Lintukoiran noudon opettamisesta?

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Aloittelija

Lintukoiran noudon opettamisesta?

Viesti Kirjoittaja Aloittelija » 12.10.2003 16:44

Voiko nuorelle koiralle heitellä (seisoja) parin kuukauden iästä alkaen jo heitellä palloa ym. leluja luitenkaan noutoa vaatimatta,kuiteskin kehuen luoksetullessa..tarkoitus olisi puolen vuoden iässä aloittaa varsinainen koulutus aivan omilla käskyillä..jossain vain luki että jos turhaan heittelee tavaroita ei hyväksi?..kiitos vastauksista :)

Seppo Lehtovirta

Re: Lintukoiran noudon opettamisesta?

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 14.10.2003 07:44

Lueskelehan noita vanhoja kirjoituksia noudosta, siellä asiaa on käsitelty melko monitahoisesti.

Meillä ei "työkoiralle" heitellä mitään ilman noutotarkoitusta. Lasten en anna heitellä ollenkaan. Koira saa tietenkin itsekseen leikkiä omilla leluillaan.
Mielestäni noutoa voi kuitenkin herätellä valmiiksi tulevaisuutta ajatellen, jos koira osoittaa selkeää taipumusta siihen, mutta niinkuin olen aiemmin sanonut, mielestäni noutoa ei kannata liiaksi vahvistaa ennen kuin riistankäsittely on riittävän hyvin "hanskassa". Seisojaahan me kasvatamme emmekä pelkkää noutajaa.

Edes ensimmäisissä pudotuksissa en anna koiran noutaa, vaan teen sen itse, tosin tuon linnun koiran eteen ja käsittelen sen siinä, sekä annan sille oman osuutensa, silloin koiralle ei tule sellaista kuvaa että sen lintu vietäisiin, jos se ei sitä itse välittömästi ota talteen. Tällä käyttäytymisellä pyrin vaikuttamaan siihen että koiralle ei muodostuisi tarvetta tehdä paukkunoutoa.

Meilä myös sukat ja kengät ym. muut tavarat pysyvät paikallaan, eivätkä koirat niitä kotona kanniskele.

monia tapoja

Viesti Kirjoittaja monia tapoja » 22.10.2003 11:55

Hei!

Aloittelijalle vinkkinä "entiseltä aloittelijalta", että kuuntele useilta ihmisiltä ohjeita asiasta, lue artikkeleita (sulkeisopasta erityisen kriittisesti) ja yhdistele ohjeista oma palettisi, sillä itse tunnet koirasi parhaiten. Itse onnistuin aikoinaan sillä, että kuuntelin ja luin kokeneiden ohjeita (joita tuli n. 1001 erilaista) ja sovelsin niistä maalaisjärjellä koiralleni sopivan. Muista, että koirallakin on lapsuus ja siihen kuuluu leikki! Iloinen saalista noutava koira on mukavampaa katseltavaa kuin koira, joka tuo sinulle jotain velvollisuudesta. Mutta muista, että tämäkin on vain yksi mielipide niistä 1001:stä.

Reple

Viesti Kirjoittaja Reple » 22.10.2003 19:58

Olen aloitellut itse pentujen kanssa, antamalla niiden suuhun erilaisia esineita, ei palloja ja opettanut pysymään paikallaan esine suussa muutaman minuutin ja sitten kehut päälle. Sitten kun esim. sanomalehtikäärö pysyy suussa otetaan muutaman metrin luoksetulo. Kun kanto varmistuu otan kylmän linnun ja annan sen pennun pidettäväksi . Itse noudon opettaminen onkin sen jälkeen helppoa, muutama leikin omainen "härnäys" linnulla ja nouto perään. Älä "tressaa" kauan ja lopeta vaikka ensimmäiseen hyvään suoritukseen. Omat koirani ovat noutaneet näin opetettuna jo puolivuotiaina tai nuorempina. Muistaa pitää kuitenkin että joka koira on yksilönsä. Tsemppiä harjoitteluun ja kehut päälle.

-Päivi-

Viesti Kirjoittaja -Päivi- » 24.10.2003 09:19

Mitäs sitten, kun yhtäkkiä koira ei suostukaan enää ottamaan lintua suuhunsa oma-aloitteisesti?

Vuotisena koira (nyt 1v8kk) meni linnulle, tarrasi kiinni ja kantoi innokkaasti...tämän jälkeen alkoi luovutuksen opettelu ja kuinkas kävikään (juoksu, pitkä valeraskaus, muutama epäreilu kovistelu koiralle)...tänä päivänä koira ei ota lintua oma-aloitteisesti suuhunsa maalta (vesitöissä kylläkin).

Koira kantaa erilaisia esineitä, siipeä ja lintua; esineen ja siiven ottaa itse, mutta lintu on laitettava suuhun ja käskyllä "pidä" ote on tukeva ja siisti. Luovuttaa kantamansa kauniisti. Heitettäessä koira menee innokkaasti linnulle ja merkkaa sen välittömästi, mutta...
Linnun ottaminen kädestä, kannon nokasta tai maasta ei onnistu kuin toisen koiran avulla (liinassa mukana "härnäämässä") ja sittenkin "varastamis-uhan" loputtua koira pudottaa linnun enkä käskylläkään saa sitä enää ottamaan (jää sitä kyllä vahtimaan). Tätäkö jatketaan vai onko muita "kikka-kolmosia" vai tuleeko ko.toiminto koiralta itseltään, sitten kun aika on "kypsä"?

Tätä "vaivaa" on nyt jatkunut koko syssy ja motivaatio itellä alkaa kohta loppua. Uusia neuvoja "tositarkoituksella" ottaa vastaan "toinenkin aloittelija".

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 24.10.2003 13:26

Helpoin kokeiltavista konsteista on seuraava.

Heitä lintu, pistä koira noutoon, häippäse itse paikalta.Anna koiran tehdä omaratkaisu ilman ohjaajan läsnäoloa tai sen kummenpia käskyjä.

Toinen kokeiltava konsti.
Pistät koiran hihnaan, heität linnun(tai viet), kuljetta ripeästi koiran kanssa linnun ohi siltä etäisyydeltä, että koira voi napata linnun suuhun.Pieni hidastus korkeintaan linnun kohdalla, "arpomiselle" ei kuitenkaan anneta aikaa.Tässäkin jutussa:Koiralle ei anneta mitän käskyä.Ohimarssi voidaan tehdä useita peräkkäin, jos koiran halu linnun ottamiseen saadaan hereille, muttei kerkiä ottaa.

-Päivi-

Viesti Kirjoittaja -Päivi- » 24.10.2003 15:20

Kiitos, pitkästä aikaa uusia "tuulia"! Tarkentaisinkin kuitenkin vielä seuraavia l.mitä tehdä, jos:
- koira toistuvasti palaa luokseni "piiloon" (eritt.laumaviettinen yksilö) ilman lintua?
- koiran "tarttumishalu" ei herääkään, vaan toistuvasti ohitetaan lintu koiran siihen tarttumatta?

sotka

Viesti Kirjoittaja sotka » 24.10.2003 16:12

Mieleeni tulee että koirasi ei tiedä että komento nouda tai apport on käsky, ei pyyntö. Oletko ajatellut ottaa kaikkea alusta ja ns. Pakkonouto kaavalla? -suosittelen.

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 24.10.2003 16:22

1.Voi kokeilla istuskella ja katsoa miten koira reakoi:Lähteekö linnulle, ottaako vai ei.Eipä siinä muuta voi, homma vaan ei onnistu.

2.Sama juttu.Koira ei käyttänyt tilaisuutta hyväksi, ei onnistunut harjoitus tässä muodossa.

Seisojalle ei varmaankaan kannata ruveta härnyyttämään/kuumentamaan liikkuvalla noutokohteella, on tulossa isompi ongelma vaan, kun koira saa "lentävän"linnun kiinni.

-Päivi-

Viesti Kirjoittaja -Päivi- » 24.10.2003 21:52

Sotka: pakkonouto/koulutusnouto (käytän tätä mieluummin itse) on ollut minulle tähän asti se oikea tapa kouluttaa nouto...mutta kuinkas kävikään?tällä kertaa pökkäs tähän...
Kuinka saan koulutusnoutomenetelmällä koirani tarttumaan oikeaa riistaan, lintuun?

JoukoB:lle, kiitos neutraaleista neuvosta, luulempa että koirani, yksilöllisillä ominaisuuksilla, ei tule ongelmaa riistatilanteessa, (kanakoirista yleensä poiketen, olen joutunut turvautumaan saalisvietin kehittämiseen koirallani), vaan voin huoletta treeneissä käyttää em.vinkkejäsi ja omalla järjen käytölläni, selata tilanteet sen mukaan milloin koirani vietti on kohdallaan ko.toimintaan l.tarttumiseen...? Aion ainakin kokeilla näitä ja antaa tämän jälkeen ajan hieman kulua, jos ei ota onnistuakseen...

Lassi Hed

Viesti Kirjoittaja Lassi Hed » 25.10.2003 10:58

Onko niin ettei koira suostu noutamaan lintua treeneissä ? Jos noutamattomuus ilmenee vain "kylmällälinnulla",niin kannattaisi alkaa tiputtaa koiralle lintuja tosi tilanteissa ja katsoa mitä sitten tapahtuu...

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 25.10.2003 15:41

Koirahan on vasta 1v ja 8kk, joten ei sen kanssa hätää ole, minä antaisin koiralle täyden rauhan noudon osalta ensi kesään saakka, ja katsoisin sitten, mikä silloin on sen valmiustila noutoon.
Niin kuin Lassikin tuossa aavisteli, kuuman linnun kanssa lukon voi saada auki ilman isompia toimenpiteitä, niin kuin ehkä myös riittävän pitkällä tauolla ko. hommasta.
Kovistelut on saattaneet tulla sellaiseen paikkaan (koiran mielestä) että se on ymmärtänyt ko. kohteeseen tarttumisen olevan "rikos".

Jos koira piiloutuu taaksesi noutoa yritettäessä, sekin jo mielestäni kertoo siitä, että sen kanssa on tullut käytettyä liian kovia otteita ja liiallista pakottamista noutoa harjoiteltaessa, ellei koira sitten ole muuten luonteeltaan liian arka.

Minä olisin noutoharjoittelun pistänyt lähes jäihin jo tuolloin vuoden vanhana, kun se kerran teki sen jo mallikkaasti, miksi enää silloin "harjoitella", se kyllä säilyy koiran muistissa.
Koiralla kuitenkin nouto on olemassa pinnan alla, saaliin omiminen omalle laumalle ja siihen tarttuminen on osa tulevaa noutoa ja se "kilpailullisessa" tilanteessa kylmäänkin lintuun maalla tarttuu.

Tuolla edempänä tuli myös hyviä kokeilemisen arvoisia neuvoja, joissa koetetaan nouto saada aikaiseksi ilman käskyjä koiran synnynnäisiin vietteihin luottaen. Niihin lisäisin että, jos näin saat noudon aikaiseksi, niin muista ihmeessä kehua, kiittää ja palkita koira riittävästi ensimmäisillä kerroilla ja liitä käyttämäsi noutokehote sopivasti kiitosten ja kehujen sekaan, jotta koira ymmärtäisi että eihän se olekaan tällä käskyllä kielletty asia, vaan peräti toivottu.

Olen pistänyt merkille että moni ohjaaja yleensä melkein unohtaa koiransa kun jokin homma on onnistunut, ja keskittyy epäolennaisiin asioihin (esim. asian ruotimiseen kavereidensa kanssa). Kun juuri, vain ja ainoastaan koiraan pitäisi keskittyä ja saada sille viesti perille, että teit juuri ohjaajan iki-onnelliseksi toiminnallasi jota sinulta on odotettu hartaasti, ja näin sinun kannattaa tehdä tulevaisuudessakin kohentaaksesi asemaasi laumassani.

-Päivi-

Viesti Kirjoittaja -Päivi- » 25.10.2003 18:08

Kiitos Lassille ja Sepollekin! "Ahneus" iskee aina välillä ja vahinkoja sattuu, mutta toivon mukaan olen tästä jotain oppinutkin. Annetaan ajan kulua ja aletaan miettiä sitä ensimmäistä pudotustakin (kokeneempien avustuksella). Oli kiva keskustella kanssanne kun tekstit säilyttivät asialinjan.

Markku Viitala

Viesti Kirjoittaja Markku Viitala » 27.10.2003 21:24

Palstan viesteissä 'Nouto/vanhat viestit' löytyy monenlaista näkemystä. Mielestäni Erkin 3.4.2001-viestissä on ihan asiaa.
Varmaan kannattaisi unohtaa koko nouto vähäksi aikaa, panna niin sanotusti 'välit kuntoon' ja sitten esim. Erkin tapaan koulutusnoutoharjoituksia.
Itse olen meidän ADHD:n kanssa yhdistänyt noutoharjoituksia, sen jälkeen kun homma alkoi jotenkin koul.noudolla toimia, lähes päivittäin ruokintaan. Ruokakuppi pöydälle odottamaan, koira sivulle istumaan ja sitten koiranruokasäilykepurkki (koira on aiemmin opetettu yhdistämään purkki ruokaan) sopivaan paikkaan ja hyvän kontaktin jälkeen hiljainen noutokäsky. Ainakin meillä nähdään säähköinen lähtö. Jos tulee sössimistä, niin uusiksi, kunnes purkki tulee pyynnöstä käteen. Sitten purkki nokan eessä auki , parit nuolaisut, ruokakipon täyttö ja syömään.
Nyt haetaan joskus viittäkin erilaista esinettä: siipiä, muovipulloja, koiranmakkarapötköjaä (muovikuoreen ei saisi tulla reikiä) ym. Tilaisuudesta on tullut hauska leikki, kun paikallaan istuvalle koiralle esitellään haettavat esineet ja sitten levitellään ne ympäri huushollia kellaria ja saunan lauteita myöten. Kun panee siivet tuonne n. metrin korkeuteen, saa nenäkin töitä. Niin kauan haetaan, kun kaikki on löydetty.

Minusta hyvää on myös se, että kun koira tietää, mitä on tulossa (=ruokaa ja hauskaa etsintää) se joutuu paikallaan istuessaan positiivisella tavalla 'patoamaan' viettienergiaansa.
Hauskaa on. Molemmilla.

Ainut huono puoli on koiran ravakka liike. Puulattia alkaa olla emännän mielestä entinen.
Pitänee yrittää seuraavaksi hidasta Batistiinikävelyä.

Markku Viitala

Viesti Kirjoittaja Markku Viitala » 27.10.2003 21:24

Palstan viesteissä 'Nouto/vanhat viestit' löytyy monenlaista näkemystä. Mielestäni Erkin 3.4.2001-viestissä on ihan asiaa.
Varmaan kannattaisi unohtaa koko nouto vähäksi aikaa, panna niin sanotusti 'välit kuntoon' ja sitten esim. Erkin tapaan koulutusnoutoharjoituksia.
Itse olen meidän ADHD:n kanssa yhdistänyt noutoharjoituksia, sen jälkeen kun homma alkoi jotenkin koul.noudolla toimia, lähes päivittäin ruokintaan. Ruokakuppi pöydälle odottamaan, koira sivulle istumaan ja sitten koiranruokasäilykepurkki (koira on aiemmin opetettu yhdistämään purkki ruokaan) sopivaan paikkaan ja hyvän kontaktin jälkeen hiljainen noutokäsky. Ainakin meillä nähdään säähköinen lähtö. Jos tulee sössimistä, niin uusiksi, kunnes purkki tulee pyynnöstä käteen. Sitten purkki nokan eessä auki , parit nuolaisut, ruokakipon täyttö ja syömään.
Nyt haetaan joskus viittäkin erilaista esinettä: siipiä, muovipulloja, koiranmakkarapötköjaä (muovikuoreen ei saisi tulla reikiä) ym. Tilaisuudesta on tullut hauska leikki, kun paikallaan istuvalle koiralle esitellään haettavat esineet ja sitten levitellään ne ympäri huushollia kellaria ja saunan lauteita myöten. Kun panee siivet tuonne n. metrin korkeuteen, saa nenäkin töitä. Niin kauan haetaan, kun kaikki on löydetty.

Minusta hyvää on myös se, että kun koira tietää, mitä on tulossa (=ruokaa ja hauskaa etsintää) se joutuu paikallaan istuessaan positiivisella tavalla 'patoamaan' viettienergiaansa.
Hauskaa on. Molemmilla.

Ainut huono puoli on koiran ravakka liike. Puulattia alkaa olla emännän mielestä entinen.
Pitänee yrittää seuraavaksi hidasta Batistiinikävelyä.

Vastaa Viestiin