seisojan koulutus ikä?

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Timo

seisojan koulutus ikä?

Viesti Kirjoittaja Timo » 19.9.2002 11:06

Tiedän ettei koiran koulutuksessa voi käyttää kaavamaista aikataulua,mutta luettuani sekä Karsikkaan että Virkkusen koulutus oppaat niin toinen neuvoo aloittamaan koulutuksen 6kk ikäisenä ja toinen heti,APUA!Mikä olisi sopiva ikä alkaa ja minkä ikäisenä mitäkin asioita tulisi alkaa opettaa?Auttais paljon kun sais edes jotain "noin"aikoja.

Kaaleppi

Re: seisojan koulutus ikä?

Viesti Kirjoittaja Kaaleppi » 21.9.2002 10:50

Samana päivänä kun pentu tulee uuteen kotiin.

TK

Viesti Kirjoittaja TK » 11.10.2002 18:09

Olen kyllä itekkin vasta alottelija näissä seisoja hommissa (toinen koira menossa, nyt alle puolivuotias), mutta oon kyllä saanu hyviä kokemuksia siitä, että koiran opettaminen (en käyttäisi sanaa kouluttaminen) aloitetaan sinä päivänä, kun pentu tulee kotiin. Aluksi vain vähän kerrallaan, eikä missään nimessä pakolla ja hyvät palkinnot on tässä vaiheessa ainakin mulla ollu opin perille menemissä tärkeä asia. Ite oon käyttäny makkaran ja maksan paloja. Ei mitään hirveää rumppausta, vaan oon teettäny jomkun asian kerran tai kahdesti ja palannu asiaan muutaman tunnin tai päivän päästä. Oma koira osas perusasiat (istuminen, maahan meno, paikalla olo vähän aikaa, nouto ja luovutus istuen) n. kolmen kuukauden iässä. Pääasia on ainakin minusta, että mennään koiran ehdoilla, silleen että jos koiralla on halua tehdä jotain niin sitä voidaan tehdä enemmänkin kerralla, mutta jos se on sellaista tervanjuontia, niin yksikin oikea suoritus riittää. Pääasia on että on itse johdonmukainen ja riittävän päättäväinen eli jos jotain käsketään niin se myös tehdään. Pentua ei kannata edes käskeä, jos näyttää että se on sillä hetkellä enemmän kiinnostunut jostain muusta.

Nämä oli vain omia kantapään kautta saatuja oppeja, joten korjatkaa etevämmät jos olen väärässä...

Koivikko

Viesti Kirjoittaja Koivikko » 7.11.2002 09:21

Itselläni on myös alle puolivuotias ja oon huomannut et heti pienestä pitäen "koulutusta"koiran ehdoilla,niin hyvä tulee, kuten TK kertoi. Itse oon kans sen verran noviisi näissä asioissa et aina mielellään sitä neuvoa kysyy ja kuuntelee viisaampia. Neuvojia on toki paljon, mutta kun kaikilta jotain pientä vinkkiä kysyy ja löytää sen oman ns.punaisen langan asiaan niin avot.
Milloin näette et olisi ajankohtaista koiran tavata se oikea elävä lintu?

Tapahtui syksyllä: Olimme kaverin kanssa metsällä ja pari sorsaa sitten saimme.
No sitten kotiin ja sorsat riippumaan, no tuuli oli irrottanut toisen sorsan maahan.
Pennun(3kk) kanssa sitten olimme pihalla ja
ja tietenkin huomasi sorsan maassa. No pentu tietysti täysillä kohti sorsaa ja saman tien suuhun ja kohti mua "et katoppas mitä löysin". Kyllä oli itsellä hymy herkässä, pentuni sai kyllä kunnon kehut. Nykyyän se kuskaa kaikkea vaan mitä se löytää..puhelimet,kaukosäätimet,kengät....ja jne... ja aina oon kehunut toi sitten mitä.

Tuure Woltter

Viesti Kirjoittaja Tuure Woltter » 7.11.2002 19:44

Erin omaista Koivikko, sinulla on luontainen noutaja ja sanon niinkuin Päivärinnan Matti minulle jokunen vuosi sitten kun omistin samanlaisen pennun että sulla ei ole muuta tehtävää tästä eteenpäin kuin yrittää pilata luontainen noutaja,jatka samaan malliin.

Heikki Pöllänen

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 7.11.2002 21:53

Seisojan koutusikä lienee suurinpiirtein sama kuin muillakin koiraroduilla. Täsmällistä ja tieteellisestikin tutkittua tietoa koiran kehitysvaiheista löytyy useista julkaisuista, vaikkapa kirjastosta.
Pitäisi erottaa koiran kasvatus ja koulutus. Monia työkoirarotuja ei kouluteta juuri lainkaan sijoituskodeissa, josta ne sitten noin vuoden vanhoina tai hieman vanhempanakin otetaan koulutettaviksi. Sensijaan ne sijoituskodissa kasvatetaan sellaisiksi, että ne voidaan myöhemmin kouluttaa. Sama periaate toimii seisojankin kohdalla. Kasvatuksessa tärkein ajankohta on noin 1. kuukauden jakso siitä, kun koira 7-8 viikoisena tulee taloon. Tällöin pennun on saatava tutustua uuden laumansa jäseniin, kodin tunnusmerkkeihin, pelisääntöihin, tapoihin ja vuorokausirytmiin. Mitään haittaa ei ole vaikka se tapaisi riistaakin, kunhan kokemus on rohkaiseva eikä pelottava.
Leikkimällä ja palkitsemalla toteutettavan koulutuksen voi aloittaa jo 3 - 4 kuukauden iässä, mutta pakottamista tai tiukkaa vaatimista sisältävää koulutusta tulee lykätä ainakin sinne 6 kuukauden ikään, ehkä pari kuukautta myöhemmäksikin. Liian aikaisella vaativalla koulutksella voi olla haitallinen vaikutus koiran kehittymiseen. Tässäkin tietysti yksilöiden ominaisuudet vaihtelevat.
Varsinkin ensikertalaisilla kouluttajilla pakkaa olemaan liian kiire näkemään koiransa koulutuksen kehittyminen. Koiralle tulee kuitenkin antaa pentu- ja nuoruusvaiheen elämä kuten lapsellekin!
Vielä eräästä kirjasta lainattu tutkimustulos kasvatuskokeilusta: a) jos koira kasvaessaan kokee kiintymystä ja vapautta mutta ei kuria, siitä tulee liian toimelias ja tottelematon b) Jos koira kasvaessaan kokee kuria, mutta ei kiintymystä, siitä tulee arka ja tottelematon c) Jos koira kasvaa oloissa, joissa kurivaatimukset eivät koskaan ylitä kintymyksen määrää, siitä tulee toimelias ja tottelevainen

Jussi

Viesti Kirjoittaja Jussi » 18.8.2004 15:08

Hei,

Koiralla tulee olla lapsuus ja pentuvaihe, jolloin se saa olla suhteellisen vapaasti. Oma paikka, ei-sanan merkitys, luoksetulo ja ihmisten pureminen kovaa ovat ensimmäiset ja osittain ainoat asiat esimmäisen vuoden aikana mitä itse vaadin koiriltani. Sitten alkavat vähitellen "pakko jutut" ilman liiallisia kehumisia saatikka ilman makupaloja (joita en ymmärrä). Mihinkään ei ole kiire. Kuri pitää olla läsnä aina tilanteen mukaan ja iän kehittyessä. Koiraa ei pidä rangaista kovempaa kuin on tarvis. Joskus sana ja sormi pystyssä riittää.

Johdonmukaisuus koulutuksessa ja käskyissä ovat kaikki kaikessa.

Yrittäkää pärjäillä.

Terv.

Jussi

[%sig%]

Sami G

Viesti Kirjoittaja Sami G » 18.8.2004 17:06

Mielestäni ei ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa opettaa koiralleen mitään taitoja. Toinen kannattaa "pakko-juttuja", toinen taas uskoo koulutuksessa pitkäjänteiseen "toisto-makupala-linjaan". Uskon että hyvä kouluttaja pääsee molemmilla hyviin tuloksiin. Enemmän homma on kiinni kouluttajan luonteesta ja tietenkin myös koiran hermorakenteesta. Joku koira kestää nopean "pakko-menetelmän", toisille on hommat opetettava pikkuhiljaa, ehdollistaen. Ehdollistamallahan juuri opetetaan monenlaisia palveluskoiria, opaskoiria jne. Toisaalta esim. poliisikoirat koulutetaan ilmeisesti näillä kovemmilla konsteilla.

Seisojissakin(sekä ohjaajissa) on luonne-eroja siinä määrin, etten kyllä uskaltaisi itse antaa yhtä ainoaa oikeaa tapaa.

Enkä myöskään vähäisellä kokemuksellani ;-))

vieras

Viesti Kirjoittaja vieras » 19.8.2004 08:31

Heikki Pöllänen kirjoitti:"Varsinkin ensikertalaisilla kouluttajilla pakkaa olemaan liian kiire näkemään koiransa koulutuksen kehittyminen. Koiralle tulee kuitenkin antaa pentu- ja nuoruusvaiheen elämä kuten lapsellekin!"

Tismalleen samaa mieltä!!! Olen itsekin ensimmäistä koiraani kouluttava uusi harrastaja ja voin todellakin täysin yhtyä edellisiin kommentteihin. Tuli itse tehtyä pieniä töppäyksiä ensimmäisenä syksynä kun oli niin KIIRE kouluttaa koiraa tottelevaiseksi, eikä koiran pää sitä vielä kestänyt. Noh, sitten tultiinkin takapakkia roppakaupalla ja alettiin parsia aiemmin opittuja kasaan. Pikkuhiljaa päästiin ongelmista yli ja nyt on jo voitu nauttia useista onnistumisen tunteista yhdessä eli saatiin luottamus koiran ja isännän välille takaisin. Eli antakaa nuorille koirille niille kuuluva lapsuus, kyllä sinne tottelevaisuuskentille ja metsähommiin ehtii myöhemmälläkin iällä!
Vielä painottaisin mahdollisten koirakoulujen vetäjien vastuuta nuorten koirakkojen ohjauksessa. Olen useaan otteeseen päässyt/joutunut tänä keväänä todistamaan, kuinka alle puolivuotiasta pentua yritetään kouluttaa samalla viivalla muiden junkkari-ikäisten nuo-luokan koirien vaatimuksilla. Tällöin näkisin koulutusohjaajien mielellään puuttuvan tilanteeseen opastamalla nuorta/uutta koiranohjaajaa käyttämään malttia uuden metsäkaverinsa kanssa! Mikä h...n kiire tässä on, ei olla jäniksen selässä ;)

[%sig%]

Sami G

Viesti Kirjoittaja Sami G » 19.8.2004 15:38

Niin itselläni jäi ottamatta kantaa tuohon ikäkysymykseen. Mielestäni kun mennään koiran ehdoilla voi/pitää pentua "kouluttaa" heti kun se taloon tulee. Tämä on tietenkin vain alkeiskoulutusta josta Jussi jo aiemmin kertoi: ei-sana, paikallaan pysyminen, istuminen jne.

Jos taas aloittaa jotain metsästyskoulutusta nuorelle pennulle, on mielestäni johdonmukaisuus vielä ehdottomampaa kuin esim. vuoden ikäisellä koiralla. Pikkupentu oppii tosi herkästi uusia asioita, joten sen voi silloin myös yhtä helposti pilata. Varsinkin juuri nouto-koulutuksen yhteydessä on huono esimerkki ns. "leikkinouto". Kauheimmillaan tämä saattaa olla palloleikkiä takapihalla perheen lasten kirmaillessa pallon perässä koiranpennun kanssa! Mielestäni sanahirviö "leikkinouto" pitäisi kokonaan poistaa käytöstä. Sillä että noutoa opetetaan JOHDONMUKAISESTI esim. nelikuiselle pennulle makupalojen ja runsaiden toistojen avulla, ei ole mitään tekemistä leikin kanssa, vaan se on ehdollistamista. Siinäkin pitää edetä pienin askelin aivan kuin ns. "koulutusnoudossa".

No joo siinäpä taas ajatuksiani paatoksen muodossa, nyt huomista aloitusta suunnittelemaan;-))

[%sig%]

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 19.8.2004 21:49

Karkeasti ottaen koiran elinvuosi vastaa noin ihmisen seitsemää elinvuotta.
Seitsemään ikävuoteen ihminen oppii perheen parissa ja hyvin paljon leikin varjolla (nykyään tarhassa) (koira noin 1V).
Peruskoulu tulee suoritettua noin kuuteentoista ikävuoteen, (koira noin 2V)
sen jälkeen alkaa ammattiin valmistuminen ja jatko-opinnot. Parikymppinen on jo nuori aikuinen (koira noin 3V)
Kolmekymppinen alkaa olla aikuisena kypsä ja ammattinsa hyvin hallitseva (koira noin 4V) oppiminen kuitenkin yleensä jossain määrin jatkuu eläkeikään asti.
Ja niin kuin tiedämme, lapsinerojakin löytyy, mutta harvemmin niitäkään heti ”sorvin” viereen talutetaan.
Mielestäni siinä on jotenkin maalaisjärjellä verrattavissa oleva hyvin karkea ”kehityshaitari”.

Kun koira noutaa ja ohjaaja palkitsee, molemmat ovat suorittaneet osuutensa, tai kun koira seisoo, ottaa ylös ja ohjaaja pudottaa, sama homma, se on yhteistyötä.

Lyhyesti sanottuna ehdollistuminen on koiralle opetettu vastine tiettyyn "ärsykkeeseen".
Hyvä esimerkki ehdollistumisesta on paukusta maahan meneminen, jota muutama ohjaaja suosii.

karoliina kämä

Viesti Kirjoittaja karoliina kämä » 17.5.2005 20:01

moi
Minusta koiran koulutus pitää aloittaa heti jos aikoo saada kunnon koiran.Itse sain koirani vasta 7kk ikäisenä ja sille ei ollut opetettu paljon mitään.Nyt sille on vaikea opettaa esim sisäsiistiksi kun se oli entisessä kodissaan ollut ulkona koko ikänsä.

Vastaa Viestiin