Pyöräilyneuvoja tarvitaan

Koiran hoitamiseen liittyvää keskustelua

Valvoja: Maarit Seppänen

vieras

Pyöräilyneuvoja tarvitaan

Viesti Kirjoittaja vieras » 24.4.2006 10:43

Ensimmäistä pyöräilykautta seisojan kanssa aloittelen ja kaipaisin neuvoja.Varusteina minulla on kypärä,rannesuojat ja pyörässä springer.Koira on innokas vetäjä koirahiihdossa,joten huskyvaljaat ei ehkä ole paras valinta pyöräilyyn.Eniten huolestuttaa tuo äkkipysäys,kun koira haistaa/nenän edestä lähtee riistaa.Pitäisikö tarvittaessa koira laskea irti vai tulisiko/onnistuuko opettaa,että pyörän vierellä seurataan eikä olla metsästyskoira?

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 24.4.2006 11:12

Koskapa vetovaljaat yleensä tarkoittavat koiralle, että "nyt kiskotaan", on normaali talutuspanta parempi. Pyörällä ulkoiluttaminen ei ole metsästystä tai -koulutusta, joten koira on opetettava seuraamaan pyöräillessä. Äkkipysäyksien varalta springerissä tulisi olla periksi antava "turvalukko". Harjoitteluvaiheessa tuohon turvavälinelistaan voisi lisätä myös kyynär- ja polvisuojat (ratsastajilla on myös sellaisia turvaliivejä :wink:), mutta paras henkivakuutus (sekä koiralle, että ohjaajalle) on riittävä perustottelevaisuus. Ensin pihaharjoittelua ja luoton lisääntyessä sitten pitempää lenkkiä. Yleensä koira oppii homman helposti. :)
Kuva

Sania

Viesti Kirjoittaja Sania » 25.4.2006 13:47

Toisaalta taas jos koira vetää pannassa niin veto kohdistuu väärin. Selkä ainakin voi kipeytyä pidemmän päälle.
Entä jos ensimmäiset kerrat menee koira valjailla springeriin kiinnitettynä + hihna ja panta. Hihnalla ja pannalla saat ehkä paremmin ohjattua koiraa, jos on tarvis.

Itselläni on muun rotuisia riistaverisiä ja hyvin olen pärjännyt pannan + hihnan kanssa. Tosin painoeroa saksanseisojaan on. Nuo ovat kevyempiä, yhdessä (2 koiraa) painanevat samoja kiloja kuin saksanseisoja.

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 26.4.2006 09:33

Minä olen juoksuttanut kolmeakin bretonia yhdellä 'springerillä' ja polkupyörällä. Valjaat ovat ehdottomat mielestäni. Jos nimittäin sattuu jokin honkkeli, eli koira vaikkapa juoksee eri puolelta liikennemerkin tolppaa kuin pyöräilijä, ovat valjaat paljon turvallisemmat koiralle. Päädytpä mihin tahansa koiran kiinnitystapaan, huolehdi ettei hihna ole niin pitkä että koira pääsee kiertämään pyörän eteen missään tilanteessa. Koiraa ei myöskään päästetä irti ennen kuin lenkin loputtua, eli sille opetetaan että pyöräillessä ei tehdä mitään muuta. Ei siis haistella riistan jälkiä tai tehdä tarpeita. Koira siis käytetään pissa ja kakkalenkillä etukäteen. Mikäli koira pyrkii haistelemaan ja kiskoo sivulle, olen yksinkertaisesti kieltänyt sitä tekemästä niin. Minähän se muutenkin määrään mitä milloinkin saa tai pitää tehdä. Vetämisen pyöräillessä olen myös kieltänyt, mutta lähinnä siksi että muuten ei oma kunto nouse, jos vain istuu kyydissä ja koira tekee kaiken työn. Muista myös varoittaa koiraa ennen käännöksiä. Minä olen opettanut koirillemme seuraavat 'käskyt': vasen, oikea, hidasta (ennen risteystä, jne.) ja seis (kun pitää pysähtyä esim. tien ylitystä varten). Kannattaa aloittaa varovasti, koska koira opii kyllä kerrasta pelkäämään polkupyörää jos kaadut sillä koiran päälle.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 26.4.2006 10:36

Nuo käskyt ovat kyllä hyviä pyöräillessäkin, ei tarvitse koiran arpoa mitähän missäkin tilanteessa tehdään.

Alla olevassa linkissä on lisää koiran kanssa pyöräilystä.
http://www.saksanseisojakerho.fi/phorum ... =243&t=243

Carita

Viesti Kirjoittaja Carita » 21.8.2006 17:59

Tänään hain kaupasta uuden pyörän, sellaisen "vanhan-ajan" kunnon Jopo fillarin. Vautsi, mikä kapistus.

Minä tässä vaan kyselisin että kuinka pitkiä pyörälenkkejä olette koirienne kanssa tehneet? Minä vasta aloittelen tämän opetuksen ja ei ole edes springeriä. Onko se tosiaan luotettava? Meinaan, olen itse juoksuttanut aikaisemmat koirani pelkästään sillä normaalilla hihnalla jota pidän löysästi kädessä, jos tulee mutka matkaan, lasken vaan irti ja pelastaudun itse kaatumiselta :P . Onkohan tämä nyt sitten kauhean huono tapa?

Kävin äsken vuorotellen kokeilemassa kolmen koiran kanssa (vanhus 10 v. ei joudu tähän rääkkiin). Hyvin meni, kaksi koirista jotka ovat kokeilleet aikaisemmin pyöräilyä menivät reippaasti ja vähän turhan uhkarohkeasti, nuorin jolle tämä oli ensikosketus pyörän kanssa, oli vähän varuillaan ja juoksi kauniisti vierelläni.

No, siis kysymykseen taas. Lenkkien pituus, kuinka monta kilometriä? Kuinka usein? Jotenkin on sellainen tunne, että tämä on vähän epäreilua kun itse vaan istuu siinä pyörän päällä ja toinen raukka joutuu kipaisemaan vieressä, mutta toisaalta, pelkkä kävelyttäminen ei oikein riitä, joten :cry: pakko mikä pakko, kun on nuo kamalat käärmeetkin metsät täynnä :wink:

Tommi Väisänen

Viesti Kirjoittaja Tommi Väisänen » 21.8.2006 19:47

metälle vaan niin ei tarvi pyörällä juoksuttaa...

Ardent

Viesti Kirjoittaja Ardent » 29.5.2007 10:52

Kuonopanta, joka estää koiraa vetämästä (ainakin meillä) melkein kokonaan on toiminut mainiosti pyörällä juoksutukseen.

marppi

Viesti Kirjoittaja marppi » 29.5.2007 11:51

Meillä on springeri, pyöräilyvaljaat (ei husky- ne on vetoon meillä) panta ja lyhyt hihna. Pälyilevä pyöräilijä tarkkailee ympäristöä varsinkin vastatuuleen mentäessä, kun koiran kuono kohoaa...

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen » 29.5.2007 12:20

Koiramme juoksee pyörälenkkejä samoissa varustuksissa kuin hiihdossa eli huskyvaljaissa ja pitkässä joustovyössä. Myös veto on näissä tamineissa sallittua -> koira pyörän edellä n. 3 metrin päässä ja hihnan pää löysästi parin sormen varassa.. Tiukan tilanteen tullen koiran voi laskea helposti irti. Tämä malli toimii hyvin "rauhallisilla" teillä maaseudulla, jossa metsätaipaleilla vaikka hirvi voi hypätä tielle.. Kun menohaluja on, niin totesin valjaiden kanssa vetämisen kieltämisen aika toivottamaksi tehtäväksi :roll:

Springeri sopii varmasti paremmin yleisille teille ja siinä vetäminen on ehdottomasti kiellettyä. Huskyvaljaita paremmat ovat sellaiset, joissa kiinnitys on sään kohdalla niin, ettei koira pääse sivulla liian lähelle etupyörää. Kapistus kannattaa myös kiinnittää todella tiukkaan (ensimmäiset palikat liimalla?) pyörän runkoon kiinni, ettei se pääse kääntymään oman jalan päälle nykäisyistä.

Ennen pyörälenkkejä koira on saanut lämmitellä pihassa vapaana ja tehdä tarpeensa. Alkuun mentiin n. 3 kilsan lenkkejä, nyt jo yli puolet pidempiä. Max 3 x viikossa, ettei kyllästy ja liikunta muutu liian yksipuoliseksi. Askellajina pääasiassa ravi, mutta sopivasti vaihdellen myös laukkaa.

anu

Viesti Kirjoittaja anu » 29.5.2007 20:20

Ei meillä mitään springereitä tarvita, koirille on alusta asti tehty selväksi se, että pyörän vieressä ravataan nätisti, eikä hötkyillä mihin sattuu.
Pyöräillessä koirilla on ihan tavalliset pannat kaulassa, ja yleensä ensimmäisillä lenkeillä panta täytyy laittaa niinkuin näyttelyhihna ja pitää vähän kireämmällä, mutta sen jälkeen koirat juoksevat hihnat löysällä nätisti.

Alotin koulutuksen jo varhain, koirat taisivat olla n. vuosikkaita, kun alettiin tehdä pieniä lenkkejä (siis vain muutamia satoja metrejä) että pojat tottuvat koko vekottimeen ja oppivat juoksemaan nätisti. Kunnon kohentuessa ja taitojen karttuessa lenkkejä pidennettiin ja vauhtiakin lisättiin pikkuhiljaa.

Mielestäni tärkeintä pyörällä juoksuttamisessa on valita lenkin pituus ja pohja sopivaksi, koiran perustottelevaisuus ja se, että koira saa lämmitellä lihaksiaan ennen pyörän viereen lähtöä.

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 29.5.2007 21:20

Juu toi on totta että sillon kun juostaan pyörän vierellä niin joka pusikkoon ei pysähdytä nuuskimaan ja kuseksimaan. Tänään kokeilin ilman sringereitä kahta koiraa vasemmassa kädessä, ajokoira ja seisoja. Kymppikilsa meni mukavasti, vaikka eihän se noilla vielä missään tunnu. Nuuskimista ja muuta pöllöilyä ei havaittavissa, vähän vaan mietityttää miten käy kun loikkaa rusakko puskasta eteen... :lol:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 29.5.2007 21:31

Jos pyörässä on springeri, niin seisojan kokoinen koira uskoo kyllä äkkiä, ettei puskia nuuskita kuin polkijan luvalla.

Meinaan lähti tommonen 50 kiloinen saksanpaimenurookin kuin märkä rätti jousen mukana pyörän perään kun erehtyi toviksi muihin mietteisiin kuin juoksemaan...

Erittäin käyttökelpoinen ja turvallisuutta lisäävä laite, vedätti tai ei.
Kuva

Susanna Järvinen
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Susanna Järvinen » 30.5.2007 12:27

Täälläkin todettu springeri loistavaksi vempaimeksi - vanhempi münsteri kun pyörällä juoksuttaessa jossain välissä AINA pysähtyy äkkikakalle niin että on useamman kerran lentäny pyörän yli kaaressa, springerin kanssa kerkiää pysähtyä vanhan herran tarpeiden ajaksi. Nuorempi sentään varottelee hidastelemalla jotta sen voi juoksuttaa ihan tavallisella hihnalla:)

anu

Viesti Kirjoittaja anu » 30.5.2007 20:43

^^tota mä en jymmärrä.. miksei siitä hihnasta voi päästää vain irti, kun koira pysähtyy äkisti esim. tekemään tarpeitaan? Enemmän sitä koiralle vahinkoa tulee kun se lentää pyörän yli kaaressa..Niin minä ainakin teen. Sama koskee muissakin äkillisissä tilanteissa, löysään irti hihnasta heti, nim. yksi pusikkoon lentäminen seisojan kanssa riitti.Kyllä jos koiran käyttää tarpeillaan ja lämmittelee alkuun kunnolla ja jos koiralla on perustottelevaisuus kunnossa, pyöräily sujuu ilman mitään springereitäkin varsin mallikkaasti.

Vastaa Viestiin