Kaer-sääntömuutos

Keskustelua kaikesta KAER-kokeisiin liittyvästä. Esim. säännöt, toteutus, tavat. Tänne tiedotus Kaer ja vesikokeista!

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 30.3.2009 15:53

Noin Ulkoluodon kennelin isäntänä kysäsen sulta Käpälämäki, onko sulla jotain ulkoluotoja vastaan
:lol: Nietu, ulkosaaristossa olis kyllä mukava jahtailla ko siellä ei oo niin prkleesti hirvipörriäisiä, niinko on metsämetsämetsän pöpeliköissä..

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 30.3.2009 16:03

Totta täriset ja riistakin on samaa mitä nyt riekot puuttuu 8) Olen mukulasta lähtien saaria kolunnu ja mukavaa on ollu." Päivääkään en vaihtais pois" lauleli Rautavaara vainaa aikanaan. Siellä ei ollu fasuja, eikä moponjälkiä.

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 30.3.2009 16:14

Käpälämäen Ukko kirjoitti:...ulkosaaristossa olis kyllä mukava jahtailla ko siellä ei oo niin prkleesti hirvipörriäisiä, niinko on metsämetsämetsän pöpeliköissä..
Vastineeksi sit niit tappajapukkiloita...
Kuva

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 30.3.2009 16:43

Elämähän on pelkkää riskiä sanoi kettu kun jänistä söi 8)

Seppo Koivula
Kanakoiratieteen tohtori

Koiran perimä

Viesti Kirjoittaja Seppo Koivula » 30.3.2009 17:04

IKP on koe jota rodun alkuperämaassa koiraväki arvostaa suuresti.

Kun itse seurasin koetta, riistatyöt tehtiin suurelta osin koeryhmässämme n. 10 metriä leveän pystyviljan seassa lymyävillä linnuilla.

Euroopan yläpuolella lentäen tai satelliittikartasta maastoja katsellessa, taitavat metsästellä pienissä puskissa tai pelloilla.

Joudumme jalostamaan koirilla, joita on käytetty riistalla, joka meillä herättää keskustelua.

Voi olla, että meillä tuonnin käyttäminen tietyntyyppisessä kokeessa, nostaa sen perimän uudelle tasolle.

Minulla on kyllä ollut hieman erilainen käsitys, perimän kestosta.

Malin

Viesti Kirjoittaja Malin » 30.3.2009 19:46

mauri harju kirjoitti:Totta täriset ja riistakin on samaa mitä nyt riekot puuttuu 8) Olen mukulasta lähtien saaria kolunnu ja mukavaa on ollu." Päivääkään en vaihtais pois" lauleli Rautavaara vainaa aikanaan. Siellä ei ollu fasuja, eikä moponjälkiä.
Pitäis Maurin tulla tänne ihmeelliseen itään. Kyllä täällä ulkoluodoilla on ihan "aikuisten oikeesti" joskus riekko nähty. Nimittäin Huovarissa (saari 10 km mantereesta, 200 metriä Venäjästä), jossa ei kasva puun puuta eli avomaastoa pukkaa! :wink:

On siellä muitakin omituisuuksia nähty kuten villisika. Joten kyllä siellä voitaisiin oikeat Kaerit pitää petotyöskentelyineen. :shock:

Itse asiassa pienpetojahdissa omien koirien eteen ulkosaarissa on tullut monenviljaista riistaa, pienpedoista kanalintuihin. Itse asiassa monissa jo pelkästään katajaa kasvavissa (+ pari mäntyä) saarissa on varsin hyvin teeriä ja kurppia. Pitäis varmaan pitää joskus Kaerit 20 km mantereelta, kyyti sinne voisi olla verrattavissa kelkanrekeen Muotkalla... :wink:

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 30.3.2009 20:18

saari 10 km mantereesta, 200 metriä Venäjästä
Eihän siellä Venäjällä nykyään sit ookkaan asiat huonosti kun ei tuon etemmäs oo riekko muuttanu, Neuvostoliiton aikana ne lensi Manun saariston yli Ruotsiin saakka, siks siellä Ruotsissa on niin hyvin lintuja.. :wink:

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 30.3.2009 20:35

Vastailin malinille tuolla nuotiopiirin puolella. Nää on näitä tarinoita ja eivät liippaa ihan liki KAER ajatuksia.

Pekka Hautamäki
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Pekka Hautamäki » 30.3.2009 21:48

Laitetaan valioarvot ihan uusiksi ja poistetaan tää FIN KVA titteli.
Tilalle maastokohtainen valioitumis peruste eli:
KVA-F
KVA-T
KVA-M

Tiedä sitte mitä tuolla kennelliitos sanovat, ku toi KVA-M on metsästysvalio tällä hetkellä :wink:
Lätsä följyhyn ja menoksi

Ilkka Korhonen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Ilkka Korhonen » 30.3.2009 21:52

Mielenkiinnolla, mutta samalla hieman jopa surullisin mielin olen seurannut keskusteluanne ihan tyhjänpäiväisestä eipäs juupastelusta. Kun olen joutunut joskus sääntöjen kanssa itse tekemisiin ja pohtinut sitä, mikä on toteuttamiskelpoista ja mikä ideana kannatettava ajatus, on ainakin minun ajatuksiini jäänyt lähinnä yksi ratkaisu. Jos säännöstä halutaan vesiselvä, jossa ei puun tiheyksiä ja sen sellaista joudu mittailemaan, on ainut ratkaisu joko a) se, että yksi voi 1 tulos on saavutettava metsolla tai teerellä (pyytä ja riekkoa en huolisi niiden erilaisen käytöksen vuoksi) ja merkitään erikseen tai b) jos todellakin halutaan testata koiran toimivuutta metsäriistalla, on vaatimus oltava kokeessa metson tai teeren pudotus. Koiran on siis tarjottava todellinen pudotusmahdollisuus ohjaajalle. Tämä on toki kova vaatimus nykypäivän riistakannoilla ja ilmapiirissä, mutta näin ei jää selittelyille sijaa. Muuten sääntökirjan tulee olla 10 cm paksu, jotta kaikki porsaanreijä saadaan tukituksi. Nykyään kun ihmisillä on hieno taipumus etsiä kaikki mahdolliset porsaanreijät. Olen niitä kierrellyt ihailemassa ympäri pohjoismaiden. Tuntureiden ja Aksujärven männiköiden tai kurppamaiden erottelu muuten on turhanpäiväistä juupastelua, mutta mukavaa metsästystä. Masa Niemi-vainaan sanoin:"Asiahan ei tietenkään minulle mitenkään kuulu, mutta..."

Mikko Kärnä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Kärnä » 31.3.2009 07:46

Jep, siinä oli täyttä asiaa. Vaikka eipä silti, jättää tuokin selittelyille varaa kun todetaan, että nyt metso käyttäytyi todella "epätyypillisesti". :) Valitettavasti tuollaisesta sääntömuutoksesta saa nykyään vain haaveilla; niin kauas on koetoiminta osaltaan menossa ja mennyt todellisesta metsästyksestä. Pudotusten, todellisen villiriistan sekä vaikeiden olosuhteiden arvostaminen kunniaan!
Life is too short to hunt with an ugly dog.

"Jos ei viina ja terva ja hauta, auta pilkkomaan pimeää, hiillos hiipuu, tuhka tummuu, kylmä löytää kotiin kuin routa maahan, tuhka tiheään. "

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 31.3.2009 08:54

Se joka härjistä puhuu, se härjillä ajaa 8)

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 31.3.2009 09:18

Olen samaa mieltä siitä että, kun puhutaan metsäykkösestä kanakoiralla tulee ykkönen olla saatu näillä meidän perinteisillä metsäkanalinnuilla, joihin ei lukeudu kurppa ja jänis. Nuo kaksi viimeistä käyvät tietenkin täydentäviksi riistatöiksi edelleenkin siitä syystä että, seisova kanakoira on myös monitoimimetsästyskoira jota voidaan käyttää menestyksekkäästi monessa muussakin metsästystoiminnassa, mm. pienpedot (joskus suuretkin) sekä kaikkien haavakkoeläinten jäljitys.

On myös aivan varmaa että, jos luomme sääntöihin porsaanreiän, niin jossakin vaiheessa siitä joku ryykää ”norsulla” läpi.

Ei tämä ongelmaksi muodostunut homma ole kiinni koirasta tai siitä saatavasta ”jalostustiedosta”. Ongelman juuret juontavat ehkä pienestä ajattelutavan erosta. Eli kun sitä valionarvoa haetaan koiralle, se haetaan koiran omien avujen ja toimintojen perusteella, mutta kun sitä valion arvoa haetaan pönkittämään ohjaajan omaa egoa, silloin olaan valmiit turvautumaan kaikenlaisiin porsaanreikiin ja jopa kepulikonsteihin. Ja jotta näihin menetelmiin voidaan turvautua, täytyy siinä olla yhtenä osapuolena myös tuomari joka sen sallii tai on sitä edesauttamassa.
Tuota ongelmaa ei tietenkään säännöillä pystytä poistamaan, mutta jonkinlaisilla sääntömuutoksilla tuota ei hyväksyttävää toimintaa voidaan kyllä edesauttaa.

Olen tässä nykytilanteessa ehdottomasti tuon yhden metsäykkösen kannalla, mutta tuon jäniksen ja kurpan mukaantulon takia sanon tälle esitykselle, kiitos EI.

Tuon jäniksen hyväksyminen varsinaiseksi riistatyöksi olisi samalla myös suunnanmuutos jalostukselle.
Miten tuo pieni ristiriita jäniksen kanssa oli ajateltu hoidettavaksi tulevaisuudessa. Eli sille pitäisi toimia kuin linnulle, mutta samalla koiralta hyväksyttäisiin lyhyt ajo, mieluiten haukkuen? Tuota kohtaahan muistaakseni ei ollut esitetty poistettavaksi?
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Vötky

Viesti Kirjoittaja Vötky » 31.3.2009 10:04

Mikä muuten tuon täydentävän riistatyön merkitys on kaer-kokeessa. Miten se vaikuttaa arvosteluun?

Esim. jos koira ei kokeessa osu linnuille (oletetaan vaikka että lintuja on todella vähän), mutta tekee ainoan riistatyönsä avanssein varustettuna jänikselle ja pysähtyy jäniksen lähtiessä liikkeelle käskystä tai ilman, pupu kualee paukusta, koira noutaa ja luovuttaa istuen.

Saako paperiin riistatyöstä nollan ja hakupisteet jäävät surkeiksi vaikka koira hakisi hyvin ja löytäisi tuon jäniksen? Entä noudosta? Mahdollisuus palkinnoille?

Heikki Pöllänen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 31.3.2009 13:32

Hyvä kysymys tuo täydentävä riistyö. Termiä ei ole juurikaan käytetty koekertomuksissa pitkään aikaan, eikä sitä ole ilmeisesti missään määriteltykään. Luulen, että se on peräisin ajalta, jolloin 1. palkintoon vaadittiin täydellinen riistatyö etenemisellä ja pudotuksella. Sen kisäksi tuli saada vielä toinen onnistunut riistyö, jonka ei tarvinnut olla täydellinen. Se täydensi ykköspalkinnon, oli siis "täydentävä riistyö". Termejä ei tosiaan juurikaan ole käytetty "pudotuspakosta" luopumisen jälkeen.

Täydentäviksi riistatöiksi voidaan arvosteluohjeen mukaan lukea seisonnat ja riistyöt petoeläimille. Ellei muita riistatöitä ole, koiraa ei palkita.

Mitä tulee kysymykseen ainoasta riistatyöstä jäniksellä, niin se lasketaan vastaavaksi tapahtumaksi kuin linnulla. Yhdellä riistatyöllä ei saa 1. palkintoa AVO tai VOI luokassa, NUO luokassa ainakin teoriassa olisi ykkönenkin mahdollinen, jos tuomari niin haluaa.

Vastaa Viestiin