"konkarin" haku

Haku kanakoiran ominaisuutena. Pohjana ovat vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 5.2.2006 12:10

Meidän ihmisten on vaikea ymmärtää joitakin asioita, ellei sen ohjaamiseen löydy jotakin sirukorttia tai geeniä tai sitten jonkun tilastonikkarin tekemää tutkimustietoa, sen verran rajallisia me ihmiset olemme.
Ja sittenkin kun olemme varmoja siitä, että ymmärrämme, olemme yleensä pahasti väärässä :D
Kuva

2.vieras

Viesti Kirjoittaja 2.vieras » 5.2.2006 12:21

Liekö seisojilla synnynnäinen taipumus tiedotukseen vai luonteen erilaisuus,kun pentuna meidän mäyräkoiran lelu meni sohvan alle,niin koira olisi mennyt vaikka läpi sohvasta haheakseen lelun,mutta seisojan pentu tuli toiseen huoneeseen "kertomaan",että lelu on sohvan alla :)

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 5.2.2006 13:04

"Tiedottaminen" osa koiraeläinten laumakäyttäytymistä(?)...hmm...pitääpä tutkia ilmeneekö tuota luonnossa! :|
Kuva

JuM

Viesti Kirjoittaja JuM » 9.2.2006 22:05

Mielestäni tiedottaminen on kanakoirametsästyksen sykähdyttävin tilanne, ja ehkä koiran upein ominaisuus. On kerrassaan mahtavaa, kun koira metsästysretkellä äkkiä ilmaantuu näkösälle ilmentäen koko olemuksellaan, että "nyt on asiaa"! Lehtovirran Sepon tapaan arvostan erityisesti oma-aloitteista tiedotusta.
Mikä olisi tiedotuksen evolutiivinen perusta? Kirjassaan "Koira kotona ja luonnossa" Erkki Pulliainen kuvaa susien metsästystä näin: "Kun (saaliin) paikannus on tavallisesti ilmavainulla tehty, lauma pysähtyy johtajan käskystä...Pysähtymisen jälkeen lauman yksilöt kokoontuvat johtajan ympärille 'kuonot vastakkain -konferenssiin', jossa susien hännät vispaavat jännitetyssä asennossa vinhaa vauhtia."
Olisiko siinä tiedotuksen idea: metsästäjä ja koira "kuonot vastakkain" ennen tositoimia.

Jyrki_L

Viesti Kirjoittaja Jyrki_L » 10.6.2006 08:16

[quote]Itse epäilen, että koiralla on kyllä taipumus yhteistyöhön isännän kanssa ja kun se on hoksannut, että linnun saamiseksi tarvitaan myös se ukko seisonnalle avuksi, niin se ukko haetaan. Voi kuulostaa jopa siltä että koira "ajattelee", mutta loppupelissä tuokin on varmasti vain monimutkaisen ehdollistumisen tuote.[/quote] (en näköjään osaa lainata oikein :oops: )

Jep, tähän minäkin olen tällä kokemuksellä päätynyt. Tarvitaan jonkun verran tilanteita/pudotuksia, jotta koiralla syttyy lamppu asian oikeasta tavoitteesta. Itse en koskaan ole tiedotusta pillillä pyytänyt, sellainen piippailu kun jotenkin 'sotii' minun käsitystä metsästyksestä.
Molemmat koirat ovat sitten itse keksineet tulla ukkoa hakemaan, jos en ole saapunut pyövelin hommiin riittävän nopeasti. Se on kyllä todella hieno hetki, kun koira eka kerran tuon keksii tehdä. Ilmentäminenkin saattaa olla aluksi vielä heikkoa, ikäänkuin koira ei oikein tiedä onko oikein jättää riista ja lähteä ukkoa etsimään. Siinä kohtaa pitäisi osata koiraa lukea oikein ja sihauttaa sille - että onkos siellä tipejä. Jatkotilanteesta OLISI RIISTA SAATAVA pudotettua, jotta vahvistus/palkinto käytökselle saataisiin.

Vastaa Viestiin