Ongelma noutokoulutuksen aloittamisessa

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Karvanaama

Ongelma noutokoulutuksen aloittamisessa

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 25.6.2010 12:25

Tervehdys vaan!

Onnistuin lähestulkoon pilaamaan luontaiseksi noutajaksi osoittautuneen koirani oman hölmöilyn takia. Koira kantoi heitettyä damia luokseni jo heti pienenä. Se kyllä kantaa tavaroita edelleenkin luokseni mielellään ja luovuttaa ne minulle, koska olen sitä pennusta lähtien kehunut.

Kun pentu aloitti pelleilemään, tiputteli tavaroita jne. jätti tuomatta, rupesin hermoilemaan ja päätin aloittaa "pakkonouto"-menetelmän. Väkisin vaan damia koiran suuhu pakottamalla ja sehän riitti. Koiraa rupesi koko homma vituttaamaan ja nyt se luimistelee kun yritän sille joitain suuhun laittaa.
Silti se edelleen kantelee minulle tavaroita ja luovuttaa minulla, mutta kun otan damin esille, niin siihen hommaan on syntynyt negatiivinen mielikuva ja koira ei halua edes tulla luokseni.
Olisiko kokeneemilla hyviä vinkkejä, miten hommaa kannattaisi alkaa jatkamaan?
Olen nyt totaalitauon jälkeen aloittanut homman niin, että innostan koiraa, leikin sen kanssa, ja sitten otan jonkin noutoesineen ja varovaisesti asettelen sitä sen suuhun samalla kehuen ja tämän jälkeen palkiten. Ajattelin, että voisin tietysti alkaa antamaan myös noutokäskyn kun koira kantaa epämääräisiä tavaroita luokseni.
Koirani on yli vuoden ja tottis on hyvällä mallilla ja meidän välinen suhde on muuten ihan ok.

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 26.6.2010 15:21

Ajattelin, että voisin tietysti alkaa antamaan myös noutokäskyn kun koira kantaa epämääräisiä tavaroita luokseni.
Koirani on yli vuoden ja tottis on hyvällä mallilla ja meidän välinen suhde on muuten ihan ok.
Kun tarkemmin ajatellaan, niin mitä se noutaminen on ja mihin asiaan se noutokäsky pitäisi liittää, jotta koira sen ymmärtäisi?

Noutaminen on riistaan tarttumista ja tuomista isännälle. Meillä on aika omituinen tapa antaa noutolupa pennullekin kun sille on ensin heitetty jotain. Sehän tarkoittaa pennulle, että "nyt saat rynnätä tuon heitetyn tavaran perään". Mitenkään se ei tuolloin liity tarttumiseen ja tuomiseen.

Itse ottaisin koirallesi tarttumisharjoituksia vapaasta liikkeestä, mutta kytkettynä. Noutokäsky juuri siihen hetkeen kun näet, että koira on tarttumassa.
Kuva

Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 26.6.2010 19:08

Kiitos Petteri vinkistä!

Harjoittelin koiran kanssa tänään uudella noutoesineellä, sellaisella kumisella lelulla hieman noutoa.
Laitoin koiran istumaan ensin viereeni, heitin kumilelun muutaman metrin päähän ja sitten kehoitin noutamaan, ja koira nouti lelua minulle. Pitää nyt vaan luopua pakottamisesta, sillä saa vaan koiran lukkoon.

Aika taipuvaisia nämä näyttäisivät olevan, virheitä on tullut tehtyä, mutta aina niitä on saatu korjattua, vaikka aikaa se vaatii... :roll:

Karvanaama

Viesti Kirjoittaja Karvanaama » 27.6.2010 12:41

Sen verran vielä, että kokeilin noita tarttumisharjoituksia pihalla, niin vaikuttaisi siltä, että kaikki hajut ja äänet tuntuvat kiinnostavan rutkasti enemmin, kuin se noutoesine. Koira kyllä avaa suunsa jo ilman pakkoa, joten eiköhän tämä tästä lähde etenemään :roll:

rusko

Viesti Kirjoittaja rusko » 28.6.2010 10:17

Tuossakin varmaan on tilanne se, että koira ei tiedä mitä damille pitäisi tehdä ja sekös hermostuttaa... Ite olen yhen koiran meinannut pilata omalla hermoilulla kun alkoi nouto tökkimään. Asiat sain korjattua kun harjoittelin noutoa siten, että laitoin koiran istumaan, dami käteen josta koira otti sen suuhun nouda (yms) komennolla, kävelin vähän matkan päähän ja kutsuin luokse. Tällöin koiralle oli selvä mitä pitää tehdä. Siten koira onnistui ja noudosta tulikin miltei mukavin asia(tällekin yksilölle damista meinasi tulla vastenmielinen asia mutta se korjaantui kun teki damin pitämisestä ensin positiivisen asian- siinä on tietty oma hommansa) Samalla vaihdoin myös nouto-sanan eriksi ja naps, nouto sujuu täydellisesti. Nykyään opetankin ensin luovutuksen ja tuollasen edellä mainitun homman, sitten vasta noudon ja on osoittautunut mielestäni hyväksi tavaksi. Tässä yksi näkökulma :D
Tärkeintähän on nyt varmaan saada koirallesi positiivisia kokemuksia liittyen damiin jotta harjoittelu onnistuu kun dami ei olekaan enää inhottava asia...

Jari Tikkanen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jari Tikkanen » 28.6.2010 19:30

Nakkoo ne lelut mehtään ja linnulla.
Aattele nyt ite jos saes olla naesen kans... mut pittää tyytyä parparraa :D

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 28.6.2010 19:52

astor kirjoitti:Nakkoo ne lelut mehtään ja linnulla.
Aattele nyt ite jos saes olla naesen kans... mut pittää tyytyä parparraa :D
+10 :lol:
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

O. Ruoho

Viesti Kirjoittaja O. Ruoho » 1.7.2010 08:41

Kyllä noudon opettaminen pitäisi aloittaa heti linnuilla tai muulla riistalla. Keväällä kun meille tuli uus koira ammuin sille variksia. Niistä se innostui siinä määrin että ei tarvinu paljoa pyydellä noutamaan tai pitämään suussa. Rastaat ovat myös hyviä treenilintuja pentukoiralle.

Toissapäivänä ammuin harakan ja käytin sitä "vesilintuna". Se kellui yllättävän hyvin ja oli haasteellinen koiralle kun ei loistanut kuin joku koho vedessä.Samalla tuli tehtyä riistanhoidollnen toimenpide. Ei aina tarvi syömälintuja haaskata harjoituksiin. Ei muuta kuin lintuja kenttään ja reenailee.

Olen ajatellu pitää vielä ennen kyyhkyjahdin alkua noutokoulutuspäivät täällä Norrby:ssä jos kiinnostusta riittää. Palaan asiaan pikimmiten.

Kesän jatkoja, OR

Jouko Bruun

Viesti Kirjoittaja Jouko Bruun » 1.7.2010 10:47

Se on juuri noin yksinkertaista, kuin yllä on kirjoitettu O.Ruohon toimesta.

Jussi Järvinen
KVA -keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi Järvinen » 1.7.2010 11:02

Samoilla linjoilla minäkin olen. Myös ketun kun supinkin kanssa teutarointi auttaa asiassa eteenpäin. Ketun kuin supinkin nahasta saa todella hyviä tulleroita noudettavaksi nuorelle kuin vanhemmallekkin koiralle.
Oma aika nuori pentukoira epäilemättä hakee hajukentän ja käy kiinni korpista noihin muihin nakatuppoihin ja kantaa todella ylpeänä lähelle minua.

-j-

sisu

Viesti Kirjoittaja sisu » 9.7.2010 20:00

Juu, jos meinaa pakotella noutamaan, tarttee tietää miten pakkonoutorulijanssi mennään läpi, vaatii hermoja ja viikon aikaa, jonka jälkeen koirahan noutaa vaikka käyvän moottorisahan, se on varma.
Jollei sitä taida, kannattaa noudeskella leikillisesti, ettei tule patoutumia noutoon.
Leiikimällä sitä minäkin nykyään noutoja koirilleni opetan
:roll:

olavi peura
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja olavi peura » 4.11.2010 07:26

Sitähän se kannattaa käyttää mikä omalta tuntuu. Ei kannata kuitenkaan uskotella itelleen tai muille etteikö ns. pakkonouto toimis koiralle. Mulla kun on nyt tuommonen juniori kasvamassa niin mie arvelin että tehdäänpä leikkien nouto sille, ja niin me teimmäki. Noutihan se damia, lintua, jänistä yms. Sitten mie aloin hiomaan suoritusta...Huomasin että leikkien opittua noutoa pitää sitten leikkien muokata, ja kun se perustuu koiran omiin mieltymyksiin niin sepäs sitten on erinomaisen älynystyröitä vaativaa hommaa saada se koira tekemään jotain osa-aluetta jota se ei sitten luonnostaan haluaisikaan tehdä jos koko suoritus perustuu siihen mitä se haluaa. Joo mie tiiän ajan kanssahan seki onnistuu. Aikaa mulla ei ollut joten palasin vanhaan tuttuun pakkonoutoon...joka piti muuten aloittaa "onnistuneista noudoista" huolimatta alusta. Suurinpiirtein viikossa se meni läpi pakkomenetelmällä. Mie tykkään siitä siksi että se on suoraviivainen varma ja nopea tapa kouluttaa nouto. Sitä kö tekkee niin pitäs vaan olla isännällä sen verran hermorakenne kunnossa ettei hermostu oikeasti sille koiralle. Koittakaa muistaa, vaikka se on pakkonoutoa, niin pitää siihen kuulua kehutkin. Se jos koira sinua välttelee niin ota se hihnaan. Koiran on tärkeää tajuta, ettei sinua ja tilannetta voi paeta. MUISTAKAA NE KEHUT JA HYVITTELYT ethän sie sitä koiraan teilaamassa ole ko noutoa opettamassa.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 4.11.2010 20:22

Mitä tuo "leikkien nouto" oikein tarkoittaa?

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 4.11.2010 23:52

Noutokoulutukseen kuin noutokoulutukseen käy erinomaisesti VAHVISTAVANA apukeinona naksutin. Koiraa kun on vaikea palkata muuten siitä oikeasta suorituksesta oikeaan aikaan.

Vaikka todelliset harrastajathan eivät moisiin höpöhommiin ala. :wink:
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Petteri Nissinen
Kanakoiratieteen tohtori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Nissinen » 5.11.2010 11:11

Titta Pitkänen kirjoitti:Noutokoulutukseen kuin noutokoulutukseen käy erinomaisesti VAHVISTAVANA apukeinona naksutin. Koiraa kun on vaikea palkata muuten siitä oikeasta suorituksesta oikeaan aikaan.

Vaikka todelliset harrastajathan eivät moisiin höpöhommiin ala. :wink:
Kyllähän todellinen harrastaja tietää naksuttimen. Niitä on kaksi eri mallia: aironaksutin ja venenaksutin. Maininnat käytöstä löytyvät oppaista toki... :wink:
Kuva

Vastaa Viestiin