kepin heitteleminen

Keskustelua noudon opettamisesta. Pohjana vanhat viestit.

Valvoja: Maarit Seppänen

Vastaa Viestiin
Jukka Hokkanen
REPPUKOIRA!

kepin heitteleminen

Viesti Kirjoittaja Jukka Hokkanen » 16.7.2012 15:01

Olen pyhästi päättänyt, että seuraavalle pennulle ei keppiä heitellä.
Pro: Saara tykkää siitä kuin hullu puurosta, liikuntaa tulee, nenä saa harjoitusta ja toimii motivoivana palkintona
Con: Jukka ei tykkää hullun puurosta - sitä saa tehdä aina ja koko ajan. Pari vesihäntää olen sillä aiheuttanut enkä ole lainkaan varma, etteikö kuuman linnun pureminen olisi jollain tapaa seurausta siitä, että keppihommat on varmaan kuumentanut koiraa noutamisessa.
Mitäs kepin tilalle, minkälaisia keinoja olette käyttäneet hetsaamisessa ja palkitsemisessa?
Vaikuttaako keppihommat puremiseen?

Titta Pitkänen
Suuri guru

Viesti Kirjoittaja Titta Pitkänen » 16.7.2012 18:21

Mulla on ollut aikuisena minulle tullut koira joka oli täysin rekihurja keppifanaatikko. Siksipä meillä onkin kaikki kepit ja pallot pannassa. Joskus höpö-höpötottista tehdessä palkkaan lelulla.
Mitä enemmän opin tuntemaan Miestäni, sitä enemmän rakastan myös seisojaani ;)

Mauri Koivuporras
REPPUKOIRA!

Viesti Kirjoittaja Mauri Koivuporras » 17.7.2012 07:50

Juu, eipä noita keppejä paljon kannata heitellä. Niitä kun on maastot täynnä ja siitä saa nopeasti ikävän vaivan (ainakin nuorelle koiralle, jolla se metsästys ei aina ole pääasia)
Jos hetsaamisella tarkoitetaan koiran virittämistä tiettyyn viretilaan, niin en käytä mitään temppuja. Päinvastoin, tasottelemaan joutuu lähes tilanteessa kuin tilanteessa. Palkkaamiseen sitten riittää muutama kehu ja riekkumiskierros isännän ympäri ja käskystä loppu ja paluu töihin.
Yleisesti kovat noudettavat saattaa vaikuttaa puremiseen. Varsinkin, jos se keppi jää kaluttavaksi sille koiralle. Ainakin aikanaan noissa Toko-hommissa pyrittiin välttämään moista. Ja taitaa nämä meidän koirat olla muutenkin riittävän kovasuisia, joten tuskin kannattaa sitä lisätä mitenkään. (Koirakohtaista tietysti tuo kovuuskin.)

Vastaa Viestiin