Kylmän linnun nouto

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Viivi

Kylmän linnun nouto

Viesti Kirjoittaja Viivi » 10.9.2006 14:13

Hei! Mikä neuvoksi kun koira ei ota kylmää lintua suuhun?? :? Meinattiin alkaa harjoitelemaan kylmän linnun noutoa, mutta ei neidille kelvannu... Ei suutaan suostunu avaamaan kun lintua tarjosin. Eikä lintu ollu mikään mätö. Kun sain sen ottamaan linnun suuhun, -pthyi ja se sylkäistiin maahan... :roll: Siipeä se kyllä kantaa mielellään, meinaa vähän tosin omia ja jäystää sitäkin. Ei viitsis väkisin alkaa sullomaan tipua suuhun ettei jää mlemmille paha mieli koko touhusta...

saila

Viesti Kirjoittaja saila » 10.9.2006 15:08

Moi! Näin aloittelijana en varmaan kovin hyviä neuvoja anna, mutta omalla koirallani huomasin saman ongelman kylmällä vesilinnulla. Maalta nouto fasaanilla suht ok, vedestä noudettiin lämmin vesilintu myös...mutta kun sama vesilintu heitettiin kylmänä veteen niin koira toi kyllä sen rantaan mutta sylkäisi välittömästi suustaan ja ilme kyllä kertoi mielipiteen...
Jatkoin siitä antamalla ko. linnun koiralle suuhun ja kehuin ihan kuin suurestakin urotyöstä kun "ilkesi" moista otusta suussaan pitää... :lol:
Ja pitihän se lopulta, kun emännästä se noin hienoa oli...eli kärsivällisyyttä ja kehuja on minun neuvoni alkuun...
Nyt kamppaillaan sen "ravistus /pudotus" asian kanssa, siihen ei ole vielä kehut eikä haukut tehonneet..

Nemo

Viesti Kirjoittaja Nemo » 10.9.2006 16:34

Meilläkin oli ensimmäiset kerrat kylmän linnun kanssa just sitä, että kun koira lähti hakemaan lintua, se meinas ottaa sen suuhun, mutta aikansa haisteltuaan ja vähän kokeiltuaan nostaa lintua se katto minua että jaa, tääkö täältä pitäs tuoda. Tämä on siis maalla, vedestä se yleensä tuo sen moitteetta, muutaman tiputtelun jälkeen... :D En tiedä oisko se siitä kun lintu on kumminkin niin kylmä (ei ihan jäässä mutta lähelle kuitenkin) että sitä ei oo mukavaa pitää suussa??? En tiedä... Nyt monien monituisten harjoitusten jälkeen alkaa jo onnistumaan. Varmaan se tarvitsee vaan paljon treeniä ja just sitä kehua ihan älyttömästi heti kun se ottaa linnun suuhun. Niinkuin Viivi sanoi, minäkään en ole sen kannalla että koiralle väkisin työnnetään lintu suuhun. Taitaa olla harvemmassa ne seisojat jotka ei ikikuuna päivänä ota lintua suuhun... :D Tsemppiä vaan harjotuksiin, kyllä se siitä!

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 10.9.2006 19:50

Käykää vain laittamassa se lintu sinne suuhun. Ja silloin kun sen sinne joutuu käsin laittamaan se laitetaan heti niin syvälle, että tuntuu. Tästä jatketaan suoritus loppuun niin paljon auttaen kuin koira vaatii. Kun suoritus on jollakin lailla suorotettua l. tipu saatu käteen. Raivokaat kehut päälle.
Koira tulee valitsemaan ennen pitkään, että ottaa linnun itse. Se ei halua, että se aina survotaan sinne suuhun. Onhan ne mahtavat kehut siellä isännän luona odottamassa, l. nopeasti vain sinne tipu suussa.
Noudossa pitää koiran riistaan tarttumiseen puuttua heti, kun se alkaa empimään tarttumista. Näin saadaan nopea ja varma noutaja. Koiralle ei pidä antaa mahdollisuutta jättää käskyä suorittamatta ikinä. Näin se ei sitä tee noudossakaan. Yleensä noudossa ilmenevät ongelmat juontuvat jostain muusta koiran ja ohjaajan välisistä jutuista. Koirien annetaan elää kuin pellossa, ja sitten ihmetellään, ongelmia siiryttäessä tennispallon noudosta vesilintuun...

Viivi

Viesti Kirjoittaja Viivi » 11.9.2006 07:20

Koirien annetaan elää kuin pellossa, ja sitten ihmetellään, ongelmia siiryttäessä tennispallon noudosta vesilintuun...
No meillä ei kyllä ole koirien annettu "elää kuin pellossa"...eikä harjoiteltu noutoa tennispallolla tms lelulla. :?

Damin kans oli kans aluksi vähän värkkäämistä, tahtoi syljeskellä sitä. Mutta damin kans vietiin nouto aina loppuun asti, ja loppujen lopuksi se alkoi sujumaan kun ei annettu muita vaihtoehtoja. Noutaminen Viiviltä tulee ihan luonnostaan, eikä kantamisen kans ole muuten ongelmia...en tiedä sit mikä linnussa koiraa iljettää... Täytyy kokeilla pienen tauon jälkeen uudestaan. :)

Anu Auno
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Anu Auno » 11.9.2006 08:02

Meillä toimi sellainen konsti, että linnulla härnättiin koiraa tyyliin "kato mitä kivaa minulla on, mutta enpäs annakkaan sitä sinulle". Kun koira osoitti kiinnostusta lintua kohtaan, niin lintu povariin tai kaapin ylähyllylle talteen. Pari kertaa päivässä ja parin päivän ajan kehitti koiralle niin suuren kiinnostuksen lintuun, että seuraavalla kerralla 'vahingossa' huomion herpaantuessa koira otti linnusta kiinni. Samalla sekunnin sadasosalla hurjat kehut ja lintu taas talteen. Tällä tyylillä sinun ei tarvitse survoa lintua koiran suuhun.

saila

Viesti Kirjoittaja saila » 11.9.2006 08:14

Oletko kokeillut antaa nouda-käskyn (tms.) myötä linnun suoraan omasta kädestä koiran suuhun, siis heittämättä lintua.
Koira istuu edessäsi, ensin joku tuttu noutoesine nouda-käskyllä suuhun, irti, ja samalla tavalla lintu tilalle...antaa mun mielestä vähemän koiralle aluksi mahdollisuuksia nyppiä tai muuten ihmetellä uutta noutokohdetta.
Ja taas kehuja, kehuja....
Näin meillä, eikä tarvinnut työntää lintua väkivalloin suuhun , aluksi ihan lyhyt pitoaika ja vähitellen pidempi kun koira tottuu lintuun. Ei meillä nouto vielä mikään rutiinijuttu ole mutta näillä eväillä ollaan päästy eteenpäin...

Viivi

Viesti Kirjoittaja Viivi » 11.9.2006 08:23

Kiitos vaan teille vastauksista! :) Olen joo yrittänyt heittää lintua ja sitten kun ei innostunut niin tarjosin sitä kädestä. Eikä ottanut, ja kun laitoin sen päättäväisesti suuhun ja sanoin "pidä", kehut siihen, mutta aina pudotus. Enkä sitten viitsinyt enää jatkaa kun en tiennyt mitä olisin tehnyt. Mutta täytyy kokeilla sitä innostamista ja "härnäämistä", jospa saataisiin neiti vapaaehtoisesti yhteistyöhön... Onhan junkkariinkin "peräti" pari viikkoa aikaa... :wink:

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 11.9.2006 09:35

Meillä lintuuntarttumisongelmaan auttoi vanha kunnon Niksi-Pirkka ;)

Vedetään ohuet sukkahousut linnut päälle ja solmulla kiinni. Näin koiran tarttuminen lintuun helpottuu, kun se on valmiina "pakettina" ja koira tottuu vähitellen linnun hajuun, painoon ja tuntumaan. Paketin kanssa voi sitten pelailla ja härnätä koiraa motivaation kasvattamiseksi. Muutaman kerran jälkeen käärettä ei enää tarvittu.

Auttaa myös siihen, jos koiran kantamisote on huono (roikottaa siivestä tms.)...

Petri_

Viesti Kirjoittaja Petri_ » 11.9.2006 11:57

Meillä nouto onnistuu jo kohtuudella damin kanssa. Linnun kanssa kun alan värkkäämään, niin teen ensimmäisen noudon damilla. Koira tuntuu hoksaavan siitä, että nyt ollaan noutohommissa. Seuraavaksi sitten lintua peliin, niin koira hoitaa homman vanhasta muistista – toisinaan.

Linnuillakin on eroa. Tavit ja hyvin muhineet fasut tulevat nätisti, mutta syöttöpossurehusorsa ei millään meinaa pysyä suussa istumisen aikana.

Välillä sitten värkätään. Viimeksi koira lähti noutamaan fasua ja jäi hajareisin seisomaan sen päälle. Minä toistin nouda käskyä useampaan kertaan, mutta koira vain tuijotti minua. En viitsinyt enää mennä tunkemaan lintua koiran suuhun, kun siitä vaiheesta ollaan pikkuhiljaa pääsemässä eroon. Lopulta kysyin ”missä tiiperö”. Koira katsoi lintua, nappasi suuhun ja toi sen nätisti. Ilmeisesti nouda-käsky on kärsinyt tässä rumbassa pienoisen inflaation.

Ilma koulutusta pentu kahmaisi linnun aina suuhun. Dami koulutuksen jälkeen olin saanut tuon luonnollisen kyvyn katoamaan. :( Virheitä tulee tehtyä liukuhihnalta, mutta kyl tää tästä. Junkkarissa tavataan.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 11.9.2006 15:31

Olen joskus käyttänyt hyväkseni koirien kateutta. :D
Tosin olen värkännyt vain noutajien kanssa, mutta miksei konstit käy seisojillekin :?:

Jos pentu on epäröinyt tarttua varikseen/lokkiin/fasuun/sorsaan, niin olen tuonut joskus tilanteeseen hyvinkoulutetun vanhemman koiran joka uskoo 100% käskyjäni, ja laittanut sen "hakemaan" pennun lintua. Yleensä käy niin että pennulle tulee kiire napata saalis toisen koiran nenän alta. Vanhemman koiran saa sitten vähin käskyin pois häiritsemästä pennun kantamista ja luovuttamista.

Linnun voi myös laittaa aluksi sukkaan, jos kovin koiraa inhottaa tarttua siihen. Sitten pikkuhiljaa kaivaa enempi lintua näkösälle. Olen myös huomannut että jäinen lintu on aluksi helpompi tuoda kuin sula.

(Heh, on näköjään vaihdettu luokkaa, ollaankohan sitä oikeasti AVO-luokan tasolla. :P )

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 12.9.2006 12:12

Oli neidillä samantapaista venkoilua ja nimenomaan vain riistalla - damit se kyllä toi käteen asti. Olen kovin varovainen pakon kanssa, mutta nyt kuitenkin kokeilin vähän vanhan ajan konsteja eli laitoin linnun suuhun , varmistin leuan alta ja käskin pitämään. Kehut ja luovutus ja sillä kertaa siihen. Seuraavalla kerralla sama ja perään vähän seuraamista lintu suussa. Kolmannella kerralla jo nouto ja jotenkutenhan se meni. Siitä se sitten saatiin kuntoon ja nyt sitten kuuman riistan kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, vaan nouto-ote on napakka, jopa siinä määrin, että pitää vähän toppuutella. Ei se minun neiti pilalle mennyt vaikka vähän kovistelinkin.

Ari Rekonen
Juniori

Nouto

Viesti Kirjoittaja Ari Rekonen » 14.9.2006 18:12

Edellä onkin tullut jo hyviä vinkkejä. Itselläni on aikaisemmilla koirilla nouto sujunut suhteellisen hyvin jo Junkkari-iässä.
Nykyisellä koiralla ollut nimen omaan riistan kanssa ongelmia. Viime vuoden Junkkarissa jäi nouto tekemättä ja tuomarilta "ylevät" kehut noudon opettamatta jättämisestä (sitä oli kuitenkin harjoiteltu enemmän kuin tarpeeksi).
Damilla ja muillakin esineillä nouto onnistui, mutta riistalla suuhun otaminen oli vaikeaa. Kokeilin laittaa linnun naruun ja kokeilin herättää mielen kiinnon vetämällä lintua koiran edessä. Kiinnostui, mutta ei tarttunut suullaan.
Jätin suosiolla riistalla kouluttamisen viime syksyltä. Tänä kesänä olen saanut koiran ottamaan linnun suuhun, mutta tiputti. Sitten kokeilimme edelläkin kirjoitettua toisen koiran nostattamaa kateutta (toisen koiran pitää olla hyvä noutaja). Tämä tepsi, kateus saatiin aikaiseksi ja "tipi" pysyi suussa noudon loppuun saakka. Tästä eteen päin on nouto onnistunut. Toiset koirat kypsyvät riistalle aikaisemmin kuin toiset. Siinä sitä taituruutta tarvitaan myös ohjaajalta, keksimään konstit koulutukseen.

Viivi

Viesti Kirjoittaja Viivi » 18.9.2006 09:17

Aiheestahan tuli mukavasti juttua, kiitos vaan kaikille vielä neuvoista. :) Käytiinkin tuossa kasvattajan luona, otettiin uusiksi kylmän linnun kans (tällä kertaa tosin eri tipulla) niin kylläpä alkoi lintu kiinnostamaan kun ympärillä oli pari halukasta seisojaa ottamassa tipun itselleen... :lol: Napakka ote linnusta (vähän turhankin napakka...) ja hieno luovutus.

Ollaan harjoiteltu pari kertaa sen jälkeen ja piilotettu tipu maastoon ja annettu neidin hakea ja hienosti on tuonut linnun perille asti. Nyt viimeisellä kerralla alkoi rouske kuulumaan ja leuat käymään... :oops: Noh, eiköhän tässä hitaasti mutta varmasti saada nouto kuntoon...

Taisto

Viesti Kirjoittaja Taisto » 8.5.2008 18:27

Niksi-Pirkkaan on olemassa nykyaikainenkin versio, täytettävä dami nimittäin.

Omallani auttoi siirtymistä damista kylmään lintuun.

Vastaa Viestiin