koran nouto/ seisonta

Koiran hoitamiseen liittyvää keskustelua

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
petri nissinen
Pentu

koran nouto/ seisonta

Viesti Kirjoittaja petri nissinen » 10.4.2012 20:59

joo elikkäs minulla on se vuosikas seisoja ja tarviisin neuvoja vähän kaikissa asioissa kun on vasta ensimmäinen seisoja. Olen yrittänyt sille opettaa noutamista tosin vasta leluilla vaikka luvinkin tuolta että linnulla kannattaisi. Se on sellainen että välillä se noutaa ihan hyvin mutta sitten kun ulos menee niin ei varmaan. Tai juoksee sen perään ja siihenpä se sitten tyssää. Niin mitenkä kannattaisi lähteä tuossa tilanteessa liikkeelle? ja sitten tuo seisonta että miten sitä harjottaisi jos ei satu lintuja olemaan. Niin ja olenko liian myöhässä jo tässä opetuksessa? Seisotin pentuna sitä että laitoin siimaan siiven ja ongenvavalla liikuttelin sitä siipeä eri kohtiin. Seisoi yllättävän hyvin ainakin niin pienenä :) niin mitenkäs se kun meinaa luita sisällä piilotella tyynyjen alle että pelottaa jos rupeaa liinnuillekkin niin tekemään :o

Niina Kukkamaa
NUO-luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Niina Kukkamaa » 12.4.2012 09:52

Noudosta: Vaihda lelu johonkin kiinnostavampaan esim. lintuun/siipeen. Koiralle varmasti miellyttävämpi noutaa. Kannattaa varmaan myös testata että tietääkö koirasi mitä noutokäsky tarkoittaa; eli pidä noutolintu kädessäsi, aseta lintu koiran eteen sano noutokäsky esim. "nouda". jos koirasi ottaa linnun suuhunsa, käsky on sillä tiedossa. Jos ei, niin ota takapakkia noudon opetuksessa.

Jos koira ei tiedä vielä noutokäskyä itse lähtisin tuon ikäisen koiran kanssa harjoittelemaan sen opettamista seuraaavasti: itse istuen jakkaralla, koira istumaan eteen, lintu ja namia toiseen käteen ja toisella kädellä koiran kuonosta kiinni. Sanon nouda, avaan suun (hellävaroen ettei käy kipiää) ja laitan linnun suuhun. kehun aiva älyttömänsti ja linnun vaihto namiin. Huom, linnun suussa olo aika ei tarvi olla kuin muutama sekunti näin aluksi. Siitä sitte pikku hiljaa kehuen eteenpäin, jonkin ajan jälkeen tiputan linnun jalkoihin ja lupa noutaa. Aina kehun kun lintu suussa. ja linnun vaihto namiin. Kun suoritukset mallikkaita pikkuhiljaa heitän lintua kauemmas.

Älä anna koirasi leikkiä itsekseen noutolinnulla, ja kaikki omimisen mahdollisuudet tulisi minimoida. Älä heitä liian kauas, ennen kuin tiedät varmasti että lintu tuodaan sinulle, näin pääset puuttumaan tilanteeseen nopeasti jos meinaa linnun omia.

Jenni Hirvinen
NUO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jenni Hirvinen » 16.4.2012 11:51

Meillä ainakin noudon treenaaminen ulkona damilla ei ottanut onnistuakseen. Oli kaikkea muuta mielenkiintosempaa kuin se uutuuden karhia dami... Het ku otettiin siivet/linnut käyttöön, niin johan alkoi tulla tulosta. Omasta kokemuksesta voi sanoa, että opetuskäytössä oleva lintu kannattaa olla ehjä ja siipi lihaton. Eipä tarttee sitten murehtia näykkimisen ja järsimisen kanssa.

Ja tuskinpa vielä olet myöhässä tuon noudon opetuksen kanssa. Nyt joudut vaan tekemään hieman enemmän töitä, jotta nouto sujuisi oppikirjamaisesti, kuin puolta nuoremman koiran kanssa. :)

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 16.4.2012 12:18

Ootko tuolta Nouto-osiosta koittanut löytää vastausta?
Esim. tuolta http://www.saksanseisojakerho.fi/forum/ ... 00&start=0

Ja siihen seisontaan tuolta "Riistatyö"-osiosta. Keskusteluita löytyy ja osa erittäin hyviä aloittelijalle lukaista. Ainakin itse olen niitä ahkerasti lueskellut ja aina on jotakin uutta oppinut.

Vastaa Viestiin