linnunnouto ei onnistu millään

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Hannele Tammivuori

Viesti Kirjoittaja Hannele Tammivuori » 15.8.2009 23:21

Toimiva motto: "Mitä parempi Pelle olet, sitä paremmin koulutat koiraasi".
Täällä meillä päin E-Pohjanmaalla kyllä kolme ja neljäkuiset "pienrotulaiset" noutavat innolla lokkia, varista, tavia ja dummya. Kaikki käy ja ,nouto alettu leikin varjolla niin maalta kuin vedestä.
Vuodesta-73 kanakoiria harrastaneena olen huomannut, että heti pentulaatikossa meillä pennut saavat tutustua eri lintujen siipiin ja siitä se innostus sitten jatkuu lopulta linnun kansa. =) Tsemppiä kaikille

Seppo Reinikainen
VOI -luokan keskustelija

Konstit on monet

Viesti Kirjoittaja Seppo Reinikainen » 16.8.2009 13:06

Täällä joku epäili pakkonoudon käyttöä noutokoulutuksessa ja olen omien kokemusteni kautta samaa mieltä.
Runsas kolmekymmentä vuotta sitten yritin ensimmäistä karkkariani opettaa ns. pakkonoudolla.
Olin saanut jostain käsiini koulutusoppaan, jossa pakkonoutoa pidettiin tehokkaimpana tapana noudon koulutuksessa. Oppaan mukaan piti sanomalehdestä tehdä tiivis käärö ja sitoa se lujasti narulla. Koira istumaan kouluttajan eteen ja komennolla nouda avata koiran suu ja työntää käärö kitaan. No, kerran se onnistui, mutta sen jälkeen ei lehtikääröä saanut koiran suuhun kivikirveelläkään. Yritys piti lopettaa, seuraushan oli vain koiran ja omistajan välien tulehtuminen.
Pari kuukautta myöhemmin kesä oli jo alkanut ja istuttiin terassilla aamukahvilla koira maaten vieressäni. Potkaisin äkkiä aamutossuni nurmikolle ja komensin koiran noutoon, johon se oli jo oma-aloitteisesti rynnännytkin. Koiruus seippasi tossuni ja tuli vauhdilla eteeni ja istui tossu suussa. Lähes täydellinen nouto ilman koulutusta. Siitä alkoi noudon harjoitus aina vesinoutoa myöten ilman pakkoa.
Samalla tossumenetelmällä olen kaikki koirani opettanut ja ilmeisesti isännän tavaran noutaminen ja isännälle tuominen on koiralle mieluisaa.
Ja saahan isäntä uudet aamutossut vähintäin kymmenen vuoden välein.
No, koirat ovat erilaisia ja nyt tarvittaisiin uusia konsteja. Nykyinen nuori koirani noutaa tyylikkäästi dammit ja tyhjät ja täysinäiset kaljatölkit, mutta linnun kanssa on ollut ongelmia.
Noutokäskyn saatuaan koira käsitti, että saalis on hänen ja fasaanien täkkälihat meni joutuisasti suuhun. Kovalla kurituksella maalinnun nouto on alkanut pelaamaan, mutta peijooni huomasi, ettei isäntä sorsan veteen heitettyään pikkukengissä kahlaa perään ja niinpä sitä sorsaa on mukava pureskella rantavedessä.
Uusia konsteja joutuu keksimään, tosin kuvittelen tämän koiran saalistusvietin olevan melkoisen vahvan ja sen sopeuttaminen yhteistyöhön tuntuu olevan haasteellinen tehtävä.
Saalistusvietistä kertoo innokkuus esim. pitkään karjuvaan hirvenajoon ja porotokan kohtelusta ei paljon parane kertoilla.
Pitkä jorinahan tästä syntyi näin sadepäivänä, mutta luulen jokaisen kouluttajan joutuvan itse miettimään koiransa koulutustavan soveltaen saamiaan neuvoja. Ja sekin on luultavasti varmaa, että karkkari vaatii hiukan erilaisen käskytystavan kuin sipsuttamalla kulkeva koira.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 16.8.2009 15:21

Saalistusvietistä kertoo innokkuus esim. pitkään karjuvaan hirvenajoon ja porotokan kohtelusta ei paljon parane kertoilla.
Tämä se on monesti ongelma aisioista raatatessa kun oikein missään ei ole määritelty terminologiaa. Ajoviettiä tuo yo. toiminta on ennemminkin. Saalistusvietti, ainakin seisojan kohdalla on kokonaisvaltaisempaa toimintaa. Kuvastu muunmuassa haussa ja sen määrätietoisuudessa.
Kuva

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 16.8.2009 15:29

JiiPee kirjoitti:Hätäsimmät on kyselleet nouto neuvoja n.3kk ikäselle pennulle, mikä on mielestäni turhan nuori ressattavaksi, joten minkä ikäisestä koirasta on kysymys?
Mikään pakkohan koiraa ei ole ressata noutohommilla. Se voi tehdä täysin ressaamattakin. Marko tuossa puhui, että ensin opetellaan ja sitten vaaditaan. Kun nyt kuitenkin puhutaan pakkonoudosta, niin kyllä siinä aletaan vaatia heti ensimmäisestä treenistä lähtien. Siinähän koiralle nimenomaan laitetaan esine suuhun ja heti vaaditaan, että sen on siellä pysyttävä. Tarttumisen ja kantamisen voi kuitenkin opettaa ilman vaatimistakin ja yhdistää käskyn tähän koiran omaehtoiseen toimeen. Hyvin helppoa tehdä ihan jokapäiväisessä elämässä ja voidaan aloittaa aivan heti pennun tultua taloon. KUN sitten ensimmäisen kerran koira kieltäytyy tarttumasta johonkin, niin se tietää tasantarkkaan mitä noutokäsky tarkoittaa - se on tarttumista ja tuomista. Samoin koira tietää tavaroita omiessaan, että noudon tarkoitus on tuoda noudettava isännälle. Silloin on todella helppo vaatia asioita.
Kuva

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 17.8.2009 12:10

Petteri_N kirjoitti:Tämä se on monesti ongelma aisioista raatatessa kun oikein missään ei ole määritelty terminologiaa.
Petteri_N kirjoitti:Kun nyt kuitenkin puhutaan pakkonoudosta, niin kyllä siinä aletaan vaatia heti ensimmäisestä treenistä lähtien.
Niin tuo terminologia on joskus peestä. Siitä huolimatta että monet pitävät pakkonoutoa uskontona tai kaavana opettaa koiraa noutamaan, niin mulle se on vain koulutustemppu muiden joukossa.

Ja mitä tulee pentukoirien ressaamiseen.. no mie kuiten oon ressanu tuota pentua vaikka mimmosilla leikeillä. Oon jopa antanut sen ymmärtää että lelu haetaan vasta kun annetaan lupa, siis jos oon muistanu käskeä sen istumaan. Vaatinu vaan oon niin kovin vähän, ainoastaan istumaan ja luoksetulon. Silti tohin uskoa että jos ens torstaina kuville leijjuu ankka tai pari ja mie saan ne hengettömiksi niin kyllä met ne talteen saahaan..

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 17.8.2009 14:17

Mulla kävi pikkusen tuuri kun opettelimme noutoa. Löysin kuolleen pyyn joka oli lentänyt aitan päässä olevaan ikkunaan, niskat poikki. Löysin sen ennen koiraa ja annoin koiran sitten "löytää" sen pyyn. Koira tietenkin innolla ottamaan sitä lintua mutta kielsin sitä. Koira tuli viereeni ja katsoi hölmönä ja ei kun uudelleen ottamaan sitä pyytä. Kielsin taas, en ankarasti vaan sillein ärsyttävästi. Lopulta kun koiran häntä vispasi pystyssä ja hän oli intoa piukassa, annoin luvan noutaa. Komensin koiraa, nouda, ja siinä samassa koira ampaisi ottamaan linnun suuhunsa. Ensin ei meinannut luovuttaa sitä mulle mutta muutaman tänne komennon jälkeen hän tuli eteeni ja pikkuisen vastahakoisesti luopui pyystä. Tästä sitten pikku hiljaa yllytin koiraa pitämään lintua pidempään ja samalla ohjasin häntä istumaan eteeni. Muutaman kerran jälkeen nouto onnistui mielestäni aivan hyvin ja oli siten kehujen paikka. Vesi noutokin sujuu ja lieneekin tuon ansiosta että koira tottui tuohon "karvaiseen" noudettavaan sen pyyn kanssa.
jouni.l

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 17.8.2009 17:17

jouni.l kirjoitti:Koira tietenkin innolla ottamaan sitä lintua mutta kielsin sitä. Koira tuli viereeni ja katsoi hölmönä ja ei kun uudelleen ottamaan sitä pyytä. Kielsin taas, en ankarasti vaan sillein ärsyttävästi. Lopulta kun koiran häntä vispasi pystyssä ja hän oli intoa piukassa, annoin luvan noutaa.
:o Nyt sitten pöljälle kertoen, mikä viisaus tähän metodiin on kätkettynä...?
Kuva

mauri harju
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja mauri harju » 18.8.2009 08:42

8)

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 18.8.2009 11:42

erakko kirjoitti:
jouni.l kirjoitti:Koira tietenkin innolla ottamaan sitä lintua mutta kielsin sitä. Koira tuli viereeni ja katsoi hölmönä ja ei kun uudelleen ottamaan sitä pyytä. Kielsin taas, en ankarasti vaan sillein ärsyttävästi. Lopulta kun koiran häntä vispasi pystyssä ja hän oli intoa piukassa, annoin luvan noutaa.
:o Nyt sitten pöljälle kertoen, mikä viisaus tähän metodiin on kätkettynä...?
No ei tässä nyt mistään viisaudesta ole kyse. Eikä tää ole mikään metodi, se vaan tapahtui kun olimme koiran kanssa aitaa rakentamassa. Jos täällä jotain upeita metodeja kaivataan eikä suvaita aiheeseen liittyvää tapahtumaa, poistun vähin äänin taka vasemmalle. Koira kyllä kuitenkin alkoi tuon jälkeen hakemaan niitä "karvaisiakin" noudettavia.
jouni.l

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 18.8.2009 12:40

Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa opettaa koira noutamaan. Eiköhän se liene aivan ja sama mikä se metodi on, vaikka sitten päällään seisten, kunhan lopputulos on se että koira noutaa ja palauttaa vauhdikkaasti, pehmeällä otteella riistaa rikkomatta.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 18.8.2009 13:03

Vissiin tuossa hetsattiin koiraa noutamaan vasta luvasta. En mie muuta oikein keksi "metodiksi". Tosin tuossa ehkä itse olisin yhdistänyt sen noutokäskyn vasta siihen tarttumiseen - juurikin siksi, ettei siitä tule vain vapauttava lupa mennä linnulle.

Nimittäin mitäs sitten, jos tuo koira ei olisi pyyhyn tarttunutkaan? Taas olisi yksi komento tuonut vesiperän.
Kuva

Eero Könönen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Eero Könönen » 18.8.2009 14:13

Mie ainakin olen aina iki onnellinen, kun nuori (myös vanha...) koira nappaa sumeilematta löytämänsä kuolleen riistan. Moisesta kieltämisen ei luulisi ainakaan edistävän noutoa - puhumattakaan maastosta tavatun kuolleen otuksen oma-aloitteista kiikuttamista isännälle.
Vuan tiijä häntä...
Kuva

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 18.8.2009 15:29

Tuosta on kulunut nyt tommonen 1,5 vuotta ja koira noutaa ammutun riistan niin maalta kuin vedestä. Sattumien summa että noin kävi. Olisihan siinä toki voinut käydä toisinkin mutta nyt kävi näin hyvin.
jouni.l

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 21.8.2009 12:27

Kyllä miekin mielummin tuen oma-aloitteista noutoa, kun puhutaan maastosta kuolleena löydetystä riistasta. Eilen natiainen löysi haukan tappaman punajalan koivet jotka meinasi pistellä poskeensa, mutta kun luoksetulo oli handussa niin siitäkin saatiin "nouto".

Jouni Leijala
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jouni Leijala » 21.8.2009 13:31

Antakee anteeksi kun taas meinasin pilata hyvän koiran. Kummasti se vaan kuitenkin eilen nouti muutaman sorsan ja toi oikeen käteen saakka sen kummemmin natturoimatta. Olen varmaan ainoo ihminen tässä maassa joka saa koiran toimimaan kouluttamalla sitä aivan väärin, vastoin muiden näkemyksiä.
jouni.l

Vastaa Viestiin