kkss karva

Koiran hoitamiseen liittyvää keskustelua

Valvoja: Maarit Seppänen

Christina Carpelan
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Christina Carpelan »

Eijat R ja M. Olisinkohan se ollu minä kun olin saksien kasnssa pistoolin kimpussa. Oli se hurjaa!!!
Vaan oma urokseni ei koskaan ole mennyt kehään "epäsiistinä". Oppi viisaammilta on mennyt perille ainakin täällä.

Vaan asiaan.
Koiralta nypitään kuolleet karvat pois. Lk koirilta ne yleensä silitetään esim. kumihanskalla tai siihen erikseen kehitetyllä kumisella nyppylä "harjalla", myös hevosilla käytetään vastaavaa.
Kk karva palaa kesällä ulkona auringon valosta johtuen vaaleammaksi, punertavaksi. Se karva olisi syytä poistaa. Kuolleen karvan tilalle kasvaa kiiltävä oikean värinen karva.
Itse nypin kolmen vuoden tauon jälkeen omaa "näyttely tähteäni"(Tuli listaan vielä näillä näkymin viimeinen Voittaja titteli viime viikonloppuna.) alas. Edellinen nyppiminen metsästyskauden alussa tuotti puolessa vuodessa koiralle upean uuden, kiiltävän karvan.

Tietysti saman asian ajaa aika pitkälle kk koiran harjaaminen vähintään pari kertaa viikossa kunnollisella luonnon harjaksisella harjalla. Vähenee karva tupot lattialtakin.
Näin kokemuksesta kertoo kolmen kk vaan ei ss omistaja. Kolmen kanssa sitä karvaa kertyy jo villapaidaksi asti.

Eija Rantanen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Eija Rantanen »

Juu Cri, ensin sinä leikkasit sen hauskan nimisen ja aamulla minä leikkasin toisen. Täytyy varmaan vetää johtopätös että koirani periyttää sotkusta munakarvoitusta....

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko »

Edestakainen liike ei sotke karvoitusta kuten pyörivä liike tekee.... :P

Eija Rantanen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Eija Rantanen »

Edestakainen liike ei sotke karvoitusta kuten pyörivä liike tekee....
:oops: :lol: :lol: :lol:

Tästä on hyvä lähteä joulunviettoon.... :wink:

Kjoki

Viesti Kirjoittaja Kjoki »

Petri kirjoitti:Miksi karkkaria nypitään? Onko se vain ”meikkaamista”, vai onko toimenpiteeseen ihan järkisyy?
Joillakin karkkareilla karva on pidempää, ja ajan mittaan siitä karvasta tulee "hamppuinen", eli nousee pystyyn, hapsottaa ja näyttää pahalta. Näistä karvoista kun ottaa kiinni niin ne jää käteen, eli mistään "kynimisestä" ei ole kysymys, vaan irtoavan karvan pois ottamisesta. Kun koira nypitään säännöllisesti se karvaa vähemmän sisälle, eikä talvellakaan lumi tartu niin helposti. Hygienia syitäkin on, munaskut ei tuoksahtele läheskään niin miehekkäälle kun nypitään, ja sama asia kakkospesän kanssa. Kesällä mahdollisesti koiralla on viileämpi, en ole varma kun tuo puhumaan opettaminen on mennyt ns. reisille.

Ja todellakin, välillä isäntä nyppii koiraa, ja välillä koira isäntää...

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen »

Onko kellään kokeamusta M&M:n http://www.mustijamirri.fi/M&M_express/ ... 2_2005.pdf
tarjouslehdessä olevasta irtokarvan poistajasta tai kumisuasta? Toimiiko tuollainen kumisuka karkkarilla? Olisi ehkä aiheellista aloittaa jonkin sortin "irtokarvojen riisto", ettei tarviisi niitä joka toinen päivä korjata nurkista ja joka päivä jostain semmosesta paikkaa, missä koira ei oo ees käyny. Kuulemma avaamattomasta margariinirasiastakin niitä löytyy ;)

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa »

Ei ole mulla kokemusta irtokarvan poistajasta.. mutta siitä on kokemusta, ettei niitä karvoja jokapäivä edes huomaa. Hirvisopassa ei edes erota mikä on koiran karva......

2.vieras

Viesti Kirjoittaja 2.vieras »

Jänispaistiin haulien sekaan vaan...

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen »

Kyllä minä nyt oon tullu siihen lopputulokseen (suunnattoman useiden kyselyiden jälkeen eri "alojen" ihmisiltä) että karkeakarvaiselta saksanseisojalta tulee poistaa kuollut karva (eli juuri se irti oleva hapsottava, ei mikään muu). Se kuolleen karvan poistaminen ei ole koiran ulkonäön manipuloimista, eikä siitä tarvitse tiedottaa jalostusneuvojille. :roll: Eri asia on jos koiran turkki ajellaan koneella, muotoillaan veitsellä, ohennussaksilla jne. Kun kuolleen karvan irroittaa hellästi nyppimällä, ei koiran turkki vioitu, eikä tuomareita näin höynäytä, eikä lattioilla ole jatkuvasti niitä v***n villakoiria.

Mutta tämä lopputulos onkin vain minun omassa, pienessä, sievässä päässäni keksitty juttu, se ei ole makuasia vaan lopullinen yhteenvetoni kun asiaa olen oikeilta ammattilaisilta tiedustellut. Saa olla myös erimieltä. Terveisin erinomainen karvanlaatu, oltiin siitä poistettu kuolleet karvat tahi ei. Jos rikon lakia / jotain sääntöjä ja säädöksiä, niin kertokaa se heti niin korjaan tapani.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

2.vieras

Tuollainen kumisukaa vastaava ei meidän karkeakarvaisesta karvoja irrottanut (pojan bokserilla käytössä) ja toinen näytti hevosen hikikaapimelta ja sellanen meidän tallilta löytyy,mutten tiedä toimisiko karkkarilla.Minä kampaan ihan tavallisella rautakammalla,varsinkin parran.

TeroK

Viesti Kirjoittaja TeroK »

Itse olen poistanut koirastani "irtokarvan" juuri tuollaisella kumisualla. Toimii ainakin omalla ehkä hieman pehmeäkarvaisella karkkarillani eli poistaa käytännössä lähes kaiken irtiolevan tehokkaasti kerran viikossa käytettynä. (siis karvanlähtöaikaan, 2 kertaa vuodessa, kuusi kuukautta kerrallaan :wink: )
2.vieraalle: Jos kumisuka ei teidän karkkaristanne karvoja irrottanut, voisiko olla mahdollista ettei sen karva vielä ns. ollut auki? Siis oliko se edes irrotettavissa? Itse kun harjailen koiraani, niin siitä lähtee aikansa reiluja tuppoja karvaa ja kun sitä ei enää irtoa, niin jäljellä oleva karva on kyllä vielä tiukassa kiinni.

2.vieras

Meidän koiralla on niin karkea ja jäykkä karva,että pohjavillaan pääsee kammalla parhaiten käsiksi.Monella koiralla toimii hieman kostutetut taloushanskat hyvänä karvanpoistajana,ainakin lyhytkarvaisilla.

Anna Pesonen
VOI -luokan keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anna Pesonen »

Kävimpä hakemassa tuollaisen irtokarvanpoistajaraudan ja kyllä saa karvat kyytiä! Kannattaa kokeilla :)

MAXAMA

KARVAT !

Viesti Kirjoittaja MAXAMA »

Meillä ne kyllä lähtee ihan tiheäpiikkisellä harjalla... ja Koirakin tykkää ! :shock:

Tea Malms

Viesti Kirjoittaja Tea Malms »

Meidän vanhemmalta poochielta ei lähde karva kunnolla irti, jos sitä ei harjaa. Tiedän tämän kokemuksesta, koska en ole juuri ollenkaan harjannut sitä sitten viime syksyn, ja nyt se näyttää melkoiselta turjakkeelta. :P

Nuorempi näyttäisi olevan täysin toista maata, heh.

Mutta varsinainen kysymykseni: mistä eri syistä voi johtua, että koira pudottaa kulmakarvansa ja partansa? Vanhemmalle näin kävi vuosi sitten, pitkäaikaisen kipulääkkeiden syönnin seurauksena (tämän teorian kuulin muilta, eihän sitä todistaa voi). Mutta nyt tämä pikkupoochie ( 1-vuotias kk uros, kuvassa) on tehnyt saman: ei ole enää kulmakarvoja kuin nimeksi, partaakin pari surkeaa haiventa. Ihan on lkss:n naama. :shock:

Vastaa Viestiin