten saa kiinni?
Metsällä ollessa tätä ilmiötä ei ole esiintynyt, noutaa nöyrästi ja mielellään mamman saaliin eikä edes hitto vie kuumene, metsässä tekee työnsä, mutta se pelto... :roll: :!: :?:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 18.9.2006 00:10

keuruulla on hyvät metsometsät :) , älä höntyile peräänmenon kanssa pellolla, koira on vasta pentu, loppuu kunhan aika koittaa, metsästätte kuitenkin metsissä joten ei kannata ottaa riskiä että avanssi alkaa takkuamaan liiallisen kovistelun kanssa, pistä koira vaan istumaan paikkaan mihin olis tarvinnut pysätyä kun palaa ja sano sille että tähän mamma haluaa sessen pysätyvän :wink:

Timop

Re: Peräänmeno

Viesti Kirjoittaja Timop » 18.9.2006 08:39

Opeta homma paloissa: Jos koirallasi on hyvä avanssi, turhaan treenaat sitä, ja kenties sitten pilaat sen peräänmenoa poiskouluttaessasi.

Koiran seisoessa kävele itse linnut ylös antamatta koiralle avanssia. Silloin sinulla on paljon suuremmat mahdollisuudet puuttua tuohon peräänmenoon, koira kun on valmiiksi paikoillaan lähelläsi lintujen siivittäessä. Lintujen siivittäessä ja koiran ollessa paikoillaan kunnon kehut koiralle (koirahan ei tehnyt mitään väärin). Jos menee perään, niin koira määrätietoisesti takaisin peräänmenopaikalle ja koiran luonteelle sopivaa "ojentamista". Näin opetat pelkästään sitä että peräänmeno on väärin.

Kun koira alkaa pysymään paikoillaan lintujen siivittäessä, ota avanssi mukaan. Nyt koiralla pitäisi olla edelleen hyvä avanssi, mutta myös tieto siitä, että peräänmenosta ei seuraa mitään hyvää...

... en tosin itsekään meinannut aluksi totella tuota neuvoa, ihailin vain hienoja avansseja ja pelkäsin, että liian kovalla koulutuksella se häviää.
Kokeillessani tuota yllämainittua metodia ja jälkeenpäin järkeillessäni huomasin, että hommahan toimii...

... mutta edelleen, koirat ja ohjaajat ovat yksilöitä. Kaikki neuvot eivät sovi kaikille...

Vastaa Viestiin