Kyyhkyille?

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
ÄiJäNmÄyRä

Kyyhkyille?

Viesti Kirjoittaja ÄiJäNmÄyRä » 3.7.2006 19:19

Kuulkaas, koiralla olis ensimmäinen syksy edessä ja ajattelin kaverin ottaa mukaan kyyhky- ja sorsametälle. Näillä ajattelin harjoittaa vain noutoa. Jos aluksi pitäis vaan kytkettynä ja kattelis mitä koira tuumailee..mitäs sitte jos tulee haavakkoja, mentäiskö näillekkin kytkettynä vai uskaltaisko koiran päästää ite hakemaan jos nouto tuntuu maistuvan? Mitenkäs teillä muilla, oletteko kokonaan jättänyt nuoren koiran pois näiltä kyyhky- ja sorsajahdeilta ennen kun ollaan metsälintupuoli saatu hallintaan??Sanovat vain että saa nuoren koiran pilattua esim sorsastuksessa..millään ei jaksais kyllä uskoa kunhan malttia on... :?:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 2.8.2006 14:04

Niin, nykyään on vallalla käsitys, että eikun mukaan ja lintua alas.

Itse en käytä nuorija noutajina ollenkaan, mukana ne saavat kyllä joskus olla iltalennolla ja kerran / kaksi syksyssä ehkä saavat noutaa esim. avovedestä selvästi kuolleen linnun, riippuen koiran luonteesta ja kuinka seisontapuolen koulutus on sujunut. Mielestäni haavakkojen perässä ryntäily ei edesauta seisontakynnyksen muodostumista.

Mainittakoon nyt että noutoa opetan kyllä nuorelle koiralle siinä sivussa kylmällä linnulla. Oma 4 kuukautinen tekee kyllä jo avoimenluokan vesityön mutta sorsajahtiin en sitä aio käyttää. Näitä horinoita ei kyllä kannata hyvin vakavissaan ottaa, sillä ikinä ei minulla ole käyttövaliota ollut.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 2.8.2006 14:26

Nuoren koiran kanssa mennään jahtiin aina koiran ehdoilla ja sen mukaan miten sillä rahkeet riittävät. Sorsastusta ja kyyhkyn metsästystäkin on niin monen sorttista, ettei voida vetää mitään selkeää linjaa voiko tai eikö koiraa voi ottaa ko. jahteihin.

Itse ottaisin penikan mukaan, mutta välttäisin aloitusrytinän tyylistä metsästystä. Pyrkisin pariin varmaan pudotukseen suht helpoissa maastoissa ja eikun koira hommiin. Tietysti homma helpottuu jos käytössä on toinen kokeneempi koira. Tällöin juniorin tilanteet voi valita ja pitää vanhempaa pääsääntöisenä nouto-/haavakkokoneena.
Kuva

Jouko Bruun

Viesti Kirjoittaja Jouko Bruun » 3.8.2006 05:11

kyyhky ei ole paras lintu aloittaa tosi noutotoimet, varsinkin nuorista kyyhkyistä irtoaa höyhentä mielettömästi ja saattaa tuottaa turhia ongelmia.

Toni Salmela

Viesti Kirjoittaja Toni Salmela » 12.3.2007 23:33

itse en viime vuoden kyyhky/sorsa aloituksiin nuorta koiraa vielä ottanut. siinä voipi käydä hyvin herkästi sillä tavalla että aloituksen valtava pauke tekee nuoresta koirasta paukku noutajan. tai muuten vaan vainoharhaisen, eli siis jos koiraa pidetään kytkettynä. tietysti asia voi olla ihan toinen jos pääsee sellaiseen paikkaan pyyntiin missä ei muita metsästäjiä ole.

Vastaa Viestiin