Dummyn nouto

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Dummyn nouto

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 24.11.2010 00:31

Terve.
Katselin noita vinkeja tuosta noudon opettamisesta dummylla, Mutta ei tuo ole viela oikein selvinnyt etta mita tehda. Ongelmana on 6KK narttu, joka noutaa sisalla dummyn kerran/kaksi, mutta ulkona kay haistamassa ja jattaa maahan. Olen kuullut tuosta "takaperin" noudon opetuksesta, ja olen vahan harjoitellut tuota dummyn pitoa suussa "pida"komennolla.
Onko mitaan neuvoja? :(

Pertti Tuorilainen
VOI -luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Pertti Tuorilainen » 24.11.2010 11:17

Olen sitä mieltä että joko siivellä ja tai sitten oikeella linnulla. Koska sitä dummya nyt ei saa enää muutenkaan edes vesitöissä käyttää.

Itselläni on nyt 5kk ikäinen pentu kasvamassa, ja aloitin siivellä ensiks ja ihan suoraan pihalla. Sehän onnistui sillä hienosti ja kun se on niin jännän hajunen ja makunen niin ei se sitä tiputakkaan niin helposti kuin damia.

Nyt tuo jo riekon kokoista lintua hienosti. Pikku hiljaa rupean noudettavan kohteen kokoa kasvattamaan. Tosin vain siksi kun ei tuo 5kk ikänen bretonin pentu ole fasaanikukkoa suurempi itekkään :)

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 24.11.2010 19:46

Olen mina silla kanin karva dummy noudattanut, ja siita se on jonkun verran kiinnostunut. Jattaa se senkin yhden kerran jalkeen maahan. Ongelmana on etta haluaisin hanen noutavan mita kasketaan eika mita halutaan. Toinen ongelma on etta taalla englanissa junnu kokeiden noudot ovat dummy noutoja.

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 25.11.2010 19:45

Kuva

Onkohan sillä loppujen lopuksi niin kovin suurta väliä millä sen noudon koiralle opettaa, kunhan se noudettava on koiralle mieluinen :wink:

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 25.11.2010 20:47

Maku nayttaa ainakin olevan kohdallaan!

Heikki Helle
Juniori

Viesti Kirjoittaja Heikki Helle » 25.11.2010 21:25

Kovasuisen koiran koulutukseen joku muinoin ehdotti tyhjän kaljatölkin käyttöä noutoesineenä. Siitä kun kuuluu ikävä rutina kun sitä pureskelee. Kokeilin. Meni viisi sekuntia ja tölkki oli tuhannen riekaleina. Ja ei ole kovin pehmeäsuinen noudoissaan vieläkään.

Jani Holopainen
AVO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja Jani Holopainen » 26.11.2010 11:50

Tuohon kovasuisen koiran koulutukseen on hyva kayttaa omia etu sormia vastakkain koiran suussa "pida" kaskylla koiran istuessa, jolloin voit opettaa koiralle puremis lujuuden "ei" kaskylla.

Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 26.11.2010 12:57

Sen pakkonoutokoulutuksen etuna on kyllä se, että kaikki tulee, mitä pyydetään - eikä sitä pakkoa enää missään näy. Kaljatölkit sun muut tulee nätisti, mutta varsinkin kauden alussa linnut on kyllä littosia. Kovasuisuus ei ole aina pureskelua, vaan ihan tappamista - luut rutisee nimenomaan suuhun otettaessa. Siihen on ollut vaikea saada korjausta, kun se esiintyy vain kuumalla linnulla.

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 29.11.2010 13:41

Minä kyllä kannatan sitä, että koiran tulisi noutaa kaikkea. Silloin ei tarvitse koskaan miettiä sitä, että voi voi kun en ole opettanut koiraani noutamaan sitä tai tätä. Liian usein ihmiset kotona sortuu torumaan koiraa kun se kantelee tavaroita ja sitä kautta latistetaan nouto jo alkuunsa. Itselläki on hieman huumori vähissä kun seisoja kanniskelee kännykkää, kalliita kenkiä ja ties mitä mutta nykyään yritän naama irvessä kehua koiraa ennen kun otan siltä tavarat pois.
Olin pari viikkoa sitten sairaan lapsen kans kotona muutaman päivän ja hieman kiukkuinen lapsi nakkeli syödessään välillä lusikan huitsin nevadaan. Ensin hain itse lusikan mutta päätin sitten hyödyntää tilanteen ja opetin koiran noutamaan lusikan aina kun se lensi. Niin sitä taas selvisi vähemmällä itse ;) Nohh, toki jouduin vähän keskustelemaan neidinkin kanssa siitä lusikan heitosta :D

ian ramsay
NUO-luokan keskustelija

Viesti Kirjoittaja ian ramsay » 30.11.2010 01:54

Emma Pirilä kirjoitti:Minä kyllä kannatan sitä, että koiran tulisi noutaa kaikkea. Silloin ei tarvitse koskaan miettiä sitä, että voi voi kun en ole opettanut koiraani noutamaan sitä tai tätä. Liian usein ihmiset kotona sortuu torumaan koiraa kun se kantelee tavaroita ja sitä kautta latistetaan nouto jo alkuunsa. Itselläki on hieman huumori vähissä kun seisoja kanniskelee kännykkää, kalliita kenkiä ja ties mitä mutta nykyään yritän naama irvessä kehua koiraa ennen kun otan siltä tavarat pois.
Olin pari viikkoa sitten sairaan lapsen kans kotona muutaman päivän ja hieman kiukkuinen lapsi nakkeli syödessään välillä lusikan huitsin nevadaan. Ensin hain itse lusikan mutta päätin sitten hyödyntää tilanteen ja opetin koiran noutamaan lusikan aina kun se lensi. Niin sitä taas selvisi vähemmällä itse ;) Nohh, toki jouduin vähän keskustelemaan neidinkin kanssa siitä lusikan heitosta :D
Olen aivan samaa mieltä kanssasi Kuka sen rajaa mikä on "riistaa" mikä ei Jokunen vuosi sitten Kruusilassa järjestettiin nouto"kilpailuja"seisojille oli kettua supia jänistä jne Kyllä huippukoirat toi kaiken mitä pyydettin Koulutus kysymys Saksanseisojaan vaihdoin juuri sen monipuolisuuden takia Seisoo linnut ,hakee sorsat ,hailuodossa oli hirven haukkujanakin menneinä vuosina Vanhempaa koiraani käytän haavoittuneiden peurojen etsimisessä
tirre

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 30.11.2010 09:17

Emma Pirilä kirjoitti:Minä kyllä kannatan sitä, että koiran tulisi noutaa kaikkea.------ Itselläki on hieman huumori vähissä kun seisoja kanniskelee kännykkää, kalliita kenkiä ja ties mitä mutta nykyään yritän naama irvessä kehua koiraa ennen kun otan siltä tavarat pois.
Eihän nämä asiat kulje "käsi kädessä", eli miksi vahvistaa koiran selvästi ei toivottua käyttäytymistä kehumalla?
Tavoitteenahan on, että seisojat ovat paitsi hyviä ja monipuolisia metsäkoiria, myös hyviä kotikoiria.

Rankaisu ja palkitseminen eivät ole ainoat vaihtoehdot koiran "kasvatuksessa", vaikka joskus tuntuukin että hyvin monelle on tuollainen mustavalkoinen ajatusmaailma jostakin mukaan tarttunut.

On totta että kaer-kokeessa ei riitä koiran luontainen tapa noutaa, vaan osa vaatimastamme noutotyöskentelystä on sille opetettava. Sille pitää opettaa että nouto suoritetaan vasta kun siihen on annettu lupa, luovutus tapahtuu istuen ja irrottaa saa vasta kun siihen on saanut luvan. Parhaiten ja tarkoituksenmukaisemmin mielestäni nouto tulee testattua voittajaluokan jäljessä (jos unohdetaan siitä tuo 20m opastusmatka, onneksi se ei kuitenkaan ole pakollinen) usein nuo kylmänlinnun noudot ovat koiran kanalta katsottuna enemmän leikkipeliä kuin tositoimintaa.

Koiralla voi kannataa kaljatölkkejä tai vaikka raakoja kananmunia, se vain ei kaikissa tapauksissa riitä tuon riistan tappamisen pois jäämiseen. Varmin tapa on ampua riista hengettömäksi.
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Emma Pirilä
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Emma Pirilä » 30.11.2010 14:01

En ole Seppo ihan varma mikä pointtisi on mutta kommentoin yhtä asiaa.
Ei välttämättä sekään ole varmin tapa, että ammut riistan hengettömäksi.
Jos koiralla on tapana pureskella riistaa niin kyllä se pilaa täkkälihat vaikka se lintu on hengetön.
En jaksa selata vanhoja juttuja vaikka asiasta on varmaan joskus keskusteltu mutta jos ajatellaan koiraa joka on kovasuinen niin olen aina miettinyt kuinka paljon sen periytyminen liittyy hermorakenteeseen.
Jotenki tuntuis että aika paljon.

Kuten sanoin, kukin opettakoon koiransa noutamaan mitä haluaa ja miten haluaa. Itse olen hyvin salliva tuon noudon suhteen mutta olen toki opettanut koiran noutamaan (sekä kantamaan ja pitämään) käskystä, luovuttamaan istuen ja olemaan purematta. Ja voisin toki kieltää koiraa kantamasta määrättyjä asioita mutta omapahan on koira ja tavarat :) Niin ja tämä kyseinen tollo on vasta 8 kk mikä ehkä selittää jotain ;)

Hilkka Lindberg
REPPUKOIRA!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilkka Lindberg » 30.11.2010 22:18

Riistan rikkomisesta on pahimmillaan kyse perinnöllisestä ominaisuudesta, koiran hermorakenteen heikkoudesta, jolle ei tahdo voida mitään millään poppakonsteilla.

Jotenkin on tullut tässä vuosien myötä sellainen ajatus että jos koira rikkoo riistan heti ottaessaan sen suuhun, niin se johtuisi enemmänkin perinnöllisistä syistä. Se taas, että riista rikkoontuu palautuksessa ohjaajan likellä, voisi kertoa yhteistyön puutteesta tai koulutusvirheestä.

Aika herkässä näkyy tuolla meidänkin seisojalla olevan noudossa tuo viimeisen metrin "tappohyppy". Monesti siihen tulee lisäksi myös haukahdus. Onneksi kummiskin on helläsuinen eikä riko riistaa. :)

Seppo Lehtovirta
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Seppo Lehtovirta » 1.12.2010 00:38

Emma: Tuo riistan tappaminen liittyi tuohon JH:n kirjoitukseen. Jos ajatellaan ihan johdonmukaisesti, niin kuollutta riistaahan ei voi tappaa. Eli riistan (haavakon) tappaminen ja saaliin pureminen ovat aivan eri asioita. Parhaimmillaan koira osaa tuon tappamisen hoitaa nätisti riistaan jälkiä jättämättä, pahimmillaan on luut rikki ja suolet pihalla. Toinen tapa on ongelma, toinen mielestäni ei.

Hilu: Perinnöllistä tuo ”kovasuisuus” saattaa olla, mutta ei sillä ole mitään tekemistä koiran hermorakenteen kanssa. Nämä ovat noita ”ilmaanheitettyjäpuolitieteellisiätotuuksia” tai puhtaita oletuksia. Kovasuisuus voi joissakin tapauksissa olla myös seurausta koulutuksesta, tai koulutustaidon puutteesta, miten vain. Syytä on aina helpompi hakea koirasta kuin omasta ………..
Jotta ymmärtäisi koiran käyttäytymisen riistatilanteessa, täytyy ymmärtää myös saaliin käyttäytyminen ja sitä ohjaavat seikat ko. tilanteessa.

Jouko Bruun

Viesti Kirjoittaja Jouko Bruun » 1.12.2010 05:39

Kovasuisuus voi johtua huonosta hermorakenteesta, eli koira ei kestä tressiä ja esim väärä koulutustapa voi tuoda sen esiin.
Hilkan Ajatusta rikkoontumispaikasta on kokeiltu käytännössä, noin se toimii hyvin usein, ohjaajan läheisyydessä tapahtuvaa rutistelu voi olla korjattavissa hyvällä prosentilla, kaukana tapahtuva voi hyvin usein olla korjaamaton.
Nämä on hyvin paljon voi-juttuja.

Vastaa Viestiin