koiran "pureskelu"

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
jojo

koiran "pureskelu"

Viesti Kirjoittaja jojo » 21.7.2005 20:18

Kuinkahan saisin vuosikkaan koirani opetettua, ettei se pureskelisi lintua noutaessaan? Muutoin seisonta ja nouto onnistuu harjoitellessa mutta sen leuat käyvät koko ajan ja pureskelevat lintua. Sama homma kapulan kanssa. Kertokaapa hyviä konsteja millä pureskelun saisi loppumaan.

Lassi Hed

Re: koiran "pureskelu"

Viesti Kirjoittaja Lassi Hed » 22.7.2005 15:38

Osta muutama tusina kananmunia ja pistä kumpaankin päätyyn reikä. Puhalla sisältö ulos johonkin astiaan ( leivo niistä kakku tai tee lättytaikina) Pistä tyhjät kananmunat kuivumaan muutamaksi päiväksi. Kun ne on kuivuneet pistä koira noutamaan sitä hylsyä. Ensin se rouskasee muutamia hajalle, mutta kun palaset rusahtaa suussa ja takertuu epämielyttävästi kieleen ja kitalakeen, niin se pikkuhiljaa älyää ettei kannata purra niitä säpäleiksi. Saatta olla että joudut ostamaan vielä lisää kananmunia jos koirasi on hidasälyinen. Homman idea on se että koira oppii sen että kun noutoesine rusahtelee suussa niin siitä seuraa epämielyttävä tunne suussa. Kun siirryt taas noudattamaan lintua ja koira rutistelee sitä suussaan niin se rusahtelee samaan tyyliin. Koiran pitäisi saada ahaa-ilmiö ja lopettaa pureskelu.
Toisilla koirilla homma toimii ja toisilla ei, mutta kannattaa yrittää ! Seuraavat keinot ovatkin sitten muutaman asteen järeämpiä, eikä niistä vielä kannata sen enenpää tässä kertoa.

Heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 24.7.2005 06:02

Onhan sitä em. lisäksi esim. juomatölkki, muovinen limupullo tms., jotka rapsahtavat heti kun leuka käy.
Jos koiran luonto kestää, linnun tiukka räimäisy suuhun ja käsky: seuraa! Ja heti kun leuka käy, tiukasti: EI PURE! Mutta tuohon viimemainittuun pitää tuntea koira todella hyvin, kestääkö se sen. Älä tee sitä, jos et ole varma!

Pekka Hautamäki

Viesti Kirjoittaja Pekka Hautamäki » 25.7.2005 10:50

Köppäsaaren konsti No2:

Vedä sorsaan rintalihoihin viiltoja, täytä ne sinapilla ja laita koira noutoon. Lopettaa hyvin äkkiä pureskelun, ku saa meiramit kielelle...

erakko

Viesti Kirjoittaja erakko » 31.7.2005 11:55

Koha ei lopetattais koko noutotouhua?!
(Ei sua aitä Turunsinappiakaan ennää...)

[%sig%]

Heikki Sarvikivi

Viesti Kirjoittaja Heikki Sarvikivi » 7.8.2005 06:33

Vai sinappia... heh heh, eikö vielä vörtsesterkastiketta...! Seisojalla on nouto luonteessa, se Sinun koirallasi on. Pureeko koirasi oikeasti vai muutteleko se vain innoissaan linnun asentoa? Siis rouskuvatko luut ja onko lintu valmista jauhelihaa?

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 31.1.2006 22:29

Tiukasta käskyttämisestä tuli mieleen et jos koiralle ei voi huutaa(meen nartulta menee käämi siitä)ja käskyttää ei voi "liikaa" (opetustuokio max.10min)ni miten mä sitä koulutan,en kouluta armeija tyyliin et koirat istus tassut lipas mut ton nartun hermo ei kestä vähäistäkää..se alkaa "murmuttaa"(pitää ääntä) ja hermoilee..
pitääkö mun vaan olla kärsivällisempi sen kans vai onko jotai muita keinoja ettei koiranka tarvis hermojaan menettää...? :roll:

kkNetta

Viesti Kirjoittaja kkNetta » 31.1.2006 22:29

ylempi on multa(jäi nimim.)

Betoni

Viesti Kirjoittaja Betoni » 31.1.2006 22:48

Vaihtoehtoja on varmaan monia mut itse reenaisin sen kanssa vaan kärsivällisesti. Koira istumaan eteen ja kapula suuhun-hyvä-irti -hieno tyttö. Jos sylkäsee pois niin kiellä ja laita kapula taas suuhun. Musta ei oo sen suurempaan rähisemiseen tarvetta... Kaveriahan kuitenkin oot kouluttamassa?

Rauhoittumis- ja kontaktiharjotuksilla voisit alottaa, jos koiralla ei hermot kestää yhtään.

Itse tein näin ja hyvin pelittää vaikka kyllä meilläkin oli päiviä että ei oikein huvittanu sitä litua ottaa hampaisiin ja vähän kiukutti. Pikku-hiljaa hyvä tulee :)

kkNetta

Viesti Kirjoittaja kkNetta » 1.2.2006 15:34

Kiitos Betoni!Usein mua moititaan liian pehmoks koiran kans mut sitku otan tiukan linjan ni koirien pää ei kestä..
Tuli kontaktiharjoituksista mieleen,ettei meijän narttu oikein ehi aina kuunteleen/ottamaan kontaktia ,aina kiire ja sellanen "hössääjä" :?
Toisaalta kun on hyvä päivä ja jaksaa edes hetken keskittyä (silloinkin makupalalla,sekin menee makupalan tuijotteluks usein ja puheeni seinille)nii oppii kyllä hetkessä uudet asiat. Miellyttämishalua on (paitsi 100m päässä :roll: ) kunhan tuo durasel jaksais rauhottua..!

Betoni

Viesti Kirjoittaja Betoni » 1.2.2006 16:03

Pidä vaan se makupala itelläs niinkauan että katse nousee ylöspäin. Ei se kauaa kestä että koira semmosen oppii ja alkaa itse ottaa kontaktia... Minusta tuo kontaktin ottaminen on tärkein koiralle opetettava asia. Eikä tohon vielä tartte yhdistää mitään muuta harjotusta, vaan vähän vaikeutaa ympäristöä kun itsestä tuntuu siltä (toisia koiria jne).

Sit yks hyvä keino saada intotasoa alas on pistää koiran kyljelleen makaamaan ja käden vaikka koiran kyljelle. Sitten kun koira on täysin rauhallinen niin päästää vapaaks (tietää siitä ettei ponkase heti pystyyn). Tota kun tekee aina kun kierrokset nousee (riehaantuu) niin pian rauhottumiseen alkaa riittää pelkkä käden laittaminen kyljelle....

Sit tohon harjotteluun voi aina tuoda vähän leikkiä mukaan (ainakin alussa).
-Taisteluleikit palkintona harjoituksen jälkeen. Useimmat koirat on siitä tohkeissaan (jää hyvä maku koiran mieleen)
-aina kun koira kantaa jotain niin kehuja vaan kauheesti
-palloleikitkin on ihan hyviä, jos ne vaan pitää erillään nouto-käskystä.

Siinä muutamia huomioita mitä mulla tuli mieleen. Pitää muistaa että tapoja on monia ja tässä vain muutamia mitä oon ite käyttäny, mutta hyvin noi nyt on pelittäny, kun tiput käteen tulee ;)

Vastaa Viestiin