Haun opettaminen

Haku kanakoiran ominaisuutena. Pohjana ovat vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Haun opettaminen

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 13.12.2010 00:49

Nyt alkaa olla nuo perus opetukset jotenkin jo niinkun hallussa, ajattelin jotta kannattaisko aloitta haun opettamista linnuilla hakissa? Talla hetkella opeteellaan kaannosta pillilla kavellessa aina toiseen pain ja kun koira kaantyy, niin pilli merkki annetaan. Minulla on muutama pyy jatetty talven yli hakkiin opetusta varten, mutta milloin olisi se oikea kynnys? Nako havainnoista jo seisotaan, ja joitakin pikku haju seisontonja on ollut (narttu 6KK).

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 13.12.2010 12:07

Ei tarte enää pillittää jos koira on nähnyt sun tekevän suunnan muutoksen. Nyt vain vastatuuleen menoa ja koitat saada hakemaan sen sinun kulkusuunnan mukaisesti. Eli lähdet kävelemään suuntaan x ja jos koira on nähnyt sun vaihtavan suuntaa niin se vaihtaa suunnan myös ihan itse.

Jos taas koira on sinuun täysin selin tai se ei huomaa kun vaihdat suunnan, piippaat vaan pilliin että koira ottaa sinuun kontaktin, ja sen jälkeen lähdet vaan kävelemään haluamaasi suuntaan, jolloin koira kyllä lähtee sinne iha itsestään.

Näin pääpiirteittäin, eli jos haluat koiran hakevan tietyn alueen esim. pellon nurkkauksen, kävelet sitä nurkkausta kohti niin kauan että koira menee sinne ja hakee sen, jollin otat taas uuden paikan minkä haluat koiran hakevan. Ja kun on 6kk ikäinen koira niin vastatuuleen mielellään.

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 13.12.2010 19:22

Mites nuo pyyt hakissa matkan varrella, kannattaako ottaa niita mukaan viela?

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 13.12.2010 23:53

Voithan sä sen häkin ja pyyt piilottaa sinne maastoon, koiralle liina kaulaan ja sit pistät sen tuulen alta hakuun. Sanotaanko että jokaista koiraa millä olen liinan nähny kaulassa se on tuntunu haittaavan ja haku menee kävelyks.

Itse opettaisin hakua tyhjällä pellolla missä ei ole vaaraa törmätä riistaan, ja niille pyille veisin ihan liinassa ja katsoisin miten koira reagoi. Jos on syttyjä koiralla niin napsahtaa seisomaan kauempaakin kuin ihan häkin kyljessä ollessa.

Tällä tavalla voi pentua herätellä riistalle, mutta aina parempi jos saa olla vapaana, koska silloin koira oppii parhaiten riistankäsittelyn. Ja luonnollisesti niin että riistakin olisi vapaana :)

En tiedä koirasi tottelevaisuuskoulutusta joten huono olen kommentoimaan paremmin.

Sanotaanko näin että mene ja tiedä :D

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 14.12.2010 00:03

No eihan se nyt 100% pysahdy, mutta jos kanin hajun perassa menee, niin saa pillila pysahtymaan. Sita olen videolta nahnyt vapaata hakua, ja kun hakki linnulle seisotaa niin silloin sitten hihna kaulaan, ja voidaan sita pysahtymista opettaa parammin javahemmalla riskilla kun ei linnun peraan paasta juoksemaan.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 14.12.2010 08:37

Minä kokeilin ihan ekaa kertaa linnuille viedessä niin että laitoin koiralle huomioliivin päälle kevyet yksinkertaiset valjaat, joihin parimetrinen nylonnaru. Sitten kun pentu seisoi, menin taakse, kytkin liinan häiritsemättä koiraa ja siitä avanssi. Pysähtymiseen sitten rauhallinen paikka-komento.

Toimi hyvin, sen ainoan kerran kun sitä testasin. Kevyt nylonnaru ei jarruta hakua ja painolasti ei tule kaulaan.

Minä ainakin uskon siihen kun koiraa ei päästetä heti aluksi tekemään virheitä niin sen on helpompi oppia oikea toimintamalli. Toisaalta myöhemmin koiran pitää antaa ratkoa tilanteita itse, meni syteen tai saveen, mutta esimerkiksi peräänmenon esto aluksi "mekaanisesti" helpottaa koulutuksen eteenpäinviemistä.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 14.12.2010 10:55

Missa vaiheessa aloit tata opettamaan. Oliko koirasi nako seisonut vai jo vahan haju seisonus?

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 14.12.2010 12:38

Olisko ollu 12 viikkoinen kun seisoi ekan kerran hajulta normaalisti. Tätä naruhommaa kokeiltiin muistaakseni joskus 9kk iässä eli oli seisonu sekä hajulta että näöltä mutta ei oltu otettu avansseja linnuille.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Vastaa Viestiin