jälkityö

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

veijo toimela

Re: jälkityö

Viesti Kirjoittaja veijo toimela » 8.1.2005 21:30

"Lähettäjä: Seppo Lehtovirta
Päiväys: 08.01.05 13:18

Ymmärsitkö Veijo, mikä siinä sitä hakua rasitti, jos koiran nokka ei ehkä toiminut tai se ei kyennyt käsittelemään kohtaamaansa riistaa?
Tuossa syyllistetään jalkoja, kun nokka ei toimi. Vähän sama homma jos hammaslääkäri ilmoittaisi suun tarkastuksen jälkeen että reikiä peräpukamissa ; ) , no…. leikkiähän tämä "

Tulinpa hätäsesti lukenheksi tuon eilisen jäläkeiset tekstit ja jos nyt vähinki oikein käsitin tuon Sepon (lainaus tuossa yllä) kommentin, niin eikhän se nokka ole pellaamatta myös noissa tyhjissä seisonnoissa aivan samalla tavalla kuin törmäyksissä/karkotuksissa kun tunkee liian lähelle? En ainakhan usko, että kukhan uskottellee, että nokkaa pellaa tosi hyvin, jos tyhyjiä seisontoja tullee solokenhan? Mutta josko näin mettästyksellisesti ajattelen, niin ennemmin tuommosen liian lähelle pyrkivän kans haulikko olalla kuin varmuuen vuoksi seisovan kans ;o)

Oma luetun ymmärtäminen ei välttämättä toimi nyt (raukee saunasta ja ennenkaikkia parista saunaoluesta...) mutta näin käsitin tuon. Mutta samapa tuolle. Muutama viikko ja pääsee taas kokkeilemhan thuntureille kuinka mettästyskaverit toimii ja ennenkaikkia nauttimhan vähän erilaisista maastoista kuin täälä keski-Lapissa. Mutta ens syksynä luppaa kävästä myös noita lakeuksia ja vasaaneja kattelemassa. Kehuvat niin helepoiksi näihin mettälinthuin verrattuna =o)

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 8.1.2005 21:39

Hyvä Veijo!

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 8.1.2005 21:50

Vielä Veljelleni Maurille: Sinä olet sotkeutunut syvälle tähän asiaan (tämä ei ole negatiivinen, vaan posittivinen kommentti). Voitaisiinko tätä asiaa pohtia Sinun johdollasi ( kiihkottomasti ) myös netissä? Olet varmaan samaa mieltä, että tämä ei ole helppo kysymys. Mitä jos purettaisiin tuntemuksia myös näin modernin kanavan kautta? Selvää on, että päätösjärjestys ei tästä muutu. Ensin mietitte Te, Ylituomarit! Sen jälkeen toimitaan, kuten säännöissä kulkee.

mauri harju

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 8.1.2005 22:46

Olen aika kannattanut demokratiaa. Enemmistö puhuu ja pulinat pois sano
Virolaisen Jussi, joka ei pahemmin valehdellu. Enemmistö ei voi olla väärässä, joten kannatan pitkää kaavaa eli muutosesitykset ajoissa
ylituomaripäiville ja siitä hallitukseen ja vuosikokoukseen niin hyvä tulee
kenttä puhuu ja karavaani kulkee...

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 8.1.2005 23:27

Mauri Mauri ! Lisää ryhtiä

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 8.1.2005 23:47

Heikki oli oikeassa kun sanoi että haun arvostelu loppuu kun koira saa seisonnan riistalle. Niinhän siellä säännöissä sanotaan. Mutta selvempää olisi, että siellä sanottaisiin niin, että haun arvostelu päättyy ohjaajan ilmoitettua koiransa seisovan. Hakua rasittaisivat tekniset virheet, puutteellinen metsästysinto, puurtaminen, törmäykset ja karkotukset, jne. Riistatyötä taas tyhjät seisonnat, puutteellinen kyky nostaa, puutteellinen paikallistaminen ja levoton käyttäytyminen riistan karkottuessa jne.
Jotensakin vaan tuntuu tyhmälle ajatella, että koirani olisi haussa kun se seisoo tuoretta jäniksen makausta. ( ei muuten seiso ;) ).
Herkän koiran saa kyllä helpostikin seisomaan tyhjää, mutta onko silloin koiralla puutteellinen haku??

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 9.1.2005 01:43

No kun en miä saa Karille ymmärrettyä mitä miä tarkotan... sapi se vain niin hyän koeran...YMMÄRTÄÄKÖHÄN SE ITEKKÄN... MEINAAN KARI...

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 9.1.2005 07:49

He, se tuo Karihi kirijottaa, kun ei alaleukaa olis. Mutta mitä siitä tullee: miehellä on koira kun tappukone, muttei koekoira (aivan totta, sellaisiakin on), vaan ei mies ite ymmärrä!
Eihän se tyhjän seisonta satunnaisena ole mikään vika, pieni hidaste vain. Osoittaa ehkä pikemminkin hyvää nenää, jonka edestä varsinkin tiedotuksen jälkeen lintu on ehtinyt alta pois.
Ja näin minä olen ymmärtänyt sen tuomarienkin käsittelevän. Vakavammaksihan se muuttuu silloin, jos se on koiralle "tavanomaista" ja osoittaa mielestäni tällöin - huonoa nenää!

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 9.1.2005 07:59

He, se tuo Karihi kirijottaa, kun ei alaleukaa olis. Mutta mitä siitä tullee: miehellä on koira kun tappukone, muttei koekoira (aivan totta, sellaisiakin on), vaan ei mies ite ymmärrä!
Eihän se tyhjän seisonta satunnaisena ole mikään vika, pieni hidaste vain. Osoittaa ehkä pikemminkin hyvää nenää, jonka edestä varsinkin tiedotuksen jälkeen lintu on ehtinyt alta pois.
Ja näin minä olen ymmärtänyt sen tuomarienkin käsittelevän. Vakavammaksihan se muuttuu silloin, jos se on koiralle "tavanomaista" ja osoittaa mielestäni tällöin - huonoa nenää!
Miettikää nyt hyvät miehet vielä: MITEN, siis millä lailla, se tyhjä seisonta kuvailee RIISTATYÖTÄ? Ihan oikeasti, teidän logiikkanne ei ainakaan vielä aukea minulle! Kun minun mielestäni hakuun kuuluvat sen kaikki elementit, MYÖS nenän käyttö. Ja koittakaa veljet olla kärsivällisiä ja selittää näkökulmaanne, luulen, että se kiinnostaa muitakin kuin minua (ja tuo alun heitto Karille on taas sitä!).

Heikki

Viesti Kirjoittaja Heikki » 9.1.2005 08:12

Nää, se tuo teksti tuli näköjään osittain kahteen kertaan, lukekaa vain se jälkimmäinen, jossa on koko ajatus (jos siinä nyt ajatusta on).

heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja heikki Sarvikivi » 9.1.2005 09:31

Ja Maurille vielä: pitkän kaavan mukaanhan me tottakai kuljetaan. Ei se kuitenkaan estä meitä keskustelemasta aiheesta myös tätä kanavaa käyttäen. Olisi vain mukavaa, jos esim. Sinä johdattelisit tätä keskustelua ja vaikkapa tekisit siitä jossain vaiheessa "synteesin" Ylituomaripäiville otsikolla "kentän tuntemuksia netissä".
Eläkä noin mahottomia pane Jussin päälle! No ei se varmaan valehellu, mutta sovitti totuuksia tilanteen mukaan. Ei siitä miehestä turhaan Valtioneuvosta tehty!

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 9.1.2005 15:50

Vielä minä tämän kerran palaan tähän aiheeseen. Koekaavakkeessa on kohta Riistatyö/tapahtuma. Ja tämä tyhjän seisominen on nimen omaan se "tapahtuma" josta ei tietenkään tule riistatyötä, kuten ei muistakaan kömmätyistä seisonnoista. No mitäpä tuosta enää kinastelemaan enempää, eihän se edes ole omakohtainen ongelma, pistää vain joskus silmään koearvosteluja katsellessa.
Ai niin unohtui keskusteluista kommentit niistä pisteitten rukkailuista joista aiemmin kirjoittelin, varsinkin ylituomareitten kommentit kiinnostaa!

Seppo Lehtovirta

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 9.1.2005 19:01

En ehkä ole kyennyt tuomaan ajatustani kyllin selvästi ja ymmärrettävästi esille, josko kykenen nytkään.

Hajuaistin turvin käsitellään riista, ja ellei se onnistu ei onnistu myöskään riistatyö, eli haulla ei riistatyötä ja riistan käsittelyä voi pilata.
Hakua tulee mielestäni arvostella pelkästään tarkoituksenmukaisena liikkumisena, jolla koira pyrkii löytämään riistan.
Haun tarkoituksenmukaisuuden toteutuminen taas riippuu ”nenästä” ei jaloista, joilla itse haku toteutetaan.
Tässä on se ristiin linkitys, mikä mielestäni on päin p:eetä, eli haun tarkoituksenmukaisuuden toteutumista eli nenän käyttöä, arvostellaan osana hakua eli liikkumista. Tämä voi äkkiseltään tuntua hyvältä ratkaisulta, mutta perusteellisesti pohdittuna mielestäni ei sitä ole.

Haussa koira peilaa tuulta, siihen se ei tarvitse hajuaistia.
Kun se haussaan ”törmää” ilmavirtaukseen, josta sen kuonoon tunkeutuu toivottu haju, tarvitseeko sen silloin enää hakea?
Silloin, kun koira lähtee tavoittamansa hajun perään se ei enää hae, vaan paikantaa ja käsittelee riistaa.
Hajuaistinsa varassa koira käsittelee riistan. Mitenkä siis tämä riistan löytymiseksi suoritettu liikkuminen voisi vaikuttaa enää itse riistan käsittelyyn? Jos se menee pilalle, niin kuonon käyttö tai siihen liittyvät ongelmat oletettavasti ovat siihen syynä.
Riistan käsittelyssä tapahtuvista virheistä ei pitäisi rokottaa jo suoritettua hakua, jonka seurauksena koira on tilanteeseen päässyt ja jos se tuon tilanteen sössii, ei siihen ainakaan minun mielestäni ole syynä suoritettu haku.

Tyhjät seisonnat, matala seisontakynnys, törmäykset, johtuvat ”nenästä” ja sen käytöstä, eivät liikkumalla suoritetusta hausta.
Tyhjät seisonnat ja matala seisontakynnys voivat tietenkin myös johtua koulutuksesta, ja hyvin todennäköisesti johtuvatkin ellei sitten senhetkinen koiran terveydentila johda moiseen.

Eli haku ei ole kiinni nenästä, koira hakee aivan samalla tavalla, vaikka sen ”nenä” ei olisikaan iskussa. Vasta, kun se esim. törmätessään kerran tai pari huomaa, että kaikki ei olekaan kunnossa, se saattaa muuttaa hakuaan varovaisemmaksi, mutta se onkin jo eri asia.

Edelleen pitää muistaa että puhutaan vain koiran ominaisuuksien tallentamisesta jalostusta varten, ei laatuarvostelusta.

Sotka

Viesti Kirjoittaja Sotka » 9.1.2005 19:23

Manu, kiitos, olen vilpittömästi samaa mieltä.
Se jälkityö ei todellakaan ole mitään sirkusta, eikä saa siksi muuttua,
ja osasuorituksena yksi eniten arvostamiani mainetsemastasi syystä...

On se hyvä että ''sataa'', ei kukaan huomaa kun aikuinen mies kulkee onnenkyynel silmäkulmassa:)

Käpälämäen Ukko

Viesti Kirjoittaja Käpälämäen Ukko » 9.1.2005 22:56

Justhiinsa näin, kyllä Seppo sen osasi laittaa sanoiksi, mitä alunperin tarkoitin.
Saattaa kuitenkin vain olla, ettei Heikki sitä vieläkään ymmärrä, on se semmonen jästipiä ; )

ps. Sepon esimerkki sisältää tietysti myös sen, että koira myös haullaan löytää riistaa. Jos hakualueella todetaan olevan riistaa ja koira seisoksii vain tyhjää, niin tietenkään ei pidä pelkästä liikkumisesta pisteitä antaa.
Pieni esimerkki nyky käytännöstä:
Koira A hakee nopeaa teknisesti erinomaista hakua, yliuomarin sanoin upeaa katseltavaa, tehdään riistatyö ja neljästi koira seisoo jotka ohjaaja ilmoittaa. Em seisonnoista johtuen A saa tänään hausta 1:n pisteen
Koira B: haku ei tänään tahdo aueta millään , vaatii hoputusta ja haku on pyörivää eikä kuviota oikein synny. Puutteellisesta tuulen käytöstä johtuen tapahtuu pari kolaria. B saa tänään hausta 1:n pisteen.
Em. esimerkit on mukaeltu tuomarikertomuksista, Kumpi on parempi hakija?, pisteiden perusteella ne ovat yhtä surkeita.

Vastaa Viestiin