Keillä toiminut: leikkien noutajaksi?

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Seisojan hömppä

Keillä toiminut: leikkien noutajaksi?

Viesti Kirjoittaja Seisojan hömppä » 19.8.2004 21:07

Keillä kyseinen tapa on toiminut?
Meidän Axu-seisoja noutaa kaikkea pallosta lintuun, puisesta noutokapulasta metalliseen ja frisbeestä pudonneeseen hillopurin kanteen.
Sillä on selvästi intoa noutaa, eikä se palaa ilman esinettä.
Koira on koulutettu heittelemällä palloa, kun koira on luovuttanut esineen nätisti, seuraa uusi heitto palkkioksi. Tätä toistetaan noin 3-4 kertaa.
Toimii ainakin meidän koirulla!

[%sig%]

Heikki Pöllänen

Re: Keillä toiminut: leikkien noutajaksi?

Viesti Kirjoittaja Heikki Pöllänen » 27.8.2004 06:58

Noutokoulutus leikkimällä toimii mielestäni kaikilla koirilla, joilla on luontainen taipumus noutoon ja sopiva kasvatus luovutukseen liittyvään yhteistoimintaan ohjaajan kanssa (joka sekin on tietysti pääosin luontainen ominaisuus).

Leikkinoudon ongelmakohta voi olla, kun koira joutuu noutamaan kohdetta, johon se ei halua tarttua. Hankalaa on jos sellainen "esine" olisi riistalintu. Mutta niin ei kuulu olevan "seisojan hömpän" kohdalla, onnekasta niin, vähällä pääsette noutokoulutuksessa, ilmeisesti.

[%sig%]

Petteri_N

Viesti Kirjoittaja Petteri_N » 27.8.2004 07:09

Itse olen kouluttanut kaikki koirani "leikkien" noutamaan. Tosin tässäkin edistytään kuten muussakin koulutuksessa. Ensin opetetaan, ja kun koira osaa, sitten vaaditaan. Ja vaatimustasoa nostetaan pikkuhiljaa.

Tärkeintä on pitää tekemisessä mukana iloisuus. On jännä miten koira voi pitää epämiellyttävääkin tehtävää miellyttävänä kun se vaan ehdollistetaan miellyttäväksi.

Esimerkiksi terästangon tai 10 kilon käsipuntin kantaminen käy urokseltani ilolla. Suorastaan huutaa jos ei heti onnistu saamaan noudettavasta kannettavaa otetta. Häntä heiluu ja vauhti säilyy.

tallberg

Viesti Kirjoittaja tallberg » 27.8.2004 15:14

Itselläni on tällä hetkellä 3-vuotias himonoutaja = koira tyydyttää noutohalujaan millä esineellä ja minkä ihmisolennon kanssa tahansa jos sille annetaan mahdollisuus tähän. Erittäin rasittavaa ja levotonta toimintaa.

Ongelma tuli kun MINUN TAHTONI jäi kakkoseksi ensimmäisen metsätyskauden aikana. Koira tyydytti noutohalujaan kun sitä huvitti, ja jätti homman väliin kun meni pakoksi. Kokeissa se leikki noutolinnun kanssa kun tiesi etten päässyt ns käsiksi.

Ratkaisin ongelman seuraavasti:
Apport oli tähän saakka tarkoittanut että koira tuo esineen tai linnun.
Opetin sille uuden sanan: "Hämta"; jolle annoin seuraavan merkityksen: PIDÄ KIINNI HALUAMASTANI ESINEESTÄ NIIN KAUAN KUIN MINÄ (OHJAAJA) HALUAN.

Käytä tähän koulutukseen kunnon puu-dammyä. Pidä koira hihnassa jottei pääse livahtamaan. Laita koira istumaan viereesi, avaa sen suu, laita kapula suuhun, sulje sen suu, ja sano "hämta" ( tai muu valintainen UUSI käsky)ja tue sen alaleukaa kevyesti jottei kapula hetkeksikään tipahda. SAAT AINOASTAAN KEHUA KOIRAA KUN SILLÄ ON KAPULA SUUSSA. Tähän toimintaan menee ehkä vähän aikaa , ja pitkää pinnaa. Kun koira pystyy pitämään kapula suussa niin käske:" irti". Ota kapula rauhallisesti sen suusta. Älä kehu irtipäästöä. Muista kehua ainoastaan kapulan kiinnipitoa ja kantamista. Se voi olla hankalaa alussa. Kolme kärpästä yhdellä iskulla: uusi noutotoiminta, jauhaaminen loppuu ja kapulan tai linnun tiputtelu loppuu.

Koiran iloisuus on erittäin tärkeää, mutta niin on riistan noutaminenkin.
Kyllä koira tietää milloin leikitään, jos annat sille mahdollisuuden ymmärtää. Tämä minun himonoutajani tärisee innosta kun se joutuu "Hämtaamaan" minulle jotain. Siinä on enemmän jännitystä kuin leikissä.

Kairankiertäjä

Viesti Kirjoittaja Kairankiertäjä » 28.8.2004 09:45

Kyllähän meänkin penikka leikkien noutaa ja kantaa kaikenmoista kivaa. Tänään pentu toi hesarin premiosan laatikolta ovelle. Ongelmaksi leikkien noutajaksi syteemissä on oikeastaan vain saaja se tajuamaan, että tarttis toimia kuten isäntä haluvaa.
Varsinaisen noutoharjoittelun tarkoitushan on saaja koira toimimaan kuten käsketään eikä miten on kiva. Toki kaikkein mieluisin vaihtoehto on, että on kiva tehä kuten isäntä haluaa, mutta ihan aina se ei onnistu. Eli meillä kyllä vielä leikitään ja tehhään kaikkea mitä koiranpennun kuuluukin tehä. Myöhemmin kun muu tottelevaisuus on varmemmalla pohjalla, opetellaan tekemään näitä noutohommia käskystä. Tätä "koulutusnoutoa" opetellaan käyttämällä naksutinta. Naksutinkoulutus perustuu että koira ite hoksaa mistä on kyse ja lähtee järjestyksellä; pers'edellä puuhun. Eli aloitetaan luovutuksesta ja homma etenee siitä vähitellen alkua kohti. Näin myös nämä epäonnistumiset tulee karsittua siinä samalla, ja mikä parasta ilman pakkoa.
Siitä miten homma meillä sitten alkaa toimimaan kerron kun on kerrottavaa.

[%sig%]

Seisojan hömppä

Viesti Kirjoittaja Seisojan hömppä » 28.8.2004 12:05

Ilmoitan nyt tässä, Meillä siis koira on noutanut myös metalliesineen, johon varmaan ei olisi halunnut tarttua. Mutta kun noudossa on mukana leikkiä, mutta myös on olemassa pikku pakko (nouto suoritus ei lopu ennen kuin koira on tuonut esineen ohjaajalla (minulle) mielestäni hyväksytysti) koiralle jää tavallaan se sama kuvio päälle.

kosu

Viesti Kirjoittaja kosu » 13.2.2005 19:45

Vaara että tulee ns. käpykoira. Kantaa keppiä, kivee, käpyä, mitä milloinkin jalkoihin ja haukkuu jollei heitetä. Pakkonouto ja hyvä tulee.

mauri harju

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 13.2.2005 21:59

Oikein kosu. Pakkonouto takaa jatkossa hyvän tuloksen. Monni tuossa
yllä kertookin PAKKONOUDON perusteet. Kun noin tekee lopputulos on
hyvä. Koira ei pudottele jatkossa jalkoihin vaan odottaa ja luovuttaa
istuen. Kyllä leikkihommakin toimii kun koira on siihen sopivan luontoinen
ja noutoja tehdään ilman pitempiä katkoja. Kova "öykkäri" saattaa pilata
leikkinoutajan pysyvästi vaikka koira olisi jo noutanut hyvinkin.

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 14.2.2005 07:45

Minä en ole kohdannut ongelmia, joita luetellaan leikkinoudon ongelmiksi.

-Kosun kertoma, kertoo että koirasta on tehty ns noutohullu, (noutuhullulle) koiralle on heitelty kaikenmaailman esineitä, ilman ajatusta tai koulutuksellista tavoitetta.

-Pölläsen Heikin juttuun:Minä en koskaa, Heittele, noudata, kuin joko dameja tai lintuja, minusta kaiken muun noudattaminen on sirkustemppuja, hienoja näyttää jollekulle, mutta ei tarkoituksen mukaista.Vaikka leikkinoudon kannattja olen, en ole noudolla leikkimisen kannattaja (kuten yllä olevasta kappaleesta voi lukea).

Yleisesti.
Toisesssa keskustelussa sanottiin koirani olevan hyvä, kun se nuorena teki selvää noudossa.
Minusta kyse on vain annetusta mahdollisuudesta ja muutenkin pidän aivan luonnollisena, että tuon ikäinen(4kK...>) pentu noutaa riistoja, onhan kyse metsästyskoirasta.
Pakkonouto keinoja voi ja pitää soveltaa myös leikkinoutoon ja joskus toisinpäinkin, ei se ole kiellettyä.

Mites on, kuka uskaltaa kertoa mitä huonoa pakkonoudolla on saatu aikaan?Vai onko pakkonouto niin 100%:n varma, ettei sillä voi noutoa pilata tms?

Juha.N

Viesti Kirjoittaja Juha.N » 14.2.2005 07:51

Jep taidanpa minäkin jotain laittaa.
Tapahtui viime syksynä hanhimetsillä, kaveri ampui hanhen ja kaveri laittoi lappiksensa noutamaan hanhen velliletosta, kun koirapääsi velliosuudelle niin koira ei suostunut menemään hanhelle (ilmeisesti velliletto). kaverini käskytti koiraansa aika kovasti ja koira meni lukkoon.
Sitten kaverini huusi minulle että kokeileppa sinä koirallasi (olen opettanut pakkonoudon) rekku meni suoraan hanhelle otti suuhun ja toi hanhen pois.

Olen joskus tullut tälläiseen hajatelmaan että ei aina ole se noudettava esteenä vaan voi olla paikkakin johon koira ei halua mennä, ja mielestäni pakkonouto on tähänkin se ainoa lääke. (kun käsky on tullut noutaa niin se noudetaan ei ole muita vaihtoehtoja) niin vielä tämähän pätee muutenkin koulutuksessa.

JoukoB

Viesti Kirjoittaja JoukoB » 14.2.2005 08:15

Niin, oletko aivan varma että pakkonoudolla koulutettu koira menee aina noutoon?
Kummallista jos noin on, mistä niitä hylsyjä sitten tulee vesi-ja kaerkokeissa noutotyöskentelyn osalta, leikkinoudolla opetettujako ne kaikki ovat?

Voisin kertoa päinvastaistakin ja päinvastaisista tapauksista jossa seisoja ei ole noutanut ja noutaja on noutanut.Tässä mennään jo ihmeelliseen vastakkain asetteluun jota en ymmärrä pätkääkään.

Mielestäni koiran pää on se joka vetää metsästämään paikassa, kuin paikassa, samoin noutamaan, päästä kun lopuu veto, loppuu koulutuskin. Ihan omakohtaisia kokemuksia tästä, kun noutajani romahti pennutuksen jälkeen.

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 14.2.2005 08:32

Olen kouluttanut koirani "pakko"noudolla ja hyvin on toiminut aina viime kesään saakka. On noutanut vaikka minkälaisesta jorpakosta ja hyvin mielellään. Sitten tuli tiuhaan korvatulehduksia ja mm. rikkoutunut tärykalvo jota ei heti tajuttu. Tämän seurauksena koira alkoi vähän valikoida, millaisesta kohdasta suostuu menemään veteen. Se alkoi pelätä jyrkkiä, syviä rantoja, joista molskahtaa veteen ja korvat kastuvat.

Viime kesänä sitten tuli täysi stoppi, kun heitin damin kalliorannalta veteen ja koira huomasi, että rantapa onkin veden alta liukkaan, vihreän levän peitossa. Vinkui ja yritti kauan, etsi parempaa paikkaa, mutta ei uskaltanut mennä. En nähnyt mitään mieltä ruveta pakottamaankaan ja varsinkin kun noista vesikeikoista tulee useimmiten eläinlääkärireissu.

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 14.2.2005 08:43

Joukon kans sammaa mieltä tuosta "päästä"; ellei koiralla ole se kohilhan, niin veikkaanpa, että ei kauhiasti ole merkitystä sillä, onko noutoa harjaannutettu leikkien tai "pakolla".

Toisinsanoen omasta mielestä tilanne se, että jos pää ei ole koiralla mettästysasentonen, niin jossaki vaiheessa keli, väsy tai mikä muu ns. toissijanen asia voi ylittää mettästysvietin (tai mikä se nyt sitten onkhan) ja sen jälkhen homma on yhtä haista-paska -systeemiä ja mahollisesti riista jää hakematta (siis ei saa ampumatilantheja) tai pahimmassa tappauksessa minun mielestä riista jää noutamatta. Ja sehän on näille koirille häpiä.

Ylempänä kyselthin, että kuka uskaltaa tunnustaa, että "pakkonoutokoulutettu" koira on menny pilalle...asettasin kysymyksen paremminki niin, että oli metodi mikä tahansa, niin homman saa ommaa tyhymyythän pilalle satavarmasti, jos koiraa ei ossaa lukia tai sen pään kestävyyestä ole täysin perillä kun alakaa "kouluttamhan".

Itte olen teheny tuon yllä olevan virhhen nuoremman kans ja nyt sitten menneeki aivan varmasti aikaa siihen, että homma saahan taas kohilhen. Voin sanoa, että muutaman minuutin aikana oman harkinnan pettäessä hommaa saa korjata kuukausia, tässä tappauksessa se ei toimi vieläkhän, joskin nyt menhän tosi hissun kissun ethenpäin.

Intsi02

Viesti Kirjoittaja Intsi02 » 14.2.2005 08:48

:)

Veijon kirjoitukset kuulostavat aina niin hauskoilta, kun ne repäisee kontekstista, johon ne ilmeisesti on tarkoitettu. Meillä esim. tuo "pään kestävyys" tarkoittaa jotain ihan muuta kuin mitä kirjoittaja on ajatellut.

No joo, ohjaajan tyhmyydestä Inton noutokenkkuilutkin viime kädessä johtuivat. Vinkki: vilkaise koiran korviin ennen kuin viet sen vesityötä harjoittelemaan. ;)

veijo toimela

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 14.2.2005 08:54

intsi02 ehti tuohon välhin kun tuota ommaa juttua kirjottelin. Tuossa hänen kirjotukseshan tuli justhin ilimi se, mitä tarkotin toissijailla asioilla eli häirittevillä tekijöillä kuten liukhalla rannalla.

Joskin eppäilen, että jos sorsan olisit lennosta tiphauttanu samhan kohthan, niin ei olis tarvinnu koiraa yrittää maanitella menemhän =o)

Vastaa Viestiin