vesityö

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Jouko Bruun

Viesti Kirjoittaja Jouko Bruun » 21.7.2010 14:23

Ei ole, ei pentujen leikissä noudosta tai metsästyksestä kyse, ei kukaan ole väittänytkään.
Kyse on leikistä, joka tähtää saalistukseen ja siten joko yksilön ja/tai lauman selviytymiseen ja myös lauman arvoasteikkoon.
Ja nyt kun pentu opettelee tätä taitoa, se on vastaanottava ja sitä kautta se oppii noutoa ja työskentelemään laumanjohtajan kanssa.

Luonnollinen kantokohde, en ymmärrä tätä millään, en, sori Seppo, miten määritällään luonnollinen kantakohde, hölynpölyä, kuten jo sanoin: Koira ei määrittele sitä, vaan ihminen ja jos ihminen määrittelee sen luonnolliseksi kantokohteeksi (hyi mikä sana), koiran on se noudettava, koska laumanjohtaja sen määrää, se on luonnollista :idea:

tääpä tästä.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 21.7.2010 14:59

Emma Pirilä kirjoitti:Mua kiinnostaa kauheasti tuo että mikä on luonnollinen noutokohde? Siis kuka on määrittänyt ja millä tavalla määrittänyt, että mikä on koiralle "luonnollinen" noutokohde? Kirjoitit Seppo että koira noutaa tarpeesta mutta jos koiralla on nälkä ja se löytää lokin niin eikö se silloin voisi "noutaa" sen ja syödä se? Vai onko koirat jo niin pitkälle jalostettuja että ne muka tietää mikä niille on "luonnollinen" noutokohde riippuen siitä onko ne seisojia, hirvikoiria tai jäniskoiria? Jos mun koira siis noutaa lokin niin onko se "luonnoton"? Mä kyllä luulen että tässä taas meidän ihmisten taholta määritellään vähän liikaa ;)
Aivan. katsotaan mitä se koira tekee ja noutaa opettamatta. Moniko malttaa odottaa.
Syökö koirasi lokkeja? Minun koirani eivät ole lokkeja tai variksia noutaneet ilman kehoitusta saati muuten niitä pöllyytäneet. Opettamisen jälkeen kyllä. Allin noutokin monella tökkii ilman opetusta.

Hyväksytäänkö riistatyö lokilla? Ehkä tuosta voi mieltää jonkinlaisen aikanaan tehdyn ja mielletyn rajan. Koiralle "rajan kertoo nokka silloin kun sitä ei vielä ole pakotettu tai opetettu. Siihen pitäisi luottaa.
Emma Pirilä kirjoitti:Hauskempaa niitä on vain seurata ja yllättyä :)
Jep, noin oppii koirasta paljon enemmän kuin hirveästi koheltamalla :wink:

Kyllä se Hilu näin taitaa olla että nuortenluokassakin vesityössä siirryttiin riistalintuun, mikä mielestäni on ihan järkevää. Miksiköhän näin tehtiin? :wink:
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 21.7.2010 15:10

JoukoB kirjoitti: Ja nyt kun pentu opettelee tätä taitoa, se on vastaanottava ja sitä kautta se oppii noutoa ja työskentelemään laumanjohtajan kanssa
Koira ei ihmisen opetusta noutoon kaipaa, sen se jossakin vaiheessa tekee ihan opettamatta. toki noudossa on myös sellaista joka sille tulee opettaa (istuminen ja käskystä luovuttaminen)
Koira on myös laumaeläin, joten sille yhteistyn tekeminen on luonnollista, kyllä ne ongelmat tuossa yhteistyön tekemisessä ja ongelmat rajoitusten ja sääntöjen kertomisessa koiralle, johtuvat pääasiassa siitä koiran ohjaajasta.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Jouko Bruun

Viesti Kirjoittaja Jouko Bruun » 21.7.2010 15:31

Riistatyö lokilla, koesäännöt eivät hyväksy, entä riistätyö sorsalla?
Eli sorsa, hanhi, jne jne eivät ole riistaa, vaan luonnottomia noudettavia :lol:
Entä sääntömuutos, riistatyö hyväksytään lokilla, muuttaako se lokin luonnolliseksi ja muuttaako se koiran nokan tekemää rajaa?
Meneekö logiikka nurin?
Entä esim minun vamhempi seisoja, reilun 7 viikkoisena kantaa ja tuo variksen, ilman käskyjä, kyllä, kyllä minä siihen koiraan luotan ja nokkaan, allinkin kanssa.
Ei näitäkään koiria tarvitse joka linnulle opettaa erikseen, jotain muuta se vaatii.
Nyt meni totaalisen yli hilseen viimeisin kirjoituksesi Seppo.... :shock: :shock: :shock: :shock:, ei, kyllä minä nyt tosiaan luovutan tämän aiheen :lol:

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 21.7.2010 15:42

Seppo Lehtovirta kirjoitti: Syökö koirasi lokkeja? Minun koirani eivät ole lokkeja tai variksia noutaneet ilman kehoitusta saati muuten niitä pöllyytäneet. Opettamisen jälkeen kyllä. Allin noutokin monella tökkii ilman opetusta.

Hyväksytäänkö riistatyö lokilla? Ehkä tuosta voi mieltää jonkinlaisen aikanaan tehdyn ja mielletyn rajan. Koiralle "rajan kertoo nokka silloin kun sitä ei vielä ole pakotettu tai opetettu. Siihen pitäisi luottaa.
Sori mutta ei tuo mun mielestä ihan noin yksinkertaista ole :) Rodun sisällä voi olla yksilöiden välillä valtavia eroja ja tuohon pitää myös lisätä ympäristötekijät ja koulutus ;)
Joku koira voi opettamatta noutaa melkein mitä vaan maan ja taivaan välillä kun toiset noutaa pitkin hampain edes arvolintua. Ja pentuna koirat harjoittelevat seisontoja melkein mille vaan, myöhempi vahvistaminen kuitenkin opettaa niille mitä kannattaa seistä ja mitä ei. Tässäkin on yksilöiden välisiä eroja. Ihan samahan se on esim. pystiksissä, toiset haukkuu lintua ja hirveä ja toiset vain toista. Paljon riippuu siitä mitä vahvistetaan. Meillä esim lk ss narttu ei oikein välitä fasuista kun sille ei ole koskaan semmoista tiputettu. Se ymmärtää vain metsäkanalintujen ja riekon päälle.
Sitten on ne superahmatit joille kelpaa kaikki syötävä eli jos tarjolla on lokki niin kyllä sekin voitais syödä jos ei muuta ole :D
Ja jos isäntä/emäntä hakkaa päähän sillä lokinraadolla joka tuodaan niin toiset ei enää ikinä koske siihen kun toiset ei välitä tuon taivaallista ;)
Olen edelleen sitä mieltä, että me opetetaan koirille aika pitkälle se mitä me niiltä halutaan ja jalostetaan niitä ominaisuuksia joista on hyötyä, nouto mukaan luettuna. Se mitä koirat sitten oikeasti pitää "luonnollisena" noutokohteena on minun mielestäni puhdasta speuklaatiota meidän puolelta :)

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 21.7.2010 16:15

Edelleen on epäselvää mitä pahaa damissa on? Oletteko Seppo Lehtovirta kokeillut kouluttaa koiraa dameilla?

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 21.7.2010 17:37

JoukoB kirjoitti:Riistatyö lokilla, koesäännöt eivät hyväksy, entä riistätyö sorsalla?
Eli sorsa, hanhi, jne jne eivät ole riistaa, vaan luonnottomia noudettavia :lol:
Entä sääntömuutos, riistatyö hyväksytään lokilla, muuttaako se lokin luonnolliseksi ja muuttaako se koiran nokan tekemää rajaa?
:?: :?: :?:

Tuloksettomaksi seisonnaksi katsotaan sellainen seisonta, joka ei tapahdu riistaeläimelle.

Kaivappa sellainen sääntö esille joka sanoo että sorsa ei ole riistaeläin. Tai että sorsalinnuille tapahtuvaa seisontaa ei arvostella. Itsekin olen joskus muistaakseni koirallani saanut huomautuksen väliinjätöstä kun tavi pomppasi edestä lentoon ilman seisontaa.

6. Noudettava riista
Mikäli noutokohteena käytetään pakastettua eläintä, on sen oltava tuoreena pakastettu ja riittävästi
sulanut. Noutokohteen on mahdollisimman hyvin vastattava näöltään, hajultaan ja muutoinkin
vastatapettua riistaeläintä.
Ylituomarin on ennen koetta hyväksyttävä noudettava riista.
Ohjaaja voi käyttää omaa noutoeläintä noudossa sekä vesi- ja jälkityössä.

On se ilmeisesti lokki nostettu arvoon arvaamattomaan, me silti jätämme nuo edelleen rauhaan :)

Jouko Bruun

Viesti Kirjoittaja Jouko Bruun » 21.7.2010 17:48

......

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 21.7.2010 19:50

edellinen huli toi alle puolivuotiaana emännälle siilinraadon ja kun se oli hyvä juttu se toi toisen ja kolmannen ja kohta niitä raatoja alkoi tulla lämpimänä tuosta pihalta sisälle.. olisko siili sitten sitä luonnollista noudettavaa? Alle vuoden ikäisenä se toi korpin, mutta kun mie pakastin ja sulatin sen, niin ei tehnyt noutoa ilman pakkoa. Toisaalta sitten kun se pakko meni perille, niin toi kaikki mitä käskettiin ja bonuksena ne sotkanraadot jotka ei ees ketuille kelvanneet. tälle nykyiselle mitäilmeisemmin luonnollista noudettavaa on pesästä pudonneet linnunpojat, joita se ei sattuneesta syystä muutamaan viikkoon ole löytlny. Hyvänä korvikkeena tosin käy ikkunaan lentäneet.. .yhtä hienosti seisoo räksää kuin kärpästäki. tai itteaiassa ei enään kärpäsitä tökötä, vaan kyttää ja nappaa suuhun ja syö. Edellinen seisojakin söi kärpäset, paarmat ja mehiläiset ja sen sellaiset pörrääjät.. Niin ovat tehneet myös ajokoirat kuin doobermanit.

Siilinkantajalle ei tarvinnu opettaa mitään. Kaikki tuli käteen. Tää nykyinen pitää käskeä luokse ja sen pikkulinnun luovutuskin tapahtuu parhaiten kun ottaa poskiparrasta kiinni ja kattoo silmiin.

niin siihen luonnolliseen noudettavaan.. kumpikin mun seisojista on päässy osoittamaan taitonsa hirvenajossa, ja täytyy ihan kehaista että olivat melkoisia kunkkuja siinä. kumpikaan ei kuitenkaan ole vielä oma-aloitteisesti noutanut yhtään hirveä tai hirvielukkaa, vaikka sopivia raatoja pötköttää siellä täällä.. En ole kylläkään kokeillu että tuoko käskystäkään.

Eli se luonnollinen noudettava täyty olla kärpänen? Sen syö koira kun koira rotuun katsomatta. ;)

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 21.7.2010 19:57

Se mitä koirat sitten oikeasti pitää "luonnollisena" noutokohteena on minun mielestäni puhdasta speuklaatiota meidän puolelta
+10 :wink:

markoa

Viesti Kirjoittaja markoa » 21.7.2010 20:38

luonnollista.. tai luonnollisempaa. minun käsityksen mukaan toiset noutokohteet ovat koiralle luonnollisempia ja siten mielekkäämpiä kuin toiset. samoiten ihmisten kanssa, toisten mielestä luonnolliset herkut, kuten sammakot, ovat toisten mielestä aika hirveetä edes katsoa.

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 21.7.2010 21:04

markoa kirjoitti:niin siihen luonnolliseen noudettavaan.. kumpikin mun seisojista on päässy osoittamaan taitonsa hirvenajossa, ja täytyy ihan kehaista että olivat melkoisia kunkkuja siinä. kumpikaan ei kuitenkaan ole vielä oma-aloitteisesti noutanut yhtään hirveä tai hirvielukkaa, vaikka sopivia raatoja pötköttää siellä täällä.. En ole kylläkään kokeillu että tuoko käskystäkään.
Ei ehkä ihan nouda, mutta pitäisi sen kaato tiedottaa jos se jäljen suorittaa.
markoa kirjoitti:Eli se luonnollinen noudettava täyty olla kärpänen? Sen syö koira kun koira rotuun katsomatta. ;)
Sovitaan sitten niin :) Montako noutoa noilla on tullut, vai onko tehnyt virheistä suurimman ja syönyt noutokohteen? :)

marja katajamaa
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja marja katajamaa » 22.7.2010 10:43

"Koira ei määrittele sitä, vaan ihminen ja jos ihminen määrittelee sen luonnolliseksi kantokohteeksi..."
Mitähän lie kasvattaja tuolle uudelle karkkaripennulle opettanut kun löytää aina pihalta (naapurin tietty ;D) tyhjiä kaljapurkkeja ja niitä sitten iloisesti kantelee... :lol:
Kuva

Jussi Järvinen
KVA -keskustelija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jussi Järvinen » 22.7.2010 14:44

Saksanseisojan tulee tuoda se mitä käsketään tuoda.

-j-

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 22.7.2010 15:35

jussij kirjoitti:Saksanseisojan tulee tuoda se mitä käsketään tuoda.

-j-
Jokainenhan voi koirallaan tehdä lähes mitä itse tykkää, mutta kerhon / kokeiden puitteissa pysyteltäköön metsästettävässä riistassa.... niin ja siinä riistanhajusessa -näkösessä -makusessa lokissa, vai miten se meni. :lol:

Vastaa Viestiin