linnunnouto ei onnistu millään

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

suhina

linnunnouto ei onnistu millään

Viesti Kirjoittaja suhina » 13.8.2009 19:43

siis mitä teen? nouto dummyllä sujuu kuin oikein mallikkaasti. noutaa hyvin ja luovuttaa. MUTTA kun kyseessä on lintu (lämmin tai kylmä) ei ota suuhun millään ilveellä. Vedestä noutaa kun on pakko, ei voi haistella ja tuumailla.

Jos yritän siipeä niin leikiksi menee, heittelee ympäriinsä, pureskelee ja jättää homman kesken.

Ja jos jollain on hermoja niin saako lainaan

suhina

jatkoa edelliseen

Viesti Kirjoittaja suhina » 13.8.2009 19:47

kysymykseen on luvassa toimivista konsteista vinkkipalkkio!!

gary

Viesti Kirjoittaja gary » 13.8.2009 20:03

Olen itse opettanut vasta yhden seisojan noutamaan ja aluksi oli samanlaisia murheita kuin sinulla...ja vielä moninaisia muita sen jälkeenkin.
Vastaukseni on lyhyt ja ytimekäs...PAKKO! ja kehut päälle. Heti, jos leikkii niin luulot pois ja aina lopetus onnistuneeseen suoritukseen. Joskus lopetus jopa vain yhden onnistuneen suorituksen päätteeksi.

Itse olen viime viikot opettanut noutamaan helapää-makkaraa. Eräs lapualainen ylituomari neuvoin minua, että jos koirasi noutaa makkaran niin sen jälkeen se pelaa kuin kello jokaisessa riistan noutotilanteessa. Kyyhkymetsällä homma on ainakin nyt pelannu mallikkaasti.

jussi

Re: linnunnouto ei onnistu millään

Viesti Kirjoittaja jussi » 13.8.2009 20:41

suhina kirjoitti:siis mitä teen? nouto dummyllä sujuu kuin oikein mallikkaasti. noutaa hyvin ja luovuttaa. MUTTA kun kyseessä on lintu (lämmin tai kylmä) ei ota suuhun millään ilveellä.

Kokeile innostaa ("leiki ja härnää") koiraa linnulla samalla kuin teetät noutoja dummylla. Heität dummya ja innostat koiraa noudon jälkeen linnulla, ja kun oletat koiran innostuvan TARPEEKSI linnusta heität sille linnun. Kehut kun koira ottaa linnun suuhun vaikka tekisi sen omin luvinkin (siis ilman noutokäskyä) ja kun se onnistuu niin vasta sitten otat sillä noudon niinkuin pitää. ;)

Itse en ainakaan opettaisi koiraa noutamaan Esim. variksella tai lokilla, mieluummin sorsalla. Koska vanhemmatkaan koirat eivät kaikki mielellään ota varista suuhun.

Koeta ensin saada koira omatahtoisesti innostumaan linnusta ennenkuin alat pakkonoutoa opettamaan. Pakottaminen on aina kumminkin mitä on, ethän itsekää pakolla halua mitään tehdä? Tai ainakin luulen niin. Pakottamalla itseä ja koiraa vituttaa kumpaakin. :roll:

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 13.8.2009 21:52

Kokeile laittaa lintu sukkaan. Yleensä koirat tuovat tälläisen sukkalinnun ihan ok. Sitten vain pikkuhiljaa käärit sukkaa ja otat lintua enempi esille. Koira tottuu linnun hajuun ja kohta homma hoituu toivottavasti samallalailla kuin damillakin.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 13.8.2009 22:21

Itte olen ainakin niin laiska, etten jaksa tuota taistelua pakkonoudon kanssa.

Pakkoa tarvitaan yleensä silloin kun on ensin osattu oikein kunnolla lannistaa luontaisuus ja karsittu pennulta ne kantamishalut. Sitten alkaa se perinteinen pidä-prkel-pidä-stana-hyvä-ei-stana -ruljanssi, joka jostain syystä on pesiytynyt oikeastaan vain seisojaharrastajien piiriin. Eipä ole kovin komiaa katsottavaa ne noudot.

Itse lopettaisin ihan ensin sen heittelyn ja kokeilisin vain yhdistää noutokäskyn tarttumiseen. Ensin damilla siten, että dami on pudotettu maahan, koira talutetaan vauhdilla damin vierestä ja annettaan noutoLUPA juuri kun se osoittaa kiinnostusta damiin. Heti HYVÄ kun koira yrittääkään tarttua ja äkkiä pois tilanteesta, jotta koira joutuu kantamaan damia. Koira otetaan vastaan ja hyvitellään, eikä aleta äkkiä repimään sitä tavaraa suusta. Jos koira jää aikailemaan, niin tilanne kuivuu siihen, se ei saa damia.

Jos koira ei innostu damista tai linnusta, niin mukaan voidana ottaa kiihokkeeksi toinen koira, joka saa aina sen damin tai linnun.

Tästä harjoituksesta siirrytään sitten tuohun Hilun sukkalintuun ja lopulta oikeaan lintuun. Periaatteena on kuitenkin, ettei koira voi jäädä arpomaan ja että sille annetaan noutolupa kun se osoittaa kiinnostusta tarttua lintuun. Epäilen, että toimii jos vesinoutokin pelaa. Vaatiminen tulee siinä vaiheessa kun koira varmasti on tajunnut, mitä noutaminen on. Sitten tulee ne rautaputket, kananmunat ja makkarat. Tosin nekään ei takaa sitä, että esim. mettällä riista tulee kouraan ehjänä...

Noutoa kun yleensäkin ajatellaan, niin miettikääpä mikä on se lupa tai käsky koiralle kun heitämme sille jotain ja lopulta kakistamme kurkusta sen "nouda" -sanasen? Sehän on lupa rynnätä sinne heitetyn esineen luo. Ei sillä ole mitään tekemistä noutamisen kanssa. Noutaminen ei ole heittämistä ja heitetyn tavaran perään ryntäämistä. Noutaminen on tarttumista, kantamista ja tuomista. Yksi perustavaa laatua oleva ongelma on juuri siinä, että me ei voida olla tilanteessa läsnä, jos koiralle on ensin heitetty noutoesine sinne 10 metrin päähän. Sielläpähän ukko kiljuu pää punasena matkan päässä kun koira tekee mitä huvittaa...

Miettikääpä missä vaiheessa tarttumista, kantamista ja tuomista on helpoin vahvistaa? Niinpä, juuri siinä vaiheessa missä moni jukura karjuu luokse tulevalle ylpeälle pikkupennulle naama rutussa, että "prtana se kenkä jumakavitatana sieltä suusta pois ja äkkiä!" ja sitten vielä tietty miehekkyytä korostaen penikalle selkään että oma olo helpottaa.

Sitten aloitetaan noudon "kouluttaminen".

Kuten eräs spanieli- ja seisojamies tuumi "kumman vika se on, että lattialla on luvattomia tavaroita - omistajan vai pennun?"
Kuva

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 14.8.2009 09:20

Jos siis nouto dummyllä sujuu, ja ongelma on vain se karvainen lintu, niin tutulta kuulostaa. Minä yhden noutajan ilon liialla kouluttamisella pilanneena varoin visusti liikaa vaatimista ja erityisesti kaikkea pakkoon viittaavaa - tuloksena oli kuvaamasi tilanne. Sitten lopulta uskoin, että seisoja on eri maata. En mitään kauheita sessioita pitänyt, mutta lintu suussa kuitenkin istuttiin, vesinoudolla linnun kanssa jatkettiin ja siinä yhteydessä oltiin aika tiukkana, ettei kakistella sitä lintua rannalle ja sitten vasta maalta noutoa. Tämä siis toisella vuodella, kun oli ensin vähän ystävällisesti yritetty. Sillä, että seisoja on eri maata, tarkoitan sitä, että seisoja kestää tiukkuutta, vaatimista ja ojentamista. Välistä tuntuu, että tyttöni on vähän maso, niin kauniisti se minua keskusteluhetken jälkeen katsoo.

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 14.8.2009 10:24

Olen Hokkasen linjoilla.
Seisoja mielestäni jopa vaatii tiettyä tiukkuutta ottaakseen käskyt tosissaan (vertailupohjana spanielit).
Muuten menee leikkimiseksi ja pureskeluksi, kuten tuolla kuvailet.
Kun tilanne nyt on päässyt tuohon mitä kerrot, niin tiukenna käskyä. En tarkoita fyysistä pakotetta, mutta sen koiran pitää tietää, että kaikki mitä sanot, pitää ottaa vakavasti.

Mikko Kärnä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikko Kärnä » 14.8.2009 10:52

Ja taas, eiköhän tuo nyt riipu ihan siitä koirasta, millaista "tiukkuutta" se vaatii? Ei rodusta, ei mistään, vaan ihan niistä sen koiran ominaisuuksista. Itse omistan tällä hetkellä kaksi koiraa kummastakin ääripäästä; toiselle ei tarvitse kuin sanoa matalalla äänellä jotain niin koira ottaa onkeensa, toinen vaatiikin sitten muita temppuja suostuakseen ymmärtämään.
Life is too short to hunt with an ugly dog.

"Jos ei viina ja terva ja hauta, auta pilkkomaan pimeää, hiillos hiipuu, tuhka tummuu, kylmä löytää kotiin kuin routa maahan, tuhka tiheään. "

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 14.8.2009 12:00

Olet jälleen kerran aivan oikeassa, Lapinleuku.
Ja kun tuota "suhinan" avausta lukee, tulee mulle ainakin mieleen, että koira ei aivan kaikkia ohjaajan komentoja ota tosissaan koskapa osaa kyllä noutaa, mutta ei halua lintua tuoda. Kummasta päästä se sitten on, niin sen voi sanoa vain koiran näkemällä.

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 14.8.2009 14:09

Ihan vaan senverran, ettei pakkonouto ole mitään huutamista ja "pitdä-prkel-pidä-stana-hyvä-ei-stana" -ruljanssia, vaan ihan normaali osa koulutusta joka otetaan tarvittaessa käyttöön sen jälkeen kun koira jo osaa noudon muttei halua suorittaa sitä. Eiköhän tuo noutokin mene samassa järjestyksessä kuin muukin tottelevaisuus: ensin opetellaan ja kun osataan, niin vaaditaan.

Itellä pisti silmään seuraava juttu: "Vedestä noutaa kun on pakko, ei voi haistella ja tuumailla."

Itse ainakin pyrin että koira osaa noutaa ensin maalta (ja tykkää uimisesta) ennenkuin alan vedestä noutoa edes kokeimaan. Siispä oletan että asia on kuten MK05 yllä sanoi. Eli mie etenisin sen mukaan.

JiiPee

Viesti Kirjoittaja JiiPee » 14.8.2009 21:33

Hätäsimmät on kyselleet nouto neuvoja n.3kk ikäselle pennulle, mikä on mielestäni turhan nuori ressattavaksi, joten minkä ikäisestä koirasta on kysymys?

ÄiJäNmÄyRä

Viesti Kirjoittaja ÄiJäNmÄyRä » 15.8.2009 10:27

Koiralla oli kanssa vähän vaikeuksia tarttua maalla dummyyyn,lintuun, keppiin jne, mutta vedestä nouti eikä tarttumisessa ollut ongelmia joten rupesin treenaileen vesityötä.Nuo-luokan vesityö saatiin hienosti läpi ja ruettiin reenaan sitte avo luokkaa ja kas kumma saatiin sillälailla nouto pakettiin. Noudatin aivan rantavedessä, tarttuminen vahvistui ja sit lopulta maalta.. minähän en mitään tiä..mentiin vaan siten päin ku näytti koiralle helpommalta..Ja nyt kyyhkyset tulee nätisti käteen jos vaan joku saa ne ensin alas.

aholas-f

Viesti Kirjoittaja aholas-f » 15.8.2009 11:17

Markoan kans aiva samoilla linjoilla. Ittellä eka narttu, oli kans sellainen että kaikki nouti, mut joku lintu, jestas oli vaikiaa. No hermot meni. Eiku tipu suuhun ja seuraa komento.tovi käveltyä, istu ja luovutus. Näin mentiin ja OPPI. Sen jälkeen ei ikinä ongelmia.( Eikä muuteen tarttenu pelätä linnun jäyhäämistä koskaan.) :wink:

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 15.8.2009 15:58

Oon opettanut kirjavan joukon koiria noutamaan ja kokeillut kaikkia eri keinoja ja kunhan koiran mukaan opettaa niin kyllä se konsti yleensä löytyy. Herkkäperseitä olen opettanut leikin ja näköärsytyksen varjolla sekä käyttänyt kateutta hyväkseen (eli toinen katsoo vierestä kun toinen noutaa niin johan se esine alkaa kiinnostamaan). Toisia koiria olen opettanut pakkonoudolla ja hyviä niistäkin on tullut. Joten koiraa näkemättä on vaikea antaa muuta neuvoa kun että jos kokeilet jotain uutta metodia niin älä heti luovuta jos ei onnistu vaan ole pitkäjänteinen ja johdonmukainen eli älä muuta hommaa päivästä toiseen. Jos kuitenkin seinä tulee lopulta vastaan niin sitten kannattaa rohkeasti vaihtaa metodia ja kokeilla jotain muuta. Ja jos asut paikkakunnalla missä järjestetään koulutusta (esim. kanakoirakerho) niin kannattaa mennä sinne. On aina helpompi neuvoa kun näkee koiran.
Jiipee: 3-kuista ei varmaan kannata tosiaan ressata noudolla mutta itse olen kyllä aloittanut noudon alkeet heti kun koira on tullut kotiin mutta se on tietenkin semmoista leikkimistä vielä silloin :)

Vastaa Viestiin